Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Onsdag 3 sep
Löpning med barnvagn, 9 km, 52 min, HR 139
Liten stilla jogg i Pildamsparken. TRäningsvärk i bålen och runt bäcken sen övningarna igår. Tror jag ska vila från rehabbande idag.
Här får vi simma mellan 12-22. Och så 6-10 två dar i veckan. Och det är utan att man behöver vara med i nån klubb, som inte finns. Men då hamnar man ju att ha en dräkt, som ser ut att vara från början av 1900-talet.
I Malmö är det svårt att simma utan klubb eftersom den stora simhallen varit stängd. Jag har kört med klubben eller i Lund eller Burlöv när jag kört på egen hand.
Ojdå, och vi i en kommun med 2500 pers har en simhall, där jag ju sällan ens har nån annan på min bana. I juni var jag helt ensam i simhallen!
Men har klubbaran egna hallar?! eller var hittar de simbanor?
Senast redigerat av steph (2008-09-03 12:46)
"is the shit". Betyder det att något är bra, eller betyder det att det är "skit"?
Annars verkar ju vågmaskin som ypperlig träning för oss öppenvattensimmare!
Nu börjar jag rehabba också. Jag är skadad. Buhuuuuu...
Tryman skrev:
Vågmaskin is the shit. Man blir som ett barn igen =)
TriathlonLarsson skrev:
"is the shit". Betyder det att något är bra, eller betyder det att det är "skit"?
Annars verkar ju vågmaskin som ypperlig träning för oss öppenvattensimmare!
Nu börjar jag rehabba också. Jag är skadad. Buhuuuuu...Tryman skrev:
Vågmaskin is the shit. Man blir som ett barn igen =)
Det var trist, är det knät? Skador skador skador... kanske kan bli temat för hösten här på hälso.
Vågmaskinen är inte så dum faktiskt. Man får vågorna rätt i sidan och de är ganska stora.
TriathlonLarsson skrev:
Det betyder att det är bra. Vi ungdomar har så många konstiga uttryck för oss ;)
Endag skrev:
Skador skador skador... kanske kan bli temat för hösten här på hälso.
Själv planerar jag att INTE vara skadad hela hösten och vintern för en gångs skull. Om jag lyckas återstår dock att se. Men jag känner att nyckeln i mitt fall är att ta ordentligt med löpvila efter Berlin och sen Muffinslunka i några månader. Jag vill inte behöva stressa upp löpträningen i mars-april en gång till... Två år i rad får räcka.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Själv planerar jag att INTE vara skadad hela hösten och vintern för en gångs skull. Om jag lyckas återstår dock att se. Men jag känner att nyckeln i mitt fall är att ta ordentligt med löpvila efter Berlin och sen Muffinslunka i några månader. Jag vill inte behöva stressa upp löpträningen i mars-april en gång till... Två år i rad får räcka.
Nej, skador var fel tema, håller med. Bygga upp är mitt tema!
Onsdag 3 sep
Cykling trainer intervaller 45 min
4+4+4+5 min med 2.30 min mellan. I varje paus körde jag en triathlonväxling och joggade upp för att kolla om Imorgon fortfarande sov, sen ner igen och på med skorna fastsatta i pedalerna.
11 min HR 125
4 min, HR 160
2.30 min, HR 141
4 min, HR 159
2.40 min, HR 147
4 min, HR 156
2.30 min, HR 147
5 min, HR 165
2.30 min, HR 152
7 min, HR 128
machine gun skrev:
Endag skrev:
Får väl simma för att hålla kondisen uppe, eller ännu bättre vattengymnastik =)
Endag skrev:
Nej, skador var fel tema, håller med. Bygga upp är mitt tema!
+1
Snackade med babysimläraren igår och det visade sig at hon är ansvarig för Malmös simskolor och kurser. I år har de nybörjarcrawl, fortsättning och så masters-simmarna. Det där mellansteget fanns inte förra året. Blev lite sugen, hade ju egentligen varit perfekt att gå på kurs nu under hösten när fokus är på simteknik. Men då ryker två kvällar i veckan på det...Fast man måste ju inte gå varje gång.
Endag skrev:
Snackade med babysimläraren igår och det visade sig at hon är ansvarig för Malmös simskolor och kurser. I år har de nybörjarcrawl, fortsättning och så masters-simmarna. Det där mellansteget fanns inte förra året. Blev lite sugen, hade ju egentligen varit perfekt att gå på kurs nu under hösten när fokus är på simteknik. Men då ryker två kvällar i veckan på det...Fast man måste ju inte gå varje gång.
men det är ju i malmö ;)
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
men det är ju i malmö ;)
Jo men jag ska kolla, kanske kan det finnas i Lun dockså. Annars kan jag ju ta tåget till Lund och sen bussen till simhallen i Malmö, för gamla minnens skull :)
Torsdag 4 sep
Simning 63 min
Eget pass i 50 metersbana
300 insim
20*50 teknik
150 skovel
50 bad
4*50 (25 acc+ 25 cruise)
400 avbad
Det blir inte så många meter på de här passen men det kändes som bra kvalitet och fart. De sista tio 50:orna teknik körde jag fokus på isättning och fokus på att inte förändra frekvens/benspark/etc vid andningen. Låg precis under mjölksyrka, ca 43-47 sek.
Senast redigerat av Endag (2008-09-05 08:04)
Bra kvalitet är viktigare än att få till än antal meter. Sen får man bygga vidare när man har bra kvalitet.
Hade varit kul om jag kunde öka det här till hundringar lite senare på säsongen och ligga och plöja dem på 1.30-1.35, men det känns som det är en bit kvar...
Endag skrev:
Hade varit kul om jag kunde öka det här till hundringar lite senare på säsongen och ligga och plöja dem på 1.30-1.35, men det känns som det är en bit kvar...
När du känner dig mogen kör du 30-35 m och sedan cruisar. Se till att inte tappa tekniken när du kör på. Hellre att stanna kvar på en lägre hastighet med bra teknik. Om du simmar bra tekniskt sätt så kan det gå fortare än vad man tror.
Tryman skrev:
Endag skrev:
När du känner dig mogen kör du 30-35 m och sedan cruisar. Se till att inte tappa tekniken när du kör på. Hellre att stanna kvar på en lägre hastighet med bra teknik. Om du simmar bra tekniskt sätt så kan det gå fortare än vad man tror.
Ja det märkte jag när jag simmade av. Då hade jag ju kört ca 10 stycken 50or på hög fart men fokus på teknik och 4 med acc. Jag var helt slut och det kändes som det gick löjligt sakta, men efter en koll på klockan kunde jag se att det gick rätt fort ändå.
Nu kör jag teknik-50orna kontrollerat fort, strax under mjölksyra och acc-50orna på max, är det rätt eller ska jag sänka lite och kanske korta pauserna istället?
Endag skrev:
Det borde du kunna få till, formen är ju inte på topp nu
Så länge att du har bra teknik kan du ligga på den farten. Tekniken ska styra farten så att säga. Tillslut orkar man hålla bra teknik längre och längre.
Ironwoman skrev:
Det borde du kunna få till, formen är ju inte på topp nu
Nej den borde inte vara på topp, men jag har aldrig varit i bättre simform än nu. Fast jag tror det är för jag fortfarande är ny i gemet, då går kurvan oftast uppåt med små hack, sen planar den ut. Sen är jag motiverad, då gnäller man ionte inte när mjölksyran kommer utan njuter.
Tryman skrev:
Så länge att du har bra teknik kan du ligga på den farten. Tekniken ska styra farten så att säga. Tillslut orkar man hålla bra teknik längre och längre.
OK. Igår fokuserade jag på att andningen inte ska sno så mycket uppmärksamhet, utan att rörelserna i ben, armar o kropp ska vara så konstanta som möjligt. Jag inbillade mig att det gick fortrae och mer ekonomiskt då. Är det rätt tänkt eller ska man ha lite annan frekvens mm vid andningen? Nu blev det 1000 frågor här, du vet var du skickar fakturan;)
Senast redigerat av Endag (2008-09-05 08:55)
Det låter rätt att försöka med den teknikövningen. Andningen ska bara komma utan att man tänker på den. Då kan man koncentrera sig på sitt drag istället. Ett bra tryck gör oftast att man får fart och bättre vattenläge.
Fredag 5 sep
Löpning barnvagn, 8 km, 45 min
Liten jogg, kapade nån km för jag kände mig lite off, som jag har fått en förkylning. Dessutom har jag rejäl sömnbrist för tillfället.
Effektivare rörelsemönster fas 1, 1h 45 min
Körde genom hela basprogrammet i fas 1 plus enstaka mer avancerade övningar. Jag strök nån jag inte fattade. När jag får flyt på det här borde jag kunna kapa tiden till 80-90 minuter.
Söndag 7 sep
Löpning 1h 03 min, 12.2 km
Lite misslyckat MAF-test. Försökte ligga på 143-146 men jag skenade i väg ganska lätt, förmodligen för att jag inte tränat på konstant puls på länge. Snittpulserna hamnar något högt, men det stora problemet är att jag hade perioder med alldeles för höga värden. Därför diskvalificerar jag testet som "officiellt" MAF-test, men kan ändå ha det som nåt slags värdemätare. Och kan då konstatera att det gick rätt fort för att vara lågpuls, glädjande nog. Tyvärr fick jag ont i rygg/bäcken och även lite i hamstrings :(
Jogg upp mot MAFpuls ca 2.2 km
Varv 1: 2.88 km, 14:21 min, 4:58/km, HR 144*
Varv 2: 2.88 km, 14:43 min, 5:06/km, HR 147
Varv 3: 2.88 km, 14:50 min, 5:09/km, HR 147
Jogg hem
*klockan strulade nån minut och låste sig på HR 130 så jag tror snittpulsen var något högre, kanske 145-147.
Effektivare rörelsemönster Fas 1, 20 min
Övningar för aktivering av TVA och höftböjare. Rörlighet hamstrings. Excentriska vadhävningar.