Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Hjälp med effektiv träning för MMA/Shootfighing

Registrerad: 2004-04-01

Hej alla Glada!
Kan börja med att säga att jag är 21 år,relatvt tränad, frisk, äter ordentligt, sover bra, är 173cm och väger 79kg

Jag är intresserad för hur man lägger upp ett träningsschema för att bli starkare i kampsporten som jag tränar vilket är shootfighting. För att ge en bild till de som inte vet vad det är så är det en kampsport där man i stora drag blandat Thaiboxning med Submission wrestling (lås nedtagningar och strypningar).
Det är en sport som kräver bra kondition, starka explosiva muskler som även är uthålliga, speciellt runt axelpartiet. dessutom ska man ha en hård mage för att klara av hårda smällar mot mittsektionen och starka handleder föratt kunna greppa hårt och slå utan att bryta handleden.

Just nu tränar jag shootfighting Måndagar, Onsdagar och Söndagar plus att jag gymmar tre dagar i veckan, tisdagar, torsdagar och fredagar och passen ser ut som följande

exempel

Tisdag:Bröst Rygg mage
Torsdag:Axlar Biceps Triceps
Fredag: Quads, Hamstring, Vader Handleder

Varje pass är just nu byggt så att jag kör fyra övningar per muskel grupp. De tre första är 3 set x 10 reps och den sista 2 set x 10
Den tionde repetitionen ska vara så tung att jag inte skulle klara av att göra en enda till.

Vad är då mitt mål?
Just nu känner jag att jag klara mig bra både konditionsmässigt och styrkemässigt men känner att mina axlar inte riktigt hänger med vid boxningen (blir väldigt trött väldigt fort, har svårt att hålla guarden uppe pga detta) samt att magpartiet är ganska svagt (har svårt att ta emot tunga smällar mot magregionen i synnerlighet solar plexius och sidorna av magen)jag vill alltså främst ha hjälp med någon träningmetod/övningar som stärker magen och kanske om någon sitter på en bra metod för att härda sig där samt hur jag kan öka konditionen runt axlarna.
Om någon har ett bra träningsupplägg som täcker detta men som även stärker en övrigt för denna sport är jag superintresserad och byter gärna träningsupplägg men har endast ett hinder:

Kan bara gymma 1gång/dag på Tisdagar,Torsdagar,Fredagar (ev. lördagar men åtminstonde en vilodag är väl bra?)

Kom gärna med synpunkter och komentarer

MVH/IronGiant

Registrerad: 2008-10-14

Hej!

Jag tränar själv thaiboxning, men har ett uppehåll av olika skäl på ett par månader, och satsar på fysträning så länge.
Har börjat köra Crossfit sen 3 veckor tillbaks, och måste säga att det är helt perfekt om du tränar shoot/MMA/thaiboxning !
Får nästan exakt samma flås/känsla i kroppen av ett CF-pass som ett thaipass.

Du får bra flås, uthållighet och styrka. Det är väl inget att satsa på om du bara vill bli stor, men det verkar ju inte vara ditt mål heller.
Jag har dock själv gått upp ~4 kg på 3 veckor nu. Klart att kreatinet medför en del vätska, men jag är själv förvånad över volymökningen crossfiten har gett. Inget jag räknade med riktigt.

Läs mer på www.crossfit.com . Börja med att läsa FAQ:en . Inte så komplicerat som det kan verka vid första anblick !

Att komplettera med lite gym skadar väl inte heller, men för mej personligen behövs det inte mycket...

Good luck JärnGiganten! :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB