Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

tonfiskrätter

Registrerad: 2008-01-12

vill inte vara tråkig, men måste bara upplysa er om att man inte bör äta tonfisk för arbetsvilkoren för dem som fiskar upp tonfisken är rent horibla!!
läst i rån och rön så jag är övertygad om att det stämmer, sorry, jag tycker också att det är gott och nyttigt, men, men, ibland måste man tänka på andra också.
Om jag minns rätt så var miljöpåverkan rätt stor också, men jag minns inte riktigt...

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Det har länge vart en debatt om just tonfisk. Problem som att delfiner fastnar i tonfisknät osv.

EDIT: Om du läser en sak i "rån och rön" hur kan du då bli så övertygad av det hela? :S

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-07-19 12:11)

Registrerad: 2008-01-12

Keep_On_Pumpin skrev:

EDIT: Om du läser en sak i "rån och rön" hur kan du då bli så övertygad av det hela? :S

tycker nog att deras undersökningar är en av de säkrare...men inte vet jag, det  är väl upp till var och en...

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Tildi skrev:

vill inte vara tråkig, men måste bara upplysa er om att man inte bör äta tonfisk för arbetsvilkoren för dem som fiskar upp tonfisken är rent horibla!!
läst i rån och rön så jag är övertygad om att det stämmer, sorry, jag tycker också att det är gott och nyttigt, men, men, ibland måste man tänka på andra också.
Om jag minns rätt så var miljöpåverkan rätt stor också, men jag minns inte riktigt...

Du skulle nog kunna byta ut tonfisk i ditt inlägg till i princip vad som helst(förutom sånt du plockar i ditt eget trädgårdsland).

Edit: Tyvärr!

Senast redigerat av Degpekka (2008-07-30 08:39)

Registrerad: 2008-07-16

som mellanmål kan du göra en tonfiskröra.

Du tar x.antal tonfiskkonserver, lägg i en bytta/skål, sen häller du på majonäs och lite citron. salta lite på det om du vill.
sen rör du ihop allt.
jättegott på mackan. snabbt och lätt :D

Registrerad: 2008-03-24

tonfisksallad med quinoa! Riktigt gott alltså! Väldigt bra med proteiner också, då quinoa också innehåller bra proteiner. Släng in lite tomat, majs, gurka, lök, paprika you name it .. Krydda lite med salk,peppar, lite olivolja och klart! =)

Edit: Koka quinoa först, och sedan i med tonfisk etc. Man kan säkert ta lite turkisk toghurt i :P

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-08-08 13:40)

Registrerad: 2007-01-11

Den där tonfiskburgaren fick jag inte till alls. För det första var det hopplöst att försöka mosa en rå potatis, så jag testade med att finhacka den ist. Sen var det helt hopplöst att få till biffar av den (beror kanske på att jag inte lyckades med potatisen?). Men det blev en stekt tonfiskröra med potatis som inte var så tokig iaf :-)...

Registrerad: 2007-01-11

1 brk tonfisk
140 g sparris (konserv)
halv liten lök
ketchup
mjöl
vatten
olivolja
salt
peppar

Tog vad jag hade hemma och blev gott tillsmmans med fullkornspasta.
Bryn löken i olivoljan. I med tonfisk och sparris, värm lite. På med ett par msk mjöl och rör runt så mjölet försvinner. I med vatten och lite ketchup, ju mer vatten destå simmigare pastasås. Jag gjorde min mer fast, alltså lite vatten. Salta och peppra efter smak!

Edit: Protein ca 35 g, Kolisar ca 12 g, Fett ca 17 g, ca 340 kcal i denna sås.

Senast redigerat av EPT (2008-09-27 12:59)

Registrerad: 2007-05-10

2 burkar tonfisk, ett ägg, knäck ägget i en tallrik, häll tonfisken på ägget, rör runt och stek sedan, tillsätt salt+peppar. Jag precis detta med potatismos, inte så värst illa som jag trodde faktiskt, använder man dessutom euroshoppers färdigtuggade tonfisk, så är det bara att svälja. Bra näringsvärden :)

Från: Lund/Gerda
Registrerad: 2005-10-06
Webbsida

zartok skrev:

det där med bra syn är nog bara en skröna. jag kan stoltsera med ett av världens sämsta seende (enligt mig då), minus 12.0! XD

mjaa skröna och skröna, det förändrar ju inte utformandet av din ögonlins direkt ;) men beta-karoten förbättrar ditt mörkerseende, pga det faktum att det liknar retinal till strukturen skarpt (retinal är den ljuskänsliga gruppen på opsin, som i sin tur finnes i "stavarna" i ögonen, vilka står för mörkerseendet/svart-vitt seendet).

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB