Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

En lite kemisk fråga..

Registrerad: 2007-04-11

Rätta mig gärna om jag har fel! När man får i sig proteiner bildas fria radikaler, och ju mer protein desto fler fria radikaler. Fria radikaler kan orsaka cancer, för de är inte super bra. Men vad är det som motverkar fria radikaler? Visst är det antioxidanter? Är grönt te rikt på antioxidanter?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Ehrwan (2008-08-17 17:51)

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Ja och ja. Jag dricker mängder med grönt te, stimulerande som tusan.

Att högt proteinintag ger upphov till fria radikaler visste jag dock inte.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Det gör det inte. Oxidativ stress har inget direkt med proteinintag att göra. Om jag inte har missat något väääldigt grundläggande i näringsläran:P

Registrerad: 2008-07-18

Lite svårt att leva om man ska behöva oroa sig för att äta protein. ;)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag rekomenderar alla här inne att öka på sitt intag av antioxidanter i vilket fall som helst. efter det att jag började pumpa rödbetor varje dag för en månad sedan så har det slutat att göra ont i kroppen när jag ska stiga upp. jag skämtar inte när jag skriver det heller, det är riktigt underbart att ösa på antioxidanter i kroppen, och det förhindrar åldrande bland annat. eller som i mitt fall, framkallar ungdomen igen.

Registrerad: 2007-06-26

Att vi andas luften ger upphov till fria radikaler.

nu ska vi inte skrämmas, xx.
dom kroppsegna antioxidanterna tar hand om dom fria radikaler som kommer extra från träning, och ökar sig själva dessutom. det är bara på längre uthållighetsidrotter som man behöver tillskott av antioxidanter för att inte "gå back"

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Inflammation och aerob förbränning (förbränning vid syretillgång) skapar "reactive oxygen species", som innehåller fria radikaler.
Inflammationen skapar ROS för att ta kål på kroppsfrämmande ämnen (bakterier ex.), aeroba förbränningen som en lsaggprodukt för att skapa energi åt oss.

Oftast behövs inga extra tillskott, men är inte helt fel att peta i sig lite frukt då och då (Vitamin C och E är antioxidanter och motverkar de fria radikalerna).

Registrerad: 2007-06-26

StunE skrev:

aerob förbränning (förbränning vid syretillgång) skapar "reactive oxygen species", som innehåller fria radikaler.

zartok, säg åt StunE, han skräms! ;)

*sätter sig ihopkurad i ett hörn och försöker andas så lite som möjligt*

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Hehe. Det är inte farligt att äta proteiner, såååå... "DO IT" /Starsky & Hutch

vi vet nog alla om att ökad syreomsättning skapar fria radikaler, men man måste understryka att dom kroppsegna antioxidanterna också ökar och därmed går över dom fria radikalerna. man håller sig ung av att träna eftersom antioxidanterna är stegen högre än dom fria radikalerna så länge man inte utsätter sig för långvarig fysisk påfrestning.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB