Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ryggproblem - Äldre man

Registrerad: 2004-01-12

Tjenare, var ett tag sen man var närvarande här, vet dock att man får vettiga svar här! :)
Nu är de inte jag som är en äldre man, utan min farfar.
Han stod o körde lite marklyft *host*lyfte in och ur batteri ur bilen*host*, och sedan dess har han haft ont i ryggen. Han är uppe o rör sig men sitter mest gärna i soffan o vilar sig då ryggen smärtar när han går/står. Att resa sig eller sätta/resa sig ur bilen har han också problem med. Smärtorna gäller lägre delen av ryggen.

Kiropraktor är väl de självklara valet antar jag? Borde man gå till vårdcentral/sjukhus eller privat kiropraktor? Ekonomin är tyvärr lite avgörande, men kostar de mycket så kommer jag nog att lägga ut för det, trots min lumpen-ekonomi.

Tack på förhand! /Chrisse

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Tror inte han mår bättre av att bara vila.
Säg åt honom att röra sig så mycket som det bara är möjligt istället. Bassängträning brukar vara ganska smärtfritt. Men allt sånt vet den sjukgymnast/naprapat/kiropraktor han självklart ska gå till.
Privat kostar mer, men är många gånger bättre/effektivare och troligtvis billigare i längden.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Vet man ett bra privat ställe går man dit, vet man inte det går man till vårdcentralen. Anser jag iaf. Så får man se vad diagnosen blir sen, men rent generellt så som Herr Oberst säger är total vila förmodligen inte bra, allt från promenader till vattengympa kan hjälpa till att snabba upp läkeprocessen.

Registrerad: 2008-02-20

Håller med Lajne, vårdcentral skickar en till rätt ställe. När jag fick ont i ryggen kostade det mig 80 kronor totalt och det var för 2 besök (40 kronor besöket). Fick träffa sjukgymnast och fick bra hjälp. Har han så ont att han knappt kan sätta sig upp ska han dit direkt på måndag. Bara dumt att gå omkring och ha ont :-)

Finns mycket bra övningar man kan göra för att må bra. Ligga i soffan gör ofta saken bara värre. Eftersom jag inte är utbildad sjukgymnast utan bara har koll på vad som hjälpte mig vill jag dock inte börja tipsa om en massa övningar. Vore dumt om jag rådde någon att göra något fel. Det jag fick reda på av min sjukgymnast var dock att ryggont inte är något man behöver acceptera, allt går att lösa med rätt övningar. Typ. (gäller iofs inte ryggmärgscancer och andra sjukdomar, men jag tror ni fattar poängen).

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB