Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Progression

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Hur lägger ni upp er träning för att på ett systematiskt sätt öka vikterna?
Själv märker jag mer och mer att jag lutar mot single progression hållet där man microloadar varje pass. Andra jag känner kör klassisk dubbelprogression och går sakta men säkert från t.ex. 8 till 12 reps för att sedan höja vikten med lite mer, låt säga 5kg. Det jag mest undrar över är dock hur volymfolket ökar. Tycker själv att progression genom volym låter rätt bökigt, d.v.s. att öka först då man på given vikt gör t.ex. raka femmor i ett 5x5-upplägg. För maximala styrkeökningar känns det också lite kontraintuitivt. Med det vill jag dock inte säga att det inte fungerar, men det verkar... jobbigt, speciellt om man är sjuuukt viktkåt. Hursomhelst vore det roligt att se hur ni resonerar kring progression och kanske få till stånd en lite diskussion kring ämnet.

Registrerad: 2007-11-25

Provar göra en 5:a (bara 1 set) på en viss vikt var 3:e vecka. Gör jag en 5:a så provar jag på en vikt 2.5 kilo över vikten jag gjorde en 5:a på nästa gång (dvs om 3 veckor).

Mvh Andreas.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Jag brukar köra som så att jag kör på en vikt som jag klarar en 8 (exempelvis) på. När jag klarar 3 set á 8 reps höjer jag vikten nästa pass. Det fungerar bra, men man kommer lätt till platåer har jag märkt.

Är öppen för alternativa förslag dock.

Senast redigerat av coffe_aberg (2008-08-08 20:43)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Jag kan inte riktigt svara på hur jag gör, eftersom jag deffar just nu vilket inte direkt ger utrymme för progression. Inte heller kan jag riktigt svara på hur jag brukar göra; jag har dock kört en mängd grejer varav de flesta baserade på någon form av principen "om jag klarade en 5a på xkg i förrgår så måste ju 5kg till gå idag!!111". Det mest intressanta i den formen var bulgaren, där jag höjde så fort jag klarade en serie vilket ledde till fail i princip alltid förutom just de pass jag klarade en serie på. Retroaktivt så funkade detta förmodligen bra pga den stora mängden negativa lyft failen innebar, men retroaktivt veti fan om det var en så bra idé för skaderisken när man håller på med sånt är rätt hög^^
Jag har även kört en variant där jag började med 2x5 på en vikt, och sedan ökade setantalet med ett set per pass tills jag fixade 4x5 och sedan började om igen på 2x5. Det fungerade väldigt bra i början, men sen började jag bli sliten av programmet och har därför ingen möjlighet till en fullständig utvärdering. Har man bara vett att vara lite flexibel och lägga in nån extra dag vila efter ett pass med 4x5 till nästan fail varje set så tror jag dock det kan fungera ganska bra.
Slutligen vill jag även beskriva vad jag tänker göra i en ganska snar framtid, nämligen helt enkelt höja vikten var 9e dag (var tredje pass, halvkropp) också får den banne mig gå upp. Det ingår givetvis i beräkningen att börja på en vikt som helst är 10kg under mitt egentliga max så att man har lite att ta av så att säga. Tanken är att det inte ska bli ordentligt tungt förrän precis i slutet av perioden, men jag får väl se hur det går:)

Webbsida

Det Lajne skriver här känner jag igen mig i. Ett problem med progression är att man ständigt ligger och kör till eller väldigt nära fail, i stort sett i varje set! Det sliter...

Registrerad: 2006-02-05

coffe_aberg skrev:

Det Lajne skriver här känner jag igen mig i. Ett problem med progression är att man ständigt ligger och kör till eller väldigt nära fail, i stort sett i varje set! Det sliter...

Nej. Du bestämmer progressionen själv. Det är inte någon generell egenskap av en progression att man ligger nära fail. Ett bra exempel är en grundträningsfas med högre reps och en tävlingsförberedande fas med lägre reps och tyngre vikter. När du skiftar till högre vikter sänker man repsen för att fortfarande kunna utföra sina set utan fail. Vanligast är nog att man ligger närmast fail i sista repsen sista set under grundträningen.

Webbsida

Jag formulerade mig lite tokigt. Jag menade på det viset jag använder mig av progression så är det en nackdel.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB