Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Osäker på hur långa perioder man egentligen borde träna hård styrketräning. Kroppen blir ju sliten efter ett tag men finns det någon princip som säger att typ "högst 2 månader tung träning, med vila på 1-2 veckor ger bäst resultat"? Enklast är väl bara att lyssna på kroppen, men undrar ändå. Hur långa träningsperioder kör folket här? :)
Tack på förhand!
Edit: Menar inte att det finns en princip som säger det jag skrev, utan undrar bara om det finns kanske något vetenskapligt eller så som säger att man inte bör träna hårt längre än så och så länge.
Senast redigerat av Ehrwan (2008-08-25 19:58)
Finns tyvärr inga bra riktlinjer på området, bland annat för att det är så stor skillnad mellan tung träning och tung träning. Ibland kan man behöva vila efter två veckor, ibland kan man köra på i ett halvår utan vila, allt beroende på hur tung den tunga träningen är samt hur väl man absorberar den. Men om jag skulle säga något generellt (som verkar gälla för mig) så skulle det vara 1-2 veckor vila alternativt en månad deloadträning efter var tredje tränade månad, ungefär.
Lajne skrev:
Finns tyvärr inga bra riktlinjer på området, bland annat för att det är så stor skillnad mellan tung träning och tung träning. Ibland kan man behöva vila efter två veckor, ibland kan man köra på i ett halvår utan vila, allt beroende på hur tung den tunga träningen är samt hur väl man absorberar den. Men om jag skulle säga något generellt (som verkar gälla för mig) så skulle det vara 1-2 veckor vila alternativt en månad deloadträning efter var tredje tränade månad, ungefär.
Låter ganska logiskt. I mitt fall just nu har jag kört 12 veckor, 5 dar i veckan kanske 70% av tiden, nästan hela sommarlovet. Känner inte på något sätt sliten än, och jag ligger i absolut toppform på gymmet. Vanligtvis brukar jag köra ca 1 månad sen köra en veckas vila. Men nu har jag fått ordning på kost och sömn ordentligt under sommaren vilket jag inte hade förut, vilket med stor sannerlighet hjälper min återhämtning. Men frågan är, borde jag ta det lugnt även fast jag är i toppform nu, eller kan jag köra vidare? Det känns jobbigt att lämna gymmet ett tag nu när det går ruskigt bra xD
Kör vidare tills du känner dig seg, det hade jag gjort iaf:)
Lajne skrev:
Kör vidare tills du känner dig seg, det hade jag gjort iaf:)
Då kör vi :D Tack så mycket ^^