Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

axeln ur led trots operation - råd

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-02-01

Slog axeln ur led och opererades i januari. Har skött sjukgymnastiken exemplariskt och hade inga problem alls förrän för 1 månad sedan då axeln gick ur led när jag stödde mig på armen när jag skulle upp ur sängen.
Sedan dess så hoppar den ur regelbundet. Läkaren säger att jag behöver ännu en operation. Problemet är att jag inte kommer kunna använda högerarmen på ca 3 månader (precis som förra gången). Detta innebär att jag inte kan arbeta och just nu så är jag inne i en fas där jag helt enkelt inte har råd att vara borta ifrån jobbet (driver eget).

Kontentan av det blir att mina muskler förtvinar (kan inte gymma) och jag kan inte spela golf eller ägna mig åt andra intressen där axeln påfrestas.

Jag vet att det inte finns någon som kan ge några direkta råd men det vore intressant att veta hur Ni skulle ha gjort.
Har harvat på med rotatorcuff övningar och dyl sedan operationen men det hjälper uppenbarligen inte.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

mig veterligen så är rotatorcuffen den viktigaste delen i att stabilisera axeln, men rätta mig gärna om jag har fel. har det inte hjälpt att träna den så tror jag inte att du har möjlighet att göra det bättre. en operation är nog allt som kan hjälpa, såvida du inte kan få någon form av heltäckande axelstöd eller något tills vidare, och sånt vet jag inte om det finns.

jag tycker dock att det är väldigt illa att du inte har råd att bli skadad. såna saker händer, och i ett modernt samhälle som sverige så ska vi f*n i mig låta folk opereras utan att dom går i ekonomisk kris tack vare det.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det är en enormt svår sits. Men eftersom du inte ber om råd direkt utan frågar hur just jag skulle göra, så hade jag förmodligen, förutom alla rotatorcuffövningar, satsat på så tung styrketräning som möjligt med fokus på pressar och dragövningar. Att verkligen träna all den muskultur som sitter runt och fixerar axelleden så mycket som möjligt, eftersom förtvinade muskler kommer inte åstadkomma något mer än att den hoppar ur led ännu lättare än vad den redan gör. Också hade jag bara bett till gud och hoppats på det bästa, för jag hade förmodligen haft en minst lika stor chans att sabba den för gott som att göra det hela bra igen:P

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB