Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Frågor rörande kondition!

Registrerad: 2007-07-09

Jag vet inte riktigt om det är en dumt formulerad fråga men har fått den i huvudet och kan inte släppa det =P

För att förklara frågan lite mer ingående: Om vi tänker hos en normal person som endast får sin kondition genom att röra sig i vardagen (alltså ingen bra kondition) som sedan börjar träna upp den i en månad. I slutet på månaden kommer personen att ha en betydligt bättre kondition. Efter sista träningspasset i slutet på månaden slutar personen att träna och återgår till att röra sig endast i vardagen. Nu till frågorna:

När börjar personens kondition försämras och gå tillbaks till hur den var förut? Om personen i fråga hade tränat i två månader, hade svaret på denna fråga varit annorlunda eller sjunker kondition lika mycket oberoende på hur länge en individ tränat?

Kommer personens kondition att bli exakt så som den var förut eller kan man få en permanent förbättring i sin kondition?

Lite filosofiska frågor kanske, vad vet jag :) Men jag är grymt intresserad att få svar på dessa!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag kan inte svara exakt, men jag gör ett försök:

1. Redan efter ca 2 veckor av total vila börjar konditionen (iaf mätt som prestationsförmåga i valfri konditionsgren) gå nedåt. Är en aning osäker på tiden, men har för mig att det var just 2 veckor. Träningsgraden borde inte påverka det, däremot kommer den sannolikt påverka hur snabbt förfallet går när det sätter igång samt även hur snabbt det förlorade eventuellt går att återfå.

2. Den kommer att bli exakt så som den var förut och sedan ännu sämre. Kondition mätt som VO2-max försämras med ca 1% per år hos vuxna, stillasittande individer. Permanenta konditions-förbättringar existerar tyvärr inte.

Registrerad: 2007-07-09

Lajne skrev:

Jag kan inte svara exakt, men jag gör ett försök:

1. Redan efter ca 2 veckor av total vila börjar konditionen (iaf mätt som prestationsförmåga i valfri konditionsgren) gå nedåt. Är en aning osäker på tiden, men har för mig att det var just 2 veckor. Träningsgraden borde inte påverka det, däremot kommer den sannolikt påverka hur snabbt förfallet går när det sätter igång samt även hur snabbt det förlorade eventuellt går att återfå.

2. Den kommer att bli exakt så som den var förut och sedan ännu sämre. Kondition mätt som VO2-max försämras med ca 1% per år hos vuxna, stillasittande individer. Permanenta konditions-förbättringar existerar tyvärr inte.

Kan inte klaga ett dugg på de svaren! :) Tackar så mycket, det var intressant att få veta.

Registrerad: 2008-01-13

Nu finns det mig veterligen inga vetenskapliga belägg för det jag skriver utan det här är mina egna tankar.
Vad händer vid förbättrad syreupptagningsförmåga? Bland annat ökad slagvolym i hjärtat och ökad kapillärtäthet i berörda muskler. Slagvolymen kanske återbildas en del vid inaktivitet men går hjärtat tillbaka helt och hållet? Nybildade kapillärer försvinner väl inte heller? Alltså borde du rent fysiologiskt ha bättre förutsättningar om du tränat en längre period. Jag är medveten om minskad syreupptagningsförmåga vid minskad aktivitet och att tappet sker ganska snabbt (snabbare än 2v tror jag).

Webbsida

All muskulär hypertrofi utöver det som krävs för att genomföra vardagsaktiviteter återbildas när den inte längre behövs för något annant, t.ex. din konditionsträning. Det gäller även hjärtat, och borde även gälla saker som extra kapillärer etc. Dock går tillbakabildandet av sådana saker generellt mycket snabbare när man väl har haft dem en gång redan.

Registrerad: 2008-01-13

Rätta mig nu om jag har fel, minns min fysiologi lite dåligt, men antalet muskelfibrer ökar väl inte utan det är bara en hypertrofi på befintliga muskelfibrer? D v s de bara minskar i omfång.. Känns osannolikt att kroppen skulle ta bort nybildade blodkärl.
Jag kan inte heller minnas vad som orsakar den ökade slagvolymen i hjärtat, eg är det ju bara ett hålrum (dilatation?) som fylls med mer blod och pumpas ut med en kraftigare muskelatur?

Webbsida

Hjärtat hypertroferas för att skapa det ökade hålrummet, om jag nu inte har helt fel. Jag erkänner att jag har inte heller 100% koll. Men hyperplasi är, som du säger, nästan fullständigt otroligt. Hypertrofi är vad som orsakar tillväxten i det här, och nästan alla andra, fall. Nybildade blodkärl som blod måste pumpas igenom medför säkert nån form av ökad energiomkostnad som gör att de tas bort; annars skulle ju muskulär uthållighet till stor del bestå och om inte annat motsäger mina egna erfarenheter det starkt:P

Senast redigerat av Lajne (2008-08-22 13:25)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB