Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Några frågor om EsaPro och maltodexin

Registrerad: 2008-08-23

Har nu beställt min burk EsaPro, jag har en del frågor angående detta kosttillskott:

1. Det sägs att man ska ta EsaPro på fastande mage, jag tar alltså EsaPro på tom mage precis innan träningen och precis efter passet. Kan jag äta en banan direkt efter passet ocskå utan att påvärka EsaPro intaget negativt? Eller bör jag inte äta någonting alls förens den stora middagen 1 timme senare?

2. Kan jag blanda normal dos maltodexin med Esa Pro utan att påvärka EsaPro intaget negativt? Och bör jag ta maltodexin blandat med EsaPro dosen före eller efter passet? Eller kanske både före och efter här ocskå?

3. Är det nödvändigt med maltodexin vid träning över huvudtaget ifall jag äter en riktigt stabil middag max 1 timme efter träning?

Tack på förhand!

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

1. Det påverkar EsaPro negativt ja, eftersom upptaget kommer bli långsammare vilket ger mindre akut påverkan på proteinsyntesen. Samtidigt är det bra med kolhydrater efter passet, även om just banan kanske inte är det bästa. Maltodextrin är billigt, och det kan du lösa ner i EsaPro-drinken så att du ändå får samma effekt.

Nu börjar vi ju komma till opti-onani här, men jag besvarar din fråga.

2. Jag tror det, men jag vet faktiskt inte ifall det hämmar EsaPron.

3. Nej inte alls. Jag tar maltodextrin därför att min mage inte klarar av mat så tätt inpå träning.

stevebc skrev:

1. Det påverkar EsaPro negativt ja, eftersom upptaget kommer bli långsammare vilket ger mindre akut påverkan på proteinsyntesen. Samtidigt är det bra med kolhydrater efter passet, även om just banan kanske inte är det bästa. Maltodextrin är billigt, och det kan du lösa ner i EsaPro-drinken så att du ändå får samma effekt.

Nu börjar vi ju komma till opti-onani här, men jag besvarar din fråga.

2. Jag tror det, men jag vet faktiskt inte ifall det hämmar EsaPron.

3. Nej inte alls. Jag tar maltodextrin därför att min mage inte klarar av mat så tätt inpå träning.

Tack så mycket för svaren. Då ska jag alltså köra på EsaPro tillsammans med maltodextrin före träning i 1 dos, eller är det inte nödvändigt med maltodextrin här heller? Endast EsaPro direkt efter träning och en grym middag ca 1 timme efter träning för bästa resultat? Sedan kompleterar jag med ProFX protein under dagen..

Senast redigerat av Exp3rten (2008-08-26 22:28)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Exp3rten skrev:

Har nu beställt min burk EsaPro, jag har en del frågor angående detta kosttillskott:

1. Det sägs att man ska ta EsaPro på fastande mage, jag tar alltså EsaPro på tom mage precis innan träningen och precis efter passet. Kan jag äta en banan direkt efter passet ocskå utan att påvärka EsaPro intaget negativt? Eller bör jag inte äta någonting alls förens den stora middagen 1 timme senare?

2. Kan jag blanda normal dos maltodexin med Esa Pro utan att påvärka EsaPro intaget negativt? Och bör jag ta maltodexin blandat med EsaPro dosen före eller efter passet? Eller kanske både före och efter här ocskå?

3. Är det nödvändigt med maltodexin vid träning över huvudtaget ifall jag äter en riktigt stabil middag max 1 timme efter träning?

Tack på förhand!

1. Banan kan du ju spara och ta som ett mellanmål senare.

2. ja, det kan du. Jag kör 75g maltodextrin och 7-8g esa före och 75g maltodextrin och 7-8g esa efter träning.

3. Äter du en stabil middag 1 timme innan förstår jag inte meningen med varken esa eller malto före ditt pass? Maltodextrin vid träningen tycker jag själv är ett måste.

Och vem tusan har sagt att jag äter middag 1 timme innan nudå? :O
Jag sa att jag tar det på fastande mage, och en stabil middag ca 1 timme EFTER träningen :)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Exp3rten skrev:

Och vem tusan har sagt att jag äter middag 1 timme innan nudå? :O
Jag sa att jag tar det på fastande mage, och en stabil middag ca 1 timme EFTER träningen :)

oops, sorry! :) läste lite snabbt på trean. Men jag tycker fortfarande du ska köra på malto både före och efter. :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB