Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Pannkakor..

Från: Linköping
Registrerad: 2004-01-30

Tjenare.

Jag har gjort om ett grundrecept på pannkakor till vad ag iaf tycker är bättre. Säg vad ni anser om det. Det är inget komplicerat..

Det vanliga är sådär.
2½ dl vetemjöl
3 ägg
½ tsk salt
6dl mjölk
3 msk margarin

mitt nya..
2½ dl dinkelmjöl
5 ägg (haha)
½ tsk salt
6dl minimjölk
3 msk milda culiness

Nu är inte jag en kock men det smakar pannkaka och det är bättre tror jag.
En sak dock, varför blir ALLTID första pannkaka bajs för? :D

Jag har hört att dinkelmjöl ska vara bra och jag lsäte även att det ska gå att byta vetemjöl mot dinkel rakt av så jag försökte och det funkade bra, nån som kan säga nåt om dinkelmjöl?

Några andra förändringar som kan göras? Säg nu inte havre..

Mvh Tobbe

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

låter soft!
angående pannkakan så e det för att järnet e fucked up i början :).. typ skit å grejer från innan.

För det är alltid lika frustrerande at tförsta pannkakan blir knas.. Man tänker typ "nu ska fan första pannkakan bli bra" och man fokuserar fan mer med stekpannan än på gymet men sen så skiter det sig ändå och man har en trasig pannkaka överallt i köket :DD

Mvh Tobbe

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Mitt recept på tjocka pannkakor (ca 1cm).

2½ dl vetemjöl
2-3 ägg
salt
Bakpulver 1-2tsk kanske. Ingen aning egentligen. Höftar tills det ser rätt ut.
Mjölk tills det blir en tjock smet.

Äts gärna med smör och sirap, smör och sylt, smör och bacon eller varför inte med bär intryckta under stekning. En annan höjdare är att trycka in choklad i pannkakorna under stekning.

Edit: Mjölken kan bytas mot fil om man vill. Jag gör oftast det då jag aldrig kommer ihåg att köpa mjölk.

Från: Örebro
Registrerad: 2005-10-12

Det finns ett nytt mjöl med milt fullkorn. det ät tom nyttigare än dinkelmjöl och jag tyckte att pannkakorna blev godare nu än förr när jag hade dinkelmjöl. pga av att den nya mjölet inte är så grovt. Det heter ljust och milt fullkornsvetemjöl

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

hur fan kan man dricka mjölk med fullkorn?!

Edit: Jag försöker plugga men klarar inte fokusera på det så måste nörda mig lite här, jag som läste väldigt slarvigt ! My fault :)

Senast redigerat av _henkee (2006-11-16 16:29)

Honn skrev:

Mitt recept på tjocka pannkakor (ca 1cm).

2½ dl vetemjöl
2-3 ägg
salt
Bakpulver 1-2tsk kanske. Ingen aning egentligen. Höftar tills det ser rätt ut.
Mjölk tills det blir en tjock smet.

Äts gärna med smör och sirap, smör och sylt, smör och bacon eller varför inte med bär intryckta under stekning. En annan höjdare är att trycka in choklad i pannkakorna under stekning.

Edit: Mjölken kan bytas mot fil om man vill. Jag gör oftast det då jag aldrig kommer ihåg att köpa mjölk.

Haha hur kan man glömma bort att köpa mjölk?! :)
Jag köper ungefär 8 liter i stöten, då får man ner priset en massa med, skitnajs tycker jag. Sen för att göra tjockare pannkakor så är det väl bara att ösa ner mer smet i pannan? ;)

Man kanske ska göra ugnspannkaka snart med... gott och så jävla smidigt, sköter sig själv..

Registrerad: 2006-04-16

Jag prövad göra ungspannkaka idag gick så där.

Mina ingredienser var: 1,5dl mjöl
                              4Ägg
                              2dl havregryn
                              6dl vatten (tål inte mjölk)
                              lite salt
problemet tror jag var för lite smelt i för stor panna...
Någon som kör på ungspannkaka? Vilken temp och hur länge? Körde på 175grader i mitten av ugnen.
Tror jag ska pröva med dubbelt så mycket smet nästa gång. Smörja plåten med mjölkfrittmargarin? Såg mest ut som en gröt som stått till sig ;)
Delade denna på 2pers sedan 1varsin "ärtsopps-korv" borde ge hyfsad med näringsvärden.!?

Registrerad: 2008-03-24

Jag kommer inte ens ihåg hur jag gör pannkakor. Men hör och häpna på detta! Jag brukar ha gräddfil och sylt på mina pannkakor :P haha, jättegod!!!!

Gräddfil? hmm....hoppas någon kommer nåt förslag!

du borde faktiskt testa innan du säger någt :P .. Det är på ryskt sätt :P  Men sylt , glass är ju bra annars, socker typ :P

Grädd=REJÄLT MYCKET mjölk i det..jag avstår(jag tål inte mjölk) om du hade läst receptet möjligen hade du sett det?

Förlåt, läste inte ordenligt.

Ingen fara lite dött med tips dock =P

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Kör mina ungspannkakor på 225 grader i typ 30min; vet inte exakt utan bara tittar till den då och då och tar ut den när den är klar. Smörja formen är också en enorm fördel, om man vill få av pannkakan när man är klar. Olivolja går faktiskt att använda till det som ett mjölkfritt alternativ (eller bara hälla direkt i smeten), men det ändrar smaken en del och det är inte något som alla uppskattar även om jag själv tycker variationen är trevlig ibland. Du borde nog dessutom kompensera för mjölkbristen med ett eller ett par extra ägg och kanske även lite mindre vatten, för att se till så att det hela verkligen binder ihop (min gissning). Mjölk innehåller trots allt saker som stelnar, till skillnad från vatten:)
Annars har jag inte mkt att komma med, tyvärr.

Okok tack Lajne för tipset! Kommer som sagt pröva öka till dubbel satts men minska på vattnet..Dock tyckte jag det "band" bra som det var, dock hade jag för lite värme och för lite tid i ugnen!

Från: Stockholm
Registrerad: 2008-10-24

Tobben skrev:

För det är alltid lika frustrerande at tförsta pannkakan blir knas.. Man tänker typ "nu ska fan första pannkakan bli bra" och man fokuserar fan mer med stekpannan än på gymet men sen så skiter det sig ändå och man har en trasig pannkaka överallt i köket :DD

Mvh Tobbe

Skaffa en vettig teflonpanna....händer aldrig att en pannkaka blir knas när jag steker.
Tror det var ICA som sålde en billig kritikerrosad teflonpanna för ett år sen eller två...kanske har dom kvar den än.
Bästa jag ägt någonsin, billigare än de flesta också.

Tobben skrev:

Mvh Tobbe

haha, då har du inte känslan :P Mina pannkakor blir grymma, jag har tom lärt mig att kasta dom ;)

spicegirl_17 skrev:

Mina pannkakor blir grymma, jag har tom lärt mig att kasta dom ;)

Jag med, det gäller att ha rätt panna så är det lätt som en plätt faktiskt :)

Seb2 skrev:

spicegirl_17 skrev:

Mina pannkakor blir grymma, jag har tom lärt mig att kasta dom ;)

Jag med, det gäller att ha rätt panna så är det lätt som en plätt faktiskt :)

haha :P Ja , verktygen är the key

Registrerad: 2008-08-30

Jag testade att blande lita från olika recept.

2½ dl vetemjöl
6 dl mjölk
2 dl havregryn
4 ägg
margarin
salt
bakpulver
blåbär

Det blev riktigt gott med äppelmos, dock blev inte pannkakorna lika tjocka som jag hoppats på, så nästa gång får det bli mer bakpulver.

Brukar blanda ut vanliga mjölet med lite grahamsmjöl.
Om det tex är 1½ dl vetemjöl i receptet så tar man så mycket, men lägger till kanske ½ dl grahamsmjöl.
Blir både godare och nyttigare.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB