Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Köra axlarna ett pass.
Tips på bra axel övningar.
Brukar köra 4-6 olika övningar men skulle vara kul om någon har bra tips.
Stångpress, hantelpress, arnoldpress, sidolyft, drag till hakan, framåtlutande sidolyft, facepulls. Finns en hel del skoj.
6 övningar? Helvete vilka monsteraxlar du måste ha som kräver det...
Står väl ändå inget om antal set/övning.
Honn skrev:
Spelar ingen roll. Jag har svårt att se att man behöver köra fler övningar än 3 för axlarna (om man inte är byggare så klart och måste prickskjuta muskeln med femtioelvatusen vinklar och övningar).
jag har väl rätt så bra erfarenhet av axelträning just, och jag brukar köra två pressövningar, en sidolyftsövning, en framlyftsövning och något som tar på baksidan om man kör den i samband med axlarna istället för med ryggen. det här kan jag rekomendera om du vill få en full utveckling på axlarna, och vem vill inte det? =)
Vad ger "framlyftsövningen" som inte pressövningarna ger?
det är det du vill kalla för prickskjutning för byggare. i regel så kör jag inte det mer än två set eftersom framsidan är ganska färdig av exempelvis vikingpress och hantelpressar, det är mest för att ta ut det sista så att skriva. detta kastar jag dessutom in efter sidolyften, vart nu i passet det blir.
Cybercowboy skrev:
Honn skrev:
Spelar ingen roll. Jag har svårt att se att man behöver köra fler övningar än 3 för axlarna (om man inte är byggare så klart och måste prickskjuta muskeln med femtioelvatusen vinklar och övningar).
Behovet lär inte finnas, men det betyder inte per automatik att fler övningar är sämre(förutsatt att det är bra övningar).
Kanske skulle skriva vad jag kör nu =).
Hantelpress, sidolyft, sidolyft med kablar, militärpress och lyft framåt med vikter.
kör ca 3 set på varje. Har rätt svagt delta parti så deta halvåret har jag tänkt stärka det en del.
Så jag kör en dag bara axlar. Funkat bra dena månaden. Som sagt lite svårt att hitta bra övningar tycker jag.
Senast redigerat av beciec (2008-09-09 14:40)
Kör 1 valfri pressövning, sidolyft samt facepulls eller framåtlutande sidolyft för baksida. Kör sällan mer än så själv. Antal set/ övning är dock oftast högre än 3 för mig :)
två sidolyft är lite onödigt. skulle jag vara dig så skulle jag alternera med att köra vanliga sidolyft med hantlar och sidolyft enskilda när du går högre upp och kopplar in trapsen. någon gång då och då kan du använda kabeln också, men för mig så ger den inte samma bra känsla iaf.
Honn skrev:
Men ändå, 6 övningar. Varför liksom? Har nog aldrig kört sex övningar i någonting på ett pass förutom rygg eventuellt
Eftersom jag lägger en hel timme på bara axlarna så vill jag göra en del övningar. Kanske räcker med 4 övningar endå.
zartok skrev:
två sidolyft är lite onödigt. skulle jag vara dig så skulle jag alternera med att köra vanliga sidolyft med hantlar och sidolyft enskilda när du går högre upp och kopplar in trapsen. någon gång då och då kan du använda kabeln också, men för mig så ger den inte samma bra känsla iaf.
Den jag menar med framåtlutande sidolyft är den här. Tar väldigt bra på baksida axlar.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Del … Raise.html
aha, då hänger jag med. det där är en bra övning. jag kan rekomendera att göra den liggandes på en uppåtlutande bänk om man vill avlasta korsryggen också.
Jag körde ett ganska hårt pass med axlarna, lyfte vikter framåt , ut på sidorna , militär press samt 2 maskiner och fick ändån träningsverk gör passet nytta om man inte får träningsverk borde ja köra me andra övningar ist?
momokebab skrev:
Jag körde ett ganska hårt pass med axlarna, lyfte vikter framåt , ut på sidorna , militär press samt 2 maskiner och fick ändån träningsverk gör passet nytta om man inte får träningsverk borde ja köra me andra övningar ist?
Träningsvärk är inget kvitto på om passet var varken bra eller dåligt.