Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag brukar träna konditionsträning 3-4 dagar i veckan och styrketräning de övriga dagarna. Nu ska jag snart fara på en längre resa i en månad och undrar hur ofta/mycket jag måste träna för att behålla framförallt min konditon men även min styrka? Räcker det om jag löptränar 1 gång/vecka? Hinner man tappa mycket i styrka på 4 veckor eller bör jag även träna det, isf hur mycket och räcker det att göra övningar med den egna kroppsvikten?
Löp 1- 2 ggr i veckan det räcker för att bibehålla har jag för mig. När det gäller styrkan tror jag inte du kommer tappa så mycket (iofs beror det på exakt vart du ligger) men kör du bra armhävningar, utfall, groddhopp och annat smått och gott man kan göra så blir det bra det där =)
Jag passar på att fråga hur ni gör när ni åker utomlands och INTE kan springa utomhus? Tillfälligt gym?
Min erfarenhet är att det krävs tämligen lite för att bibehålla den styrka man har. Ett pass i veckan räcker gott. Om du inte har tillgång till gym får du väl köra armhävningar och så vidare som kryddan föreslår.
Senast redigerat av coffe_aberg (2008-08-21 11:14)
tussilago skrev:
Jag passar på att fråga hur ni gör när ni åker utomlands och INTE kan springa utomhus? Tillfälligt gym?
japp, gym kan man springa på, eller cykla för att bibehålla.. =)
Man kan alltid springa utomhus fast med varierande kvalitet. I våras sprang jag någon kilometer på Las Ramblas i Barcelona för att ta mig ned till havet och springa längs strandpromenaden. Det blev en hel del kryssande i början och slutet av varje träningspass.. :-)
Om du inte vill tappa någon kondition alls bör du träna iaf två löppass i veckan. Styrkan är som tidigare nämts enklare att underhålla, kör ett styrkepass i veckan. Egna kroppsvikten funkar fint.. jag tränar nästan bara med egna kroppsvikten. Chins, dips, armhäv, sit-ups och utfallssteg och så behöver man ju den där sablans stången också men för att underhålla i en månad klarar du dig nog ganska bra utan..
Tack för alla svar. Då ska jag försöka hinna med två löppass i veckan, men förhoppningsvis är det ingen större katastrof ifall jag bara skulle hinna en gång i veckan! Och ett styrkepass i veckan får det bli också.