Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Jag är en tjej på 15 år, och har nyligen blivit medlem på den här sidan.
Jag är väldigt kort, 158 cm, och även väldigt bred. Jag ser alltså ut som en liten stubbe. Inte nog med det så har jag en del överflödigt fett som jag absolut vill bli av med. Jag tränar gymnastik på ganska hög nivå, och alla mina lagkamrater är väldigt smala. Jag tycker det känns väldigt jobbigt att vara klassad som "lagets tjockis" och vill nu på riktigt ta tag i saken och gå ner i vikt. Jag vill också få tydliga magrutor.
Jag undrar alltså vad jag ska göra för att börja gå ner i vikt?
Vad ska jag göra för att få fram magrutor?
Är 5km löpning varannan kväll ett bra allternativ? -är löpning någon bra träning för att få magrutor?
Vad ska man äta för att gå ner i vikt men samtidigt ha ork till att träna nästan varje dag?
Som ni nog nu märkt har jag inte så stor koll på vad man ska äta lr hur jag ska träna för att få ett så effektivt resultat som möjligt, så jag skulle bli mycket tacksam för svar av någon kunnig.
MVH Sofie
Jag är ju inte direkt den mest kunniga av alla här men, för att få fram magrutorna måste du ha väldigt lågt BF. Och för att få det så måste du ligga på ett kaloriunderskott. Om du inte har några synliga magrutor trots lågt BF så måste du träna magmusklerna. Snart får du nog svar av någon av dom mer kunniga här på sidan men nu fick du lite snabb grundinfo i alla fall.
http://www.halso.info/forum/t-6908.html
En så låg kroppsfett procent att den tillåter synliga magrutor, och inte bara synliga markeringar vid magmusklerna, är ohälsosamt i längden för de flesta kvinnor. Jag vill dessutom påstå att det gäller i synnerhet för kvinnor som inte har växt klart än.
Det är väldigt svårt för tjejer att få synliga magrutor. Tjejer/kvinnor har en högre andel kroppsfett än vad killar har. För att som tjej få synliga magrutor måste man oftast ha en så låg procent kroppsfett att det är direkt farligt för hälsan. Självklart finns det undantag, vissa har helt enkelt haft turen att ha lite kroppsfett med väl synliga magmuskler men det är verkligen en minoritet.
Men för att få magrutor måste man helt enkelt förbränna och då är ju löpning ett bra alternativ. Däremot ska du inte jämföra dig med andra och så länge du mår bra och känner att du orkar med allt du vill göra (träning etc) så ska du inte ha några tankar på att gå ner i vikt!
Hej!
Vad kul att du går på gympa :D Vilken förening går du i? Går själv i Gf Ling!
Jag tror inte du behöver springa en massa när du tränar så pass mycket gympa..Man behöver återhämta sig mellan passen för att kunna prestera bra varje träning. Det är nog bättre att lägga om kosten istället. Bara en tanke :)
Lycka till med din träning!
Istället för din egna subjektiva bild av din kropp så... Hur mycket väger du?