Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Vad äter ni, som tränar på morgonen, efter träningen?
Finns det ingen som tränar på morgonen? Som det är nu består min frukost före träning av havregrynsgröt och en macka med jordnötssmör. Frukosten efter träning består av mackor med jordmöttssmör eller hemlagad marmelad på plommon. Jag vill ha tips på bättre val. Jag funderar till exempel på att börja baka fullkornsscones efter träningen, men hur bra är bröd egentligen?
Vissa veckor så tränar jag en timma efter frukost. När träning är klar så kastar jag mig in i lunchrummet på jobbet och käkär en vanlig lunch dvs ris/pasta+kött+grönsaker.
Tummen upp för att du orkar fixa en riktig frukost. Bröd är sällan fel, även om vanligt vitt bröd inte är det näringsrikaste man kan äta. Om jag var du så skulle jag baka sconesen. De låter goda. Sen så skulle jag även lägga till något som innehåller protein. Kanske en röra på kikärtor och sojabönor. Ägg är också bra, men jag vet inte om du äter det.
Efter träning behöver du snabba kolhydrater och då är vitt bröd faktiskt helt okej även om det inte innehåller så mycket näring som tidigare nämt men det kan man ju komplettera med i form av frukt eller grönsaker. Kombinationen av vitt bröd (fast det kanske du inte ens äter?) marmelad och jordnötssmör är kanske inte optimal.. Själv äter jag mycket bröd, müssli och gröt - det är både gott och energirikt.
therunningman skrev:
Efter träning behöver du snabba kolhydrater och då är vitt bröd faktiskt helt okej även om det inte innehåller så mycket näring som tidigare nämt men det kan man ju komplettera med i form av frukt eller grönsaker. Kombinationen av vitt bröd (fast det kanske du inte ens äter?) marmelad och jordnötssmör är kanske inte optimal.. Själv äter jag mycket bröd, müssli och gröt - det är både gott och energirikt.
Nej jag äter mörkt bröd fast oftast knäckebröd med olika frön. Har du tips på vad jag kan ha på?
Eftersom jag orkar, är det då lika bra att äta en vanlig lunch efter träningen?
Tänk tallriksmodellen, förutom det andra vill du ha mycket frukt och grönsaker. Om det innebär att du äter som du redan gör och fyller på med äpple och banan eller har ost och paprika på smörgåsen och tar en frukt till spelar ju inte så stor roll.
Själv äter jag alltid havegrynsgröt till frukost med linfrön och frukt som första frukost. Som andra frukost blir det ett par grova mackor med ost, kalkon/skinka och gurka/paprika/tomat och frukt. Mellanmålet blir tyvärr precis som andra frukosten.. Man kan ju förstås äta bättre än vad jag gör men det tycker jag är gott och funkar bra för mig.
Mig veterligen går det lika bra att äta lunch direkt efter träningen. Du känner nog ganska snart vad din kropp tycker om det. Lyssna på den.. :-)
Frukost
havregryns gröt
2 ägg
1 banan
träning
mat efter träning
omelett på 4-5 ägg med skinka,ost tomat