Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Ja, någon mer som sett dokumentärfilmen av Chris Bell där han går djupt in på USA's ställning till all sorts dopning inom idrott? Han ställer stora personer mot väggen såsom Arnold, många proffs idrottare och t.o.m. president Bush!
Tänkte vi kunde diskutera här (om någon sett den), vad ni tycker om dubbelmoralen som försegår och ja, själva dokumentären i sig.
För er som inte sett den rekommenderar jag den starkt, den både besvarar och ställer många frågor! :)
IMDB link: http://www.imdb.com/title/tt1151309/
Visste ej vilken forumsdel denna skulle ligga på så det blev denna! Flytta om det är fel!
Tycker Greg Valentino slår huvudet på spiken då han säger att "Steroids are as american as apple pie".
Filmen tjänar ett syfte i det att den drar upp saker som normalt sett inte förekommer i det offentliga rummet, och därmed stimulerar till debatt och eftertanke. Dock vet jag inte om jag anser att den är vinklad på rätt sätt, eller för den delen om det som sägs i den är sanningsenligt. T.ex. är det en del bieffekter av AAS som inte tas upp eller som fås att låta som betydligt mildare än de är, men vad jag verkligen stör mig på är att den inte konstaterar den extremt enkla logiken bakom dess förbjudande inom sport: Folk bör inte behöva riskera sin hälsa mer än de redan gör för att tävla inom en sport på elitnivå. Titta bara på BB, där folk behöver dopa sig väldigt hårt bara för att få chansen att hamna bland eliten.
Sedan får man tycka vad man vill om huruvida det borde vara lagligt eller inte, där kommer vi aldrig komma fram till något bra för ytterst handlar det bara om till vilken grad man anser att folk ska få bestämma över sina egna kroppar. Och det, det bestämmer vi för det mesta utifrån helt andra saker än logik.
Edit: Greg Valentino är f.ö. en ytterst tragisk figur; bara en sån sak som att påstå att hans armar är resultatet av steroider och inte synthol är skrattretande.
Senast redigerat av Lajne (2008-08-23 02:28)
Lajne skrev:
Sedan får man tycka vad man vill om huruvida det borde vara lagligt eller inte, där kommer vi aldrig komma fram till något bra för ytterst handlar det bara om till vilken grad man anser att folk ska få bestämma över sina egna kroppar. Och det, det bestämmer vi för det mesta utifrån helt andra saker än logik.
Det handlar inte bara om att dom förstör sina kroppar att det är olagligt. Det ger ju inte oss alla som inte tar sådant någon ärlig chans att bli "störst" eller känna sej stor, för man vet alltid att det finns folk som tar steroider och blir mycket större än en själv.
hugok skrev:
Det ger ju inte oss alla som inte tar sådant någon ärlig chans att bli "störst" eller känna sej stor, för man vet alltid att det finns folk som tar steroider och blir mycket större än en själv.
Men snälla nån....
Så länge du inte tävlar så är det skitsamma.
jag är en av dom få som faktist tycker om gregg valentino. jag har dokumentären the man who's arms exploded och tycker att han verkar ge ett väldigt ärligt intryck av vad han pratar om. det är som att han har träffat botten för ett tag sedan och berättar hur illa det faktist går när man håller på med missbruk som steroider och liknande, och det är väldigt viktigt. han är öppen om vad han själv varit med om tack vare steroiderna också.
Lajne skrev:
Filmen tjänar ett syfte i det att den drar upp saker som normalt sett inte förekommer i det offentliga rummet, och därmed stimulerar till debatt och eftertanke. Dock vet jag inte om jag anser att den är vinklad på rätt sätt, eller för den delen om det som sägs i den är sanningsenligt. T.ex. är det en del bieffekter av AAS som inte tas upp eller som fås att låta som betydligt mildare än de är, men vad jag verkligen stör mig på är att den inte konstaterar den extremt enkla logiken bakom dess förbjudande inom sport: Folk bör inte behöva riskera sin hälsa mer än de redan gör för att tävla inom en sport på elitnivå. Titta bara på BB, där folk behöver dopa sig väldigt hårt bara för att få chansen att hamna bland eliten.
Edit: Greg Valentino är f.ö. en ytterst tragisk figur; bara en sån sak som att påstå att hans armar är resultatet av steroider och inte synthol är skrattretande.
Men han har ett extremt underhållningsvärde
hugok skrev:
Det handlar inte bara om att dom förstör sina kroppar att det är olagligt. Det ger ju inte oss alla som inte tar sådant någon ärlig chans att bli "störst" eller känna sej stor, för man vet alltid att det finns folk som tar steroider och blir mycket större än en själv.
Såvida man inte tävlar spelar det väl ingen roll? Det viktiga är väl att tävlingen sker på lika vilkor och utan krav på att trasha sin kropp mer än absolut nödvändigt. Redan nu finns det ju dopingklassade substanser som är fullt lagliga att använda, så jag antar att du rasar även mot dessa?
zartok skrev:
jag är en av dom få som faktist tycker om gregg valentino. jag har dokumentären the man who's arms exploded och tycker att han verkar ge ett väldigt ärligt intryck av vad han pratar om. det är som att han har träffat botten för ett tag sedan och berättar hur illa det faktist går när man håller på med missbruk som steroider och liknande, och det är väldigt viktigt. han är öppen om vad han själv varit med om tack vare steroiderna också.
Han är förvisso öppen om just hans steroidbruk och allt skit som det förde med sig, vilket iofs är bra på sitt sätt, men så länge han fortfarande nekar syntholanvändande kan jag inte annat än skaka på huvudet tyvärr. Det är ju rent absurt att folk som honom ska gå omkring och lura i vanliga svenssons att det går att träna upp sina armar till att se ut sådär.
Johanw skrev:
Men han har ett extremt underhållningsvärde
Så sant, så sant:)
Den här tillhör snarast ämne allmänt då det är ett samhällsproblem. Dessutom strider det mot forumets regler. Därför låser jag tråden tills vidare.
Finns en tråd i kolozzeums forum där de som vill kan fortsätta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113455