Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Näe, det funkar ju inte. Att träna alltså^^ Har så ont att det känns som om något gått sönder i halsen. Sen är jag extremt smärtkänslig också.. Ont i huvudet är bonus och lite feber på det ! :S Huvva! Det är ju bara 3 veckor tills varvet..! Jag har ofta tvåveckorsförkylningar så det kommer bli dåååligt för formen.
Något man kan göra för att påskynda tillfrisknandet??!!
Åh huvva vad alldeles för länge jag vart förkyld! och pollen på det. Härligt! (Inte). Haha.
Idag har äntligen halsontet försvunnit, kvar är liite snuva och rethosta. Men nu får det fan vara nog. Har inte tränat på tio dagar och är sugen på en dag i spåret. Igår när jag promenerade hem från stan i regnet (det är nån timme eller så) så var det varmt och regnigt och det luktade vår och våt asfalt och det var ljust trots att jag var hemma kring nio på kvällen. Underbart! Då sprang en gubbe förbi mig på fjäderlätta ben och det såg sååå skönt ut. Med regnet ner för ansiktet. avundsjuk blev jag.
På söndag ska jag troligtvis "provspringa" varvet så jag springer inget långpass idag. Mellan 11-13 km tror jag det blir, lite fartlek också.
Ja det blev 13 km i fredags, varav 6 km var intervallträning. Blev ganska långsamma men jag vart ändå trött efter två veckors uppehåll.
Igår sprang jag "varvet" fast i halvseg tempo. Gjorde banan med min pojkvän cyklandes brevid hela vägen. Det är INTE roligt att springa ensam uppför avenyn i en svettig tshirt en solig folkfylld söndag. Pinsamt pinsamt. Gjorde det på två timmar och jag börjar bli orolig för att jag inte kommer att ÖKa när varvet väl är..!
Ja usch pollen är ingen hit! Jag sprang 1,5 mil idag och fick en riktig "pollenattack" :p rann från näsan och sen kliade jag mig i ögat och vips började det klia som fan i ögonen :(
Som sagt, svårt o säga vad som är pollen och vad som är förkylning kanske? Jag brukar anta att det är pollen den här årstiden (har björk/gräs-allergi) om jag blir snuvig och irriterad i ögonen men mår bra i övrigt och har bra ork.
Ät mineraler och antioxidanter, VILA, ät mycket mat överhuvudtaget typ...är nog ett bra recept på om man är sjuk :)
Det är verkligen ett helvete att vara pollenallergiker (speciellt när man älskar att springa i skogen - gnäll gnäll..)
Igår blev det 11 km fartlek på grus. Nu på morgonen blir det 20 km i skogen.. Knäcker nog ett långpass till innan varvet sen lite lugnt.
Usch jag försöker tänka att jag gör det för att det är kul. Att tiden är okej bara det är under 2 timmar, men jag tänker på ifall jag HADE tränat mer kvalitativt, med den mängden jag lagt ner då hade jag säkert kunnat springa på 1.40 typ.
Jaja, det kommer fler år. Detta blir ett test:)
Ja de där 20 kilometrarna var förjävliga förra onsdagen. Fel nummer ett: Åt en knäckemacka med lite keso på innan(??) sen ut. Efter en natt utan mat. Det var ju onödigt..?
fel nummer 2: vad jag itne visste skulle komma var ytterligare halsont på kvällen.
fel nummer 3: gråten i halsen när jag insåg att jag sprang sträckan på 2.05..! Kass tid. Men med de där förutsättningarna vad fan hade jag väntat mig liksom?
Så det blev vila hela helgen ända tills idag. Visserligen mycket promenerande, men som sagt halsont sätter stopp för allt. Så idag gav jag mig ut i backig skog med mina sletna skor. Det blev 11 kilometrar på 55 minuter. Rätt hyffsad tid enligt mig. Haft extrem otur de senaste veckorna med halsont, förkylning, pollen och jävligheter. Att jag har bal föreställning imorn, torsdag, fredag samt Direkt Efter Varvet gör inte saken efter, samt nationella på torsdag, studentbal söndag och sen snart student.
Hursomhaver var jag inte apatrött. Leker med TANKEN på om jag skulle kunna hålla det tempot och gå under 1.50 på varvet. Men tror inte det.
(men hoppas)
Någon klok löpare som sprungit varvet som har ett "håll ut-tips"?!. Kan man komma fram i trängseln, någon tanke som kan sporra? blir man peppad av allt folk?
Ja, så var varvet sprunget! Herregud allt kändes inte optimalt, hade ätit jättefrukost kring nio, gröt och mjölk vid tolv och trodde det skulle vara ok (sprang i startgrupp 12 klockan 15.21) var jättemätt och håll hade jag så gott som hela vägen. Kutade på, kändes ganska hopplöst ett tag, som om jag inte kom någonstans. Fast på samma ställe och tänkte att "nä det här går aldrig under 130 minuter". Men jag försökte rycka upp mig och började sporra genom att springa om folk (?) Det hjälpte. Sista två kilometrarna var riktigt tuffa. Jag hade begått dumheten att inte dricka under loppet utan hälla vattenpappmuggarna över mig (?) eh så jag var törstig. Kändes inte verkligt. Sista 200 metrarna kutade jag som ini helvete. Skrek rätt ut att jag trodde jag skulle svimma (trodde verkligen det). Jag hörde inte ljud ordentligt. Allt kändes himla overkligt.
Tittade inte ens på klockan. Förrens efter en kort stund då jag fick en sockertablett. Då var klockan 17.10. Jag sprang 15.22. Så jag sprang på under 1.50!:)
Det är jag nöjd med.
Och fan vad glad jag var efteråt. Skön känsla!
Grattis!! :D
Grattis och bra jobbat!
Det är en halvmara va?
Yes det är en halvmara :)
Såg tiden igår på GT. Man kunde se hela sträckan hur man sprang som en liten prick också. Jag sprang tydligen i ett jämt tempo, samt sprang om min mammas två löparrävar till kollegor.. (män) Och tiden var 1h och 46 minuter!
Hade det inte vart fräckt om jag skulle komma under 1h och 40 minuter nästa år.. Hur omöjligt är det?^^
Efter att ha varit väldigt nöjd med min tid på 1h & 46 minuter på varvet (tål att upprepas;)..) har jag bestämt mig redan nu för att knäcka den tiden! Jag tänkte mig att anmäla mig redan den 1:e juni eller nån vecka efteråt. vill vara säker på att få springa nästa år. (30årsjubileum ju).
I söndags var det bal, vet inte om det var bästa sättet att återhämta sig direkt. Haha, usch de fåtal gånger jag dricker nuförtiden säger kroppen verkligen ifrån. Tråkigt nog. Så måndagen tillbringades ganska stillsamt, idag var det påt igen, tänkte ta ett lugnt lugnt superlugnt pass, så jag sprang riiiktigt långsamt. Blev 16 kilometers terräng (skog uppför men lugnt).
Igår blev det 18 km lugnjogg, sen 2 km hem. Det läskiga var att det veerkligen var "lugnjogg", typ 6.50 min/km..!!
Hjärtat orkar med, flåset. Men bena känns stumma!
Kan det vara att jag inte är återhämtad från varvet än??
ÄtMerGröt skrev:
Kan det vara att jag inte är återhämtad från varvet än??
Ja, och det är helt normalt att inte återhämta sig på under en vecka. Men det bör inte vara så många dagar kvar innan du kan springa och benen känns ok och om en vecka så är du tillbaka i normalt slag. Du är rel ung och därför tar det lite längre tid. 18 km så kort efter är tufft. Lite lätt återhämtningsträning (dvs konditionsträning i lugnt tempo, men inte löpning och inte så långa pass) med stretching efter påskyndar återhämtningen.
Tackar! I förrgår blev det intervallträning i 13 km. Tufft, och inte helt okej för kroppen. Men det gick väl, och kändes skönt! I lördags var det 15 km extremt lugn löpning. Så sakta så sakta. J cyklade med och det var skönt.
Idag blev det 16 km lugn löpning, mest för att jag behövde de psykiskt stärkande fördelarna idag. Hade lyckats förstöra min 60 år gamla studentklänning i tvättmaskin igårkväll. Jag springer ut imorn! Så jag var ganska deppig, behövde logiskt tänkande och natur. Tänker som bäst när jag springer. Kom tillbaka, gjorde något konstruktivt, gick till sömmerskan. Som inte alls hade tid. Hon hade en brud tills imorn! Men jag såg nog ganska nere ut så hon förbarmade sig, fixade allt på fyra timmar och fto femtio kronor bara! Hon gjorde min dag.
Imorgon blir jag vuxen? Eller jag tar studenten i allafall. Ingen löpning för mig på fredag med andra ord. Blir nog champagne imorn.. Det får man unna sig när man går ut, dricker så lite nuförtiden!
Ha det bäst!
Oj grejer händer!
Med träningen; njaa.. det går inte framåt. Satsar mest på att hålla framåt. Nu i veckan (efter min student) åkte till Överkalix förra lördagen för att vara där en vecka och hälsa på pojkvännens mormor.
Första dagen sprang jag 12 km, norrbotten är oerhört tyst- Det ekade om man pratade högt. Häftigt att springa i den miljön också. Fanns inte ens bussar där hon bodde. Nästa dag vilade jag. För att resterande dagar ta en mil innan frukost. Underbart! Annars kändes det som en vilovecka. Väldigt lugnt utöver den där milen, mycket bakelser och extrema mängder blåbär (åt över ett halvt kilo per dag. Min mage mådde.. sådär.) som hon hade i frysen. Igår kom jag hem, vilade. Och idag gav jag mig ut i skogen med en klasskompis som tydligen också löper distans. Vi hade grymt trevligt och tiden gick fortare när man sprang med honom. Fast jag var mer tränad för ändamålet ;) (hehe skryt skryT). vi tog 2 mil i allafall.
Nu i veckan kom ett brev som jag fick igår då. Från salgrenska. Jag ska opereras redan den 19:e juni!! alltså bara.. 11 dar kvar! Jag trodde det skulle bli i vår först.. Jag är fruktansvärt nervös men redo för övrigt. Det som känns mest surt är väl att jag inte kan springa på kring sex veckor. Undrar hur mycket jag kommer förlora på det..? Allt går som jag vill just nu. Lycklig!
Jag tog studenten den 26:e, gick ut med 18.83 i snitt, fick stipendie (som jag verkligen inte trodde jag skulle få eftersom många sökte) ett juridikstipendie som innebär att man får 10.000 när man läst ett par månader av juridiska programmet, när man läst i tre år får man garanterad sommarnotarieplats på byrån som delar ut stipendiet. En plats som flera hundra söker men bara 3 per sommar får - och jag är alltså garanterad en av dem om jag läser tre år juridik. Juridik är det jag vill göra som det ser ut nu. Jag har en fin grabb sen över 8 månader, underbara vänner, Spanien i höst, sommarjobb. Allt går som på räls.
Oj nästan två månader sen jag skrev. En hel del har hänt!
Den 19:e juni fick jag göra den efterlängtade bröstförminskningen jag så länge velat ha. Efter ett år på kö (statligt ju), så gjorde jag den. De tog bort totalt 300 gram och jag skulle vila från träning helt i en månad. Fick börja gå efter en vecka lite lugnt men löpning nödvändigt vänta. Blir ju ett sånt tryck på bröstkorgen av det. Så gjorde jag, en månad senare, alltså för cirkus 10 dar sen sprang jag första passet. Gick långsamt, men var så skönt. Har sen dess sprungit typ sju gånger. Som mest 15 km. Ett intervallpass som var riktigt tufft men bra. Idag tänkte jag springa 16 km i skogen (skugga ju) men det är så varmt! Vätskebälte kanske är värt att skaffa sig?
Annars har allt förändrats för mig men jag är lycklig ändå. Tagit slut med min pojkvän och Spanien blir inte av. Jobbar till mitten av oktober och därefter drar jag själv tillä Sydamerika i 5-6 veckor. Tror det är bra att resa själv.
Hoppas på juridik i vår.
Tråkigt med pojkvännen. Men livet går vidare..
Roligt att operationen var lyckad! =) Bara du är nöjd, det är det viktigaste.
Ja det gör det ju. Och nu vill han ha mig tillbaka (fast jag har andra planer.)
Ja operationen bra.
Nu är det som så att jag jobbar på ett jobb där tiderna är sjukt dåliga för mig och min kropp. Alltid helg, nästan alltid till 00.00. tolvtimmarsdagar, måltiderna på sniskan. Ut och ha roligt efter jobbet, för mycket snus.
Allt har bidragit till en icke önskvärd extravikt. Jag släpar nu runt på kring tre extra kilo (brukar väga kring 49, nu börjar det närma sig 53). Av olika anledningar är detta apjobbigt. Kläderna:
Det är inte gött att växa ur jeans.
Känslan: min kropp mår bäst av bra mat i bra mängder, inte skitmat. Trivselvikten is the shit.
Före detta anorexin: mår inte bra av att gå upp. Vem gör det? Men jag vill ICKE dra på mig ätstörningar.
Ska fixa detta på ett sunt sätt.
Springer kring 5 mil i veckan, nästan undantagsvis långdistans i segtempo. Går 4 km till och från jobbet.
Trodde nästan att det var oundvikligt att gå upp (jag vet mer in än ut men det Känns inte som om jag har tryckt i mig så mycket) med all rörelse.
Har tänkt att dessa 3 kg ska gås ner på kring 5-6 veckor. Rimligt? Det värsta jag brukar göra är att dra ner på allt fett. Är det vettigt eller ska jag köra på tallriksmodell bara? knuten näve av allt?
hm
Ja, hur ska detta gå? Tänker inte panika över detta, utan ta tag i det som det bör. Sunt, inte överdrivet åt något håll.
Igår; käkade en "bar" innan jag gav mig ut på långtur, blev 20 km långsam löpning, därefter åt jag och en vän blodpudding, käkade 3 skivor med lite potatis + sockerfri lingonsylt.
Blev förstås ashungrig ett par timmar senare, blev nån macka, kaffeost, en frukt.
Kvällen var jättehungrig. Och sugen. Åt två stora mackor, en med kyckling/mozzarella, andra med ost och skinka och en sallad med keso. En knäckemacka med kaviar också.
Ytterligare senare blev det en rejäl näve cashewnötter, knäcke, frukt, yoghurt och några skivor skinka. Under dan gick jag en hel del.
Idag då: Blev morgonlöpning 13 km innan frukost som bestod av: två portioner fiberhavregrynsgröt med linfrön, en liten näve cashewnötter, lite russin, sojamjölk och kanel.
fm-mellis: en liten grov smörgås med philadelfia+skinka
lunch: två bars med kaffe.