Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tjena hade tänkt deffa och har ett par frågor som jag skulle uppskata ifall jag fick besvarade. Vill hellst ha svar från personer som har erfarenhet av träning.
Lite kort fakta om mig.
Ålder :17 snart 18
Morgon vikt: 83.5 kg
Längd: 193 cm
1.Undrar hur mycket kalorier jag ska äta /dricka per dag. Går i skolan just nu . Styrketränar 5-6 Grr i veckan.
2.Tänkte träna 1 muskel per dag under deffningen + löpa på gymmet, hur mycket kaloriet bör jag göra av med där?
3.Ska dricka proteindricka 3 grr/ dag. Undrar Om omega-3 tillskott också skulle vara bra?
4.Ska börja på kickboxning så undrar om nån vet hur ungefär mycket kalorier man bränner på ett pass (1 timme o 10 min) och ifall man isf skulle kunna köra kickboxning ist för löpningen på gymmet.
5. HUR mycket kan man MAX gå ner per vecka utan att tappa muskler?
Svar på fråga 1, 2 och 4:
http://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm
Ät ett en viss mängd kalorier under en vecka,väg dig på morgonen på tom mage,upprepa.
Står vikten stilla så dra ner på 500kcal per dag,upprepa och väg dig igen efter en vecka och du bör ha gått ner 0,5kg beroende på aktivitet.
roobins skrev:
Tjena hade tänkt deffa och har ett par frågor som jag skulle uppskata ifall jag fick besvarade. Vill hellst ha svar från personer som har erfarenhet av träning.
Lite kort fakta om mig.
Ålder :17 snart 18
Morgon vikt: 83.5 kg
Längd: 193 cm
1.Undrar hur mycket kalorier jag ska äta /dricka per dag. Går i skolan just nu . Styrketränar 5-6 Grr i veckan.
2.Tänkte träna 1 muskel per dag under deffningen + löpa på gymmet, hur mycket kaloriet bör jag göra av med där?
3.Ska dricka proteindricka 3 grr/ dag. Undrar Om omega-3 tillskott också skulle vara bra?
4.Ska börja på kickboxning så undrar om nån vet hur ungefär mycket kalorier man bränner på ett pass (1 timme o 10 min) och ifall man isf skulle kunna köra kickboxning ist för löpningen på gymmet.
5. HUR mycket kan man MAX gå ner per vecka utan att tappa muskler?
Har varit aktiv på gym i över 15 år och har bar erfarenheter om deff, bulk samt "normal" styrketräning.
Fråga 1, Svar: Är omöjligt för mig att svara på eftersom jag inte vet hur länge du har tänkt att deffa och vad ditt mål är.
Fråga 2, Svar: Runt 500kcal på rullband är alldeles lagom för att inte bränna alltför mycket muskler, och spring inte heller i för högt tempo, desto intensivare du kör desto mer muskler bränner du ocskå.. Men runt 500Kcal på ca 30-40 minuter är lagom.
Fråga 3, Svar: Omega-3 tillskott är ingenting du kommer märka av i praktiken, ej nödvändigt skulle jag vilja såga så länge du håller dig till en ordentlig kost. Vilket protein hade du tänkt att använda?
Fråga 4, Svar: Köra kickboxning istället för löpa på gymmet eller köra både och är helt upp till dig, men som sagt, omöjligt för mig att kunna svara på vad som är bäst eftersom jag inte vet vad ditt mål med deffen är.
Fråga 5, Svar: Är du "icke nybörjare" så kan du inte gå ner över huvudtaget utan att tappa muskler. Muskler bränner man hela tiden, mer eller mindre. Men här också är det omöjligt för mig att kunna svara på din fråga eftersom jag fortfarande inte vet hur du tränar på gymmet och hur din kost för övrigt ser ut.
Är det någonting mer du undrar över så bara kom upp med nya frågor :)
Målet är att få synligare muskler hade tänkt deffa i 1 månad och sedan prova på "abcde-metoden" eller är det bättre och köra långtids bulk och sen diet någon som testat på den?.
Hade tänkt använda ProFx (whey) som finns på gymvaruhuset.com.
roobins skrev:
Målet är att få synligare muskler hade tänkt deffa i 1 månad och sedan prova på "abcde-metoden" eller är det bättre och köra långtids bulk och sen diet någon som testat på den?.
Hade tänkt använda ProFx (whey) som finns på gymvaruhuset.com.
Om ditt mål endast är att få synliga magrutor så rekomenderar jag dig att köra både kickboxning och löpa på rullbandet ifall du nu har orken till det, se bara till att inte överanstränga kroppen och håll dig till en bra kost. Med tanke på att du värkar träna på en väldigt hög nivå så bör du ändå få i dig mycket mat. Skippa allt godis under den första månaden, har du slitit på riktigt bra och skött din kost så kan du unna dig med lite lördagsgodis någon gång bara du kan hålla dig ifrån att äta för mycket:).. ABCD metoden var en svensk läkare vid namn Torbjörn Åkerfeldt som uppfann. Jag har själv provat på det och det fungerade alldeles utmärkt, fick lite bättre resultat tycker jag och det var mycket lättare och skonsammare med tanke på att det är 14 dagar bulk och sedan 14 dagar deff istället för långtids perioder, så jag tycker personligen att ABCD metoden gav bättre resultar och var skonsammare.. Dock värkar det vara väldigt individuellt, men som sagt jag vart väldigt nöjd själv.
Angående protein så tycker jag att du ska använda vassle (snabbt) protein under deff perioden då musklerna behöver fyllas på med protein hela tiden. Försök att få i dig nånting var tredje timme (då du inte sover såklart) för att minska muskelnedbrytning. Du ska alltså inte gå och dricka proteinpulver var tredje timme utan äta någonting lätt såsom frukt, musli, ägg, sojabönor och liknande.. Och glöm inte mycket grönt till maten :) Lycka till
Okej tack för svaren! Men udrar om det är helt omöjligt att gå ner mer än 0.5 kg/vecka utan och tappa muskler?
roobins skrev:
Okej tack för svaren! Men udrar om det är helt omöjligt att gå ner mer än 0.5 kg/vecka utan och tappa muskler?
Nej, det är inte helt omöjligt
Slösa inte bort din tid där du lättast kan öka i kvalitetsmassa genom att äta för lite. Träna och ät. Ska du ändå gå ner i vikt behöver du knappast tre proteindrinkar per dag, mammas hemlagade duger fint.
Exp3rten skrev:
Försök att få i dig nånting var tredje timme (då du inte sover såklart) för att minska muskelnedbrytning.
Jag håller med dig om resten av det du skrev, men just det där spelar faktiskt ingen roll. En mastodontmåltid ger samma resultat (möjligen t.o.m bättre) än 6 mindre måltider sett till muskelutveckling, så länge intaget i övrigt är identiskt. Att man sedan kan välja att äta var tredje timme för att man håller sig mättare då är en annan sak:)
så man kan äta frukost, lunch, middag och äta sig "normal mätt" varken mätt eller hungrig? förstod inte va mastrontmåltid var.
En "mastodontmåltid" är en riktigt stor måltid, dvs i exemplet alla 6 mindre måltiderna sammansatt till en måltid.. :P
roobins skrev:
så man kan äta frukost, lunch, middag och äta sig "normal mätt" varken mätt eller hungrig? förstod inte va mastrontmåltid var.
Bland det viktigaste under deff är nästan att man hittar saker att äta som man håller sig mätt på (Samtidigt som man håller sig inom kcal-ramen) annars blir det jobbigt att hålla fingrarna borta från kaloribomber.
Gröt är kanon, och ja, man kan äta gröt till lunch om man tycker det är gott.-) Grönsaker mättar också bra, runt 300 kcal/kg
roobins skrev:
hehe "mastront"