Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej, tycker min hållning inte är så bra i ryggen. Lutar kanske något bakåt med överkroppen.
Kan man ändra på detta, utan att måste tänka varje sekund att man inte ska går bakåt lutat? Ni förstår vad jag snackar om. :)
Tack på förhand.
går du bakåtlutat med överkroppen? det är väldigt sällsynt tror jag, dom flesta går ju framåtlutade.
Har nog en liten grad lutning bakåt. Skulle vilja ha lite mer fram. Är det någon som går att träna till?
Jag gissar för stel ländryggsmuskulatur, prova att stretcha den. Men jag är inte säker, så vill du vara helt säker på att ingenting som påverkar hållningen är för stelt får du stretcha nästan hela kroppen, det kommer ändå inte skada dig om du inte är överrörlig nånstans:)
För övrigt är det som det alltid är med hållning, tyvärr; det enklaste sättet är att bara tänka på det tills man gör så naturligt. Vägen dit är jobbig, men förr eller senare sitter det:)
Har aldrig stretchat faktiskt :P Får kanske börja med detta nu då ;)
Hur stretchar man just ländryggsmuskulaturen då? :)
Senast redigerat av Zitram_ (2008-08-24 23:15)
jag borde inte gissa fel om jag skriver att du ska böja dig framåt =)
Det bästa jag nånsin kommit på är att stå upp, sen böja dig framåt genom att kuta ryggen så mycket som möjligen. Därefter böjer du upp benet och tar tag och skenbenet och använder benets kraft för att försöka trycka dig neråt och på det sättet kuta upp ryggen ännu mer. Svårt att förklara; annars kan du alltid gå in på exrx så finns det stretchövningar till samtliga muskler där.
"Tyvärr" måste du lära om ditt rörelsemönster till ett nytt. Om du upplever att du är bakåtlutad och vill gå mindre på hälen måste du träna på det om och om igen tills du lärt in ett nytt rörelsemönster (det är ju precis vad ett mönster är - något som upprepas...). :-)