Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

"Nautilus" metoden?

Registrerad: 2008-03-22

Var på nautilus gymmet idag för första gången. Där fick jag en handledare som visade runt mig och gav mig tips inför träningen. Han påstod att det ger lika effektiv träning att köra tio reps i ett set och maxa istället för att köra tex 3-5 set. Jag har tänkt att gå ner i vikt och samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Är detta en bra metod för mig?

Jag har tänkt att köra de maskiner han visade mig. Som tog hand om många olika muskelgrupper. Efter jag tagit alla maskiner köra jag slut på mig själv i roddmaskin, sittupsbänk och på cykeln. Låter det vettigt?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Kanske att det fungerar lika bra just i början, men sen är det effektivare att köra fler set.

Jo men det är ju onekligen ganska tilltalande att köra med Hög intensitet för det tar ju kortare tid, och att behöva brottas mellan barn, skola, gymmet och sömnen är ju inte direkt det lättaste, så om man kan få en träning som är ungefär lika effektiv så är det ju ett stort plus. Vad grundar du ditt svar på? Finns det någon undersökning eller är det egna erfarenheter?

Senast redigerat av krase (2008-09-04 19:21)

Registrerad: 2007-06-19

Nautilusmetoden går ju mest ut på att få folk att flytta sig snabbt mellan maskinerna. På så vis kan man pressa in mer folk i lokalen. Jag har varit på ett nautilusgym i runt 3 år och av de som tränar enligt "nautilusmetoden" så kan jag inte så någon förändring på dem. möjligtvis så är det ett bra sätt att behålla sin styrka men det är inget effektivt sätt att bygga muskler på.

Som bantarträning tror jag dock det kan vara bra med nautilusmetoden, det går ju snabbt så man får mer tid till löpning och annan förbränningsträning.

PenciLneck skrev:

Nautilusmetoden går ju mest ut på att få folk att flytta sig snabbt mellan maskinerna. På så vis kan man pressa in mer folk i lokalen. Jag har varit på ett nautilusgym i runt 3 år och av de som tränar enligt "nautilusmetoden" så kan jag inte så någon förändring på dem. möjligtvis så är det ett bra sätt att behålla sin styrka men det är inget effektivt sätt att bygga muskler på.

Som bantarträning tror jag dock det kan vara bra med nautilusmetoden, det går ju snabbt så man får mer tid till löpning och annan förbränningsträning.

Det jag har som mål är att i första hand gå ner mina 55 kilos övervikt som jag har, har gått ner 20 hittils. Men jag vill även behålla den grundstyrka jag har. Även om jag varit stor så har jag alltid varit ganska stark. Sådär "björnstark", har alltid orkat tunga korta lyft. Där man får använda hela kroppen. Denna styrka vill jag naturligtvis inte bli av med. Så jag vill gå ner mina kilon, behålla styrka och få mer uthålliga muskler. Kan jag nå dessa mål med den här sortens träning? Eller kan jag lika gärna skippa detta, träna lite hemma (situps, armhävningar osv), cykla och gå/jogga istället?

Moderator

krase skrev:

Jo men det är ju onekligen ganska tilltalande att köra med Hög intensitet för det tar ju kortare tid, och att behöva brottas mellan barn, skola, gymmet och sömnen är ju inte direkt det lättaste, så om man kan få en träning som är ungefär lika effektiv så är det ju ett stort plus. Vad grundar du ditt svar på? Finns det någon undersökning eller är det egna erfarenheter?

Mest egna och andras erfarenheter. Lågvolymsträning är inget jag gillar alls. Visst, alla behöver inte köra 10+ set/muskel, men jag är övertygad om att fler set kommer att hjälpa dig i längden. Testa köra med 2-3 set i alla fall.

Okej. Har pratat lite med några andra som tycker samma sak. Så jag kör nog så. Men tycker du jag ska köra slut mig på varje set ändå? Köra ~10 reps och köra slut på mig i varje, det kanske är så man brukar köra... Är total nybörjare på det här. :)

Moderator

I början kan det vara bra att köra slut på sig i de flesta seten för att lära sig hur mycket man orkar.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag borde hänga i den här forumdelen oftare. Finns en hel del forskning på singelset vs multiset, som ganska enhetligt pekar på multisetens överlägsenhet. Som synd är för Honn finns det (vad jag har sett hittills iaf) ingen forskning gjord på så brutala setmängder som han pangar på med ibland;)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost … ostcount=9
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost … ostcount=1

Senast redigerat av Lajne (2008-09-07 16:06)

Moderator

Forskning nej, erfarenhet ja. Nästan så att jag önskar att det fungerat med färre set för mig(bara nästan, träna är ju kul), då hade den senaste periodens fåsetspass inte inneburit en minskning.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Alltså jag håller ju med dig, det borde du veta, även om jag personligen hellre drar till med galen frekvens och halvhög volym istället för galen volym och halvtaskig frekvens. Men jag presenterade forskningsresultat, och de konstaterar bara att fler set är bättre än ett, inte att ännu fler set är bättre än fler set (vilket f.ö. dödar nautilusmetoden, och det var ju den som var trådens huvudämne). Än. Det är ju relativt dåligt med forskning gjort på fysiologi än så länge så det kommer säkert nån och bevisar att du har rätt om du ger det några år till:)

Körde 3 x 10-12 idag, men satan vad svag man är. Trodde att jag hade lite styrka iaf. Men icke. Tar 55 kg x 10 x 3  i bänk. Sen tar man väl rätt bra på de andra maskinerna. Men man känner sig så svag ju! :| Jaja, kändes riktigt bra iaf.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB