Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Jag har tvekat länge, men det är ju ett hälsoforum, så man bör ju få ställa frågor rörande hela kroppen.
Sedan ca 3-4 veckor har jag varit väldigt lös i magen. När jag går på toaletten är det inga korvar som kommer ut, det är mer som små klumpar och massor med vätska. När jag ska torka mig är det mer som att jag har pissat ur röven för det enda som finns där är färgat vatten. Det är inte alls ovanligt att jag går på toaletten 5-7 gånger/dag och varje gång känns det som att jag skiter ut allt som finns i magen - som att inte min mage har smällt maten utan bara låtit det passera med en massa vätska för att underlätta passagen. Det är inte diarré för allt liksom bara rinner ut med en jävla fart. Alltså jag sprutar inte ner hela toaletten.
Jag åt väldigt mycket fibrer ett tag och trappade ner på det, men ändå skiter jag inte normalt. De fibrer jag får i mig idag kommer mestadels från frukosten och mellanmålet innan träningen, då jag äter gröt. Annars blir det ibland en del nötter under dagen också. Men det kan ju inte vara för mycket fibrer, tycker jag.
På helgerna går jag på toaletten max 1-2ggr/dagen, trots att jag äter liknande mat, dock på andra tider än på veckorna.
Detta är väl egentligen inte något jättestort problem, för det är förjävla skönt att skita(trots att det bara varar några sekunder), men vill gärna höra vad det kan vara.
allergi? stress(iom att det ser annorlunda ut på helgerna)? Tycker nog att du ska rådfråga en läkare om det inte ger med sig.
Hade liknande tror jag, för någon månad sen, fast det var placerat på kväll/natt(taskigt med sömn under en vecka där. Men skit-symptomen påminner väldigt om mina. Fick rådet av sjukvårdsrådgivningen (De trodde det var ett elakt litet virus) att äta riktigt skonsam mat, typ vitt formbröd, kokt fisk och blåbärssoppa tills det går över och en stund till. Funkade. '
Men det låter konstigt att ditt är i veckorna. Låter stressrelaterat också...
Nog läge att ringa vårdcentralen
Jag äter faktiskt allergitabletter mot klåda(vet ej vad för allergi jag har), men jag trodde aldrig att allergi kunde resultera i vätskebajs(för att sammanfatta). Är det någon som vet vad för typ av allergi som det kan röra sig om?
Stress var det första jag tänkte på att det kunde vara, men jag har relativt lugna dagar så därför utesluter jag det. Jag sover bra på nätterna (vaknar aldrig, somnar relativt snabbt) men ändå börjar det tidigt på morgonen.
Har du läkarskräck av något slag? Annars skulle jag faktiskt ta mig till en läkare bara för att få det utrett och hitta en "lösning" (höhö, öh, sorry..) på det hela. Om du inte vill gå till doktorn än så kanske det finns nån sjukvårdsupplysning el. liknande som du kan ringa? Tarmar och magrelaterade problem ska man inte ignorera, det är viktiga funktioner som måste fungera korrekt om du ska må bra i längden...
Jag vet åtminstone en människa som har blivit väldigt lös i magen efter att ha följt min rekommendation och stoppat i sig 100g nötter/dag på morgnarna. Så om du började käka nötterna nyligen kanske de kan ha med saken att göra?
(Och ja, du borde gå till en doktor om det inte blir bättre snart)
Senast redigerat av Lajne (2008-06-14 11:53)
Jag säger nötterna.
Symtomen som passar in för dessa besvär är IBS, du måste dock haft det mer än 3 månader i rad för att det ska kallas IBS.
Ta reda på först om det är något i kosten som du börjat äta under denna tid och som kan ha utlöst besvären.
Loperamid är stoppande och väldigt effektivt, receptfritt. Tag dock inte för många, för då kan du bli extremt förstoppad istället.
Good luck!
floppix skrev:
Har du läkarskräck av något slag? Annars skulle jag faktiskt ta mig till en läkare bara för att få det utrett och hitta en "lösning" (höhö, öh, sorry..) på det hela. Om du inte vill gå till doktorn än så kanske det finns nån sjukvårdsupplysning el. liknande som du kan ringa? Tarmar och magrelaterade problem ska man inte ignorera, det är viktiga funktioner som måste fungera korrekt om du ska må bra i längden...
Nej inte det minsta.
Vården är bara lite annorlunda i Shanghai än vad man får i Sverige. För att kolla upp ett sånt här problem måste jag ta mig till ett Univeritetssjukhus och det innbär en del pappersarbete för försäkringsbolaget. Men det blir det värt!
Lajne skrev:
Jag vet åtminstone en människa som har blivit väldigt lös i magen efter att ha följt min rekommendation och stoppat i sig 100g nötter/dag på morgnarna. Så om du började käka nötterna nyligen kanske de kan ha med saken att göra?
(Och ja, du borde gå till en doktor om det inte blir bättre snart)
Cali: Lajne:
Min kost är väldigt lik den jag hade innan jag fick problemen. Nötterna jag får i mig är kanske 20-30 gram som finns i en maträtt jag brukar äta några gånger i veckan.
Jag ska följa råden och prata med sjukvårdsupplysningen i Sverige och se om de kan hjälpa mig över telefonen. Funkar det inte blir det sjukhuset.
det kan ju vara något inhemskt du fått med tanke på att du tydligen befinner dig på ett ställe där det flödar av människor, och sjukdomar borde faktist inte ha så svårt att transporteras. är det inget med kosten så hade det kunnat bero på någon form av sjukdom, som inte är så värst allvarlig, förutom avföring och möjligen försämrat upptag av energi eller något sånt.
Vadå? befinner du dej utomlands, i shanghai?
Ja då kan du räkna med sådan mage till och från :-)
Köp loperamid! (Travello tror jag det heter på "utländska apotek")
tja, vattnet från kranarna är nog iaf ingen höjdare att dricka. ska man göra sånt så är det vi och holländarna som är bäst i världen på det. men ändå köper vi kubikvis med vatten årligen. förstår ingenting
Drick COLA bästa för löshet i magen lätt
Ett alternativ kan vara att lagga om kosten sa mycket som mojligt. Da marker du snabbt om det ar maten eller annat som staller till besvare. Prova att inte ata nagonting som du brukar ata under 3-4 dagar och se om det blir skillnad. Ett ganska enkelt satt att se vad som kan vara problemet. Sen kan du byta ut maltd efter maltid for att hitta problematiken. Det ar ju ingen universallosning men det ar enkelt och snabbt.
Sjoblad skrev:
Drick COLA bästa för löshet i magen lätt
Cola eller sockerdricka indeed! Fast vispa bort kolsyran från drickan först för tusan. Detta är väldigt bra att dricka även vid magsjuka.
kola löser många problem! ;)
Skämt å sido, coca cola är fett lugnande för magen!
Ta det där med nötterna på allvar, när jag har "överätit" av nötter får jag liknande symtom. Det Började efter jag hade haft magkatarr. Sluta med nötter och hårdsmält mat (frukt med skal, råa hårda grönsaker osv) ett tag så blir det nog bra. När magen har "vilat" lite är det helt ok att börja med nötterna igen, så var det för mig iaf =)
Blåbärs/nyponsoppa, banan, ris (basmati typ), té (med citron)