Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag slutade styrketräna seriöst för något halv år sen, och har haft lite whey pulver och maltodextoros kvarliggandes i matkällarn. Studerar nu en bra bit hemifrån och komm på att jag kanske kan spara lite om jag ersätter en liten måltid med en gainer. Whey pulvret är dock lite över bäst före datumet: juli 2008. Men jag gissar på att det är inget stenhårt datum eftersom inte ens dagen anges. Det ser o luktar normalt, och den har varit stängd och väl förvarad.
Är det ett bra val att utnyttja proteinpulvret eller bör jag slänga det? Tycker bara de känns synd att slänga ätbar mat.
Ät på, de flesta proteinpulver jag kollat upp kan du äta 6 månader efter utgångsdatum
har det varit bra förvarat så är det inga som helst problem. vi sätter bäst före datum väldigt långt bakåt eftersom vi är väldigt noga med hur färska saker är. mjölk går att dricka två dagar efter utgång om det stått i kylskåp oöppnad, så ditt pulver är bara att köra på. en tumregel är även att ju längre tid en sak ska hålla, desto mer kan man gå över tiden på den.
Som du säkert hört förr... "Bäst före" innebär inte "dåligt efter".