Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Vegantips

Registrerad: 2007-08-29

1dl röda linser
2dl sojafärs
Sojamjöl
Vitlök
Gullök
Timjan
Solrosfrön

Koka upp linser och färs, blanda ihop med löken och solrosfröna samt sojamjöl för att binda det ännu mer, forma till biffar och in i ugnen på 200.

Till det, spenat och ärtor, mixa och lägg i lite havregrädde tills det blir ett fint grönt mos.
Riktigt gott!

Registrerad: 2008-08-06

Låter störtgott. Måste provas!

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

Eftersom tråden heter "vegantips" vilket är ett ganska generellt namn vill jag passa på att tipsa om att alla veganer mer eller mindre måste äta någon slags multivitamintablett som täcker upp väldigt mycket mineraler, vitaminer, anti-oxidanter och spårämnen, samt få i sig alla B-vitaminer

Jag tror tyvärr det är väldigt många veganer som har vitamin-brist

Registrerad: 2008-08-06

Jag är ganska säker på att, åtminstone bland vuxna individer, veganer i regel är väldigt medvetna om vad deras kostvanor innebär.

Så om du inte har recept på en god multivitamintablettshake så kanske det vore en fin idé att lägga undan pekpinnen...? ;)

Registrerad: 2006-08-28

Madball skrev:

Jag tror tyvärr det är väldigt många veganer som har vitamin-brist

Då är du inte påläst.

Antalet veganer som har brister är överraskande få i de studier jag läst om. Men det beror på att de flesta veganer är inlästa på ämnet. Av det 20-tal veganer jag träffat och pratat med senaste åren har alla mått mycket bra.

Det finns några fall om allvarlig brist på små/spädbarn som fått mycket ensidig kost. De vuxna som får brister är inte inlästa på området eller lever med för extrema koster. De vitaminer som är i riskzonen är:
B12 - måste äta berikade produkter eller kosttillskott om man lever helt veganskt i många år.
D - som många svenskar får lite för lite av. De som kan få brist är kvinnor med burka som inte heller vistas ute så mycket sommartid.
Jod - för veganer som inte vill äta koksalt och inte heller äter alger

Övriga vitaminer och mineraler är extremt ovanligt att få brist på och en varierad vegankost skiljer sig inte mycket från varierad blandkost. Det är variation som är det viktigaste, både för veganer och blandkostare. En blandkostare som enbart äter kött, mejeriprodukter och  vita kolhydrater (vitt bröd, vit pasta, vitt ris) ligger i riskzonen för att få brister.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-08-10

Har du några tips på vilka tillskott som är bra?

För övrigt tycker jag meningen om kvinnor i burka är rätt märklig. Vist, människor som inte vistas ute riskerar att få D-vitaminbrist och en person som vistas ute men som döljer sig bakom tyg riskerar också att få D-vitaminbrist. Det finns i dag läkare som skriver ut tillskott till personer som av olika anledningar inte vill eller kan vara i solen (rädsla för cancer till exempel). Jag har då inte hört något om kvinnor i burka. Det är en gissning från din sida. Jag kan komma på många fler: studenter veckan innan tentamen bara för att nämna ett.

Det här är en diskussion som inte hör hit, varken i denna tråd eller forum, men jag ville ändå kommentera.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Kvinnor i burka står bland annat omnämnt i Nationalencyklopedin, så det är knappast en gissning just Ironwoman har gjort (om hon nu inte skrev artikeln, men jag har svårt att tänka mig att hon heter Leif).

För övrigt är studenter veckan innan tenta ganska otroligt, D-vitamin kan lagras i levern som 25-hydroxikolekalciferol och har då en stor distributionsvolym + halveringstid på lite mindre än en månad. Om jag inte har fattat något fel då alltså;)

Registrerad: 2006-08-28

Jag har läst att 2 månader är ungefär så länge som vitamin D lagret räcker efter en solig sommar. Samtidigt brukar man inte se några direkta brister på vuxna personer under våren med låg vitamin D-status. Men i förlängningen kan det vara så att det leder till benskörhet, men det finns ju även många andra anledningar till det, så det är inget man säkert vet. I Sverige är solen tillräckligt stark mars/april - oktober och under dagtid, det räcker att vara ute ca 15 min i T-shirt och jeans. Luftföroreningar gör solen svagare, så då krävs längre tid.

Personer med ljus hud har lättast för att bilda vitamin D, sedan svarta, sist asiater. Tidsrekommendationerna kommer från ljusa i sverige. Svarta som flyttar upp till norden/storbritannien och andra länder med motsvarande sol, brukar klara sig rätt bra. Asiater kan också få låga vitamin D nivåer.

Studier som bekräftar att jag inte gissade
http://www.mja.com.au/public/issues/175 … nozza.html
http://ods.od.nih.gov/factsheets/vitamind.asp#h5
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12149082
prova vitamin D och muslim på google...

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB