Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag har hört att om man fryser mycket och händerna och fötterna ofta är kalla att man har dålig blodcirkulation vilket kan vara farligt om man är ung? dvs att det inte är bra att ha dålig circulation när man är så yngre?
Jag fryser ganska ofta om händerna
jag fryser också ofta om händerna. läkaren sa att det kunde vara för att jag har små kapilärer (blodkärl) i händerna/fingrarna och att det är därför. jag blir mer frusen om jag går på "för lite" energi dvs deff
Intressant där stella! har inte tänkt på att det kan vara att jag äter för lite . Menade dr då att åt för lite just den dagen eller rent allmänt? har inte precis ätit lite dessa 2-3 dagar
om du känner att det är lite kallt samt att du har lite svårt att hålla värme som oss från norr så är det ett försvarssystem att strypa åt blodcirkulationen från händer och fötter, då det sparar på värme. dock så borde det inte vara så i det här fallet, och då är det bara dålig blodcirkulation i händerna som är den logiska förklaringen. det är väldigt många som har det och jag tror inte att det finns någon här inne som inte haft kalla händer eller fötter någon gång.
Vad kan man göra åt saken ? hehe :P
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-08-24 15:14)
ta tag i en gripper och pumpa! =)
jag vet faktist inte. tränar man så ökar man blodgenomströmningen i kroppen och blir varm, äter man protein så får man en liten termogen effekt i kroppen. jag tror inte att du kan göra så mycket åt det, du tränar mycket och har säkert väldigt bra fysik. tror inte att det är där skon klämmer.
zartok skrev:
ta tag i en gripper och pumpa! =)
jag vet faktist inte. tränar man så ökar man blodgenomströmningen i kroppen och blir varm, äter man protein så får man en liten termogen effekt i kroppen. jag tror inte att du kan göra så mycket åt det, du tränar mycket och har säkert väldigt bra fysik. tror inte att det är där skon klämmer.
vart klämmer den någonstans, it hurts :'(
det behöver inte klämma någonstans, men om du har ont i händerna pga strypt tillförsel så är det nog något som du ska ta upp med din läkare. det kan ju även hända att du har någon deffekt på blodådrorna typ.
zartok skrev:
det behöver inte klämma någonstans, men om du har ont i händerna pga strypt tillförsel så är det nog något som du ska ta upp med din läkare. det kan ju även hända att du har någon deffekt på blodådrorna typ.
haha nej jag har inte ont någonstans, det var mer ett skämt frå min sida.. =( Förlåt!
ah, mitt fel att jag inte uppfattade det. blev lite orolig för om du hade så dålig cirkulation, då hade det varit riktigt illa. men utifall att du någon gång skulle få ont i händerna eller att dom är onormalt kalla, lite som istappar och att det återkommer så ska du nog kolla upp det hos en läkare.
zartok skrev:
ah, mitt fel att jag inte uppfattade det. blev lite orolig för om du hade så dålig cirkulation, då hade det varit riktigt illa. men utifall att du någon gång skulle få ont i händerna eller att dom är onormalt kalla, lite som istappar och att det återkommer så ska du nog kolla upp det hos en läkare.
japp, ok då vet jag det =) Tack ,
edit: tror min stackars mormor har så tyvärr =(
Skakningar kan ge upphov till kass cirkulation i fingrar. Fast då pratar vi inte skak av shaker eller liknande övningar *host host*, utan utav den sort som större betongborrar och liknande monsterborrar skickar vidare händerna.
Tror iof inte att Spice lekt så mycket på bygg-arbetsplatser, så det kanske är en aning irrelevant, men vad vet jag? :-)
jag tror att det du skriver om vårdar, är det som heter karpeltunnelsyndrom va? är det samma som jag tänker på så skakar det sönder nervbanorna i det utsatta området, vilket ger upphov till exempelvis känselbortfall.
Osäker på vad det heter, men beskrivningen stämmer in på det jag menar. Farsan har det, efter 30 år på byggen, hans lång- ochringfinger på vänster hand blir bokstavligen likbleka och tappar känseln om han badar kallt, typ en sjö, eller är ute och motionerar på vintern
vårdar: haha, bygget har jag varit för lite på ;)
kan mycket väl vara samma sak. det är därför man ska undvika massageapparater som skakar, eftersom dom ger upphov till exakt samma problem som din far har fått i händerna. även motorcykelpoliser drabbas av det här efter åratal på hojjen. det värsta med åkomman eller skadan är att man inte kan göra något åt det. nervbanorna i muskulaturen byggs aldrig upp igen.
Jag fryser inte om händerna men alltid om fötterna eller dom är iaf alltid iskalla xD
jag har märkt att om jag hart ätit lite för lite fett en dag ex under deff så blir jag kallare om händerna. Då ser jag till att äta ett lite fettrikare mål nästa dag. Då menar jag inga mänder utan kankse lite nötter el avokade på förmiddagsmellanmålet eller lunchen.
kan kanske bero på att fett kan ha en termogen effekt i kroppen som protein har. har dock inte läst om det.
Nja, fettbrist är kopplat till en låg kroppstemperatur av helt andra anledningar om jag inte missminner mig. Hade samma "problem" när jag var yngre och inte fick laga min mat själv, då både morsans mat och skolmaten vare sig var särskilt energität eller innehöll särskilt mkt fett (något jag inte heller gjorde bättre genom att vare sig dricka mjölk eller äta mackor [mackor =smör]).