Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Bli smalare men samtidigt vältränad?

Registrerad: 2008-08-14

Hej
jag undrar om det finns något sätt att minska cm runt midjan och samtidigt träna handboll och utvecklas och skaffa mer muskelmassa ?

tjej , snart 16

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Minska cm runt midjan gör du genom att äta mindre än du gör av med. Antingen minskar du energiintaget (äter mindre, eller bättre), ökar på energiförbrukningen (tränar mer) eller både och. Muskelmassa skaffar du dig på gymmet, du styrketränar och äter mer (eller ja, äta behöver du förstås inte göra på gymmet). Som du ser uppstår här en konflikt, du kan inte gärna både äta mindre och mer på samma gång. Som nybörjare kan du dock bli starkare och lägga på dig lite muskler samtidigt som du minskar midjemåttet. Men på sikt får du göra en sak i taget.

Konkret och enkelt då: Ät nyttigt och lagom mycket, fortsätt träna handboll och skaffa ett gymkort! Lycka till! :-)

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

ja vet inte hur din kropp ser ut, men om det är fett som döljer muskler du har, så kan du se ut mer vältränad om du blir smalare.

ZEE skrev:

ja vet inte hur din kropp ser ut, men om det är fett som döljer muskler du har, så kan du se ut mer vältränad om du blir smalare.

har du några bra tips på att bli smalare samtidigt som jag ska kunna träna och prestera?

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Amanda92 skrev:

har du några bra tips på att bli smalare samtidigt som jag ska kunna träna och prestera?

*host host*

Konkret och enkelt då: Ät nyttigt och lagom mycket, fortsätt träna handboll och skaffa ett gymkort! Lycka till! :-)

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

hur mycket väger du samt hur lång är du?

Registrerad: 2008-08-01

Gå till gymmet och var dessutom ute och spring mycket. käka bra. sov bra. Det räcker långt långt långt.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-08-10

Det beror på hur mycket du vill gå ner i vikt. Du måste också vara beredd på att du kommer bli smalare på andra ställen än runt midjan: det går inte att bestämma var kroppen ska ta fett.

ZEE skrev:

jag 1.67 och väger runt 68

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-08-10

Hur mycket vill du själv gå ner?

tussilago skrev:

Hur mycket vill du själv gå ner?

drömmen är väl att ligga runt 55-60

Registrerad: 2008-01-13

Du har nog ganska goda förutsättningar att gå ned några kilo och få lite större muskler om du är beredd att träna några månader eller ett halvår. Min åsikt är att det är lite överdrivet med att man måste ha en positiv energibalans (dvs "måste bli tjock för att bygga muskler"). För en otränad människa krävs inte det.. Ta min sambo som exempel, första halvåret efter att vi blev ihop gick hon ned från 53-54kg till 48kg (hon är 158cm) genom att börja jogga 15-20km i veckan och köra i snitt 2 styrkepass i veckan samt att använda cykeln betydligt oftare.

Det hela resulterade i att hon blev en ganska duktig löpare, byggde mer muskler, är duktig i skivstångsövningar och rätt stark samtidigt som hon sakta gick ned i vikt. Har du inte bråttom så kan du göra likadant. Det handlar om att inte stressa ned i vikt utan att ge kroppen de kolhydrater den behöver samtidigt som lever lite extra på fettdepåerna. I siffror blir det ca ett underskott på 200-300 kcal/dag för en tjej som dig om du inte har väldigt bra syreupptagningsförmåga. Svälter du är det svårt att orka träna och nästan omöjligt att bygga muskler.

PS. Tänk på att vikten inte säger allt - den säger inte något om hur mycket fettmassa du har. Den kan minska till förmån för muskelmassa utan att din vikt ändras.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2008-06-11

Amanda92 skrev:

ZEE skrev:

Du verkar ha ett bra BMI 24 är inte så dåligt.

Registrerad: 2008-01-13

BMI säger förstås inte så där jättemycket...

momokebab skrev:

Amanda92 skrev:

ZEE skrev:

Du verkar ha ett bra BMI 24 är inte så dåligt.

BMI på 24 är inte så speciellt bra heller...

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

hemska tanke vad coleman är fet om man kollar till bmi. när han var som störst och rådeffad var han ändå fett överviktig, med ett bmi på runt 40 typ

men de e ju fan bara muskler i så fall eller ?

Registrerad: 2007-05-10

Inte bara muskler, ögonfransarna väger ju också lite.
http://www.geocities.com/ronnie_coleman_video/picture.jpg

Senast redigerat av eop (2008-08-25 23:57)

eop skrev:

http://www.geocities.com/ronnie_coleman … icture.jpg

men ofta det kan vara bra för kropen att se ut så där?

Registrerad: 2007-05-10

Amanda92 skrev:

eop skrev:

http://www.geocities.com/ronnie_coleman … icture.jpg

men ofta det kan vara bra för kropen att se ut så där?

missförstå mig inte nu men med tanke på din vikt i förhållande till din längd och med tanke på att du tränat så pass länge så tror jag du har ganska mycket muskler redan. Spring några ggr i veckan, alternativt ät en smula mindre varje dag så ska du se att du snart är både vältränad och smal.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB