Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Eaa supplementering?

Registrerad: 2008-04-29

Finns det bevis för att att EAA supplementering har en bättre muskelbyggande effekt hos en frisk tränande människa än om man täcker sitt proteinbehov via vanlig mat?
Skicka gärna länk om ni inte orkar svara själva.

/Jaosef

Registrerad: 2008-07-18

Man antar det...

"The results support the notion that measured changes in muscle NB over a short time period, e.g., 3 h, are representative of changes in NB for a full 24-h period. "

"Although the main endpoint of the study is the response of net amino acid balance, the response of mixed muscle FSR supports the conclusion that the acute response of muscle anabolism to exercise and amino acids reflects that of a full 24-h period. Mixed-muscle FSR measured over the entire 24 h was ~40% greater when subjects performed resistance exercise and ingested EAA than when subjects rested. "

Källa: http://ajpendo.physiology.org/cgi/conte … /284/1/E76

När du får en ökning av muskelproteinsyntesen direkt efter träning läggs det till utöver den vanliga syntesen.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Glöm inte att EAA-supplement (iaf vad kommer till EsaPro) mig veterligen inte är fullvärdigt. Alltså, ämnet i sig räcker inte för att (åter)bygga muskulaturen utan stimulerar i första hand proteinsyntesen så att fullvärdiga proteiner sedan kan användas för att bygga upp den.

Det är lätt att misstolka användandet av begrepp som EAA och tro att det är fullvärdigt protein vi stoppar i oss. Så är det alltså inte.

Jag använder själv EsaPro som jag dricker under träningen. Det är billigt, smidigt (tar bara 6 gram) och effektivt.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB