Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Mina resultat, mot ett snyggare liv!

Från: STHLM
Registrerad: 2008-07-23

Hej på er alla glada träningsfreak! =)

Läs vidare och häng med i en kul tråd! =)

Jag är som ni ser helt ny här på forumet. Varför är jag här då? Jo jag har bestämt mig för att lägga om min livsstil åt det mer hälsosamma hållet. Jag har en kompis som är medlem här och jag tycker det verkar vara ett ganska stort men spetsinriktat forum med kunniga och okunniga medlemmar, efter vad jag sett över hans axel.

Jag kommer här nedan att föra lite "veckobok" över mina framsteg som en aktivare människa. Men först lite bakgrund om mig och mitt liv

Jag har i hela mitt liv från och till tränat bådet det ena och det andra. Det fanns en period i mitt liv då jag var vältränad och rippad Tae Kwon-Do snubbe, med en härlig bränna som inte skämdes på badstranden.
   I min ungdom levde jag ett aktivt liv med fotboll, hockey, simning, dans, judo och Tae Kwon-Do. Inte allt ihop samtidigt självklart, men jag hade alltid minst två saker jag sysslade med.
   När jag kom upp i åldern sent gymnasium så var det självklart tjejer som gällde och det fans inte tid för så mycket annat. Jag gjorde några tappra försök på gymmet med varierande resultat som följd och gick sakta men säkert in i fördärvet.
   Jag har begåvats med en bra fysik och har ganska goda förutsättningar vad gäller träning och resultat. Jag har alltid varit "grovhuggen" trots mina 184cm över havet. Att jag i min mening rent av varit fet, har jag lätt kunnat dölja och jag blir oftare "misstagen" för "stor" "hockyspelare" "grov" "gymmad" (det skall tilläggas att dessa "komplimanger" uteslutande varit med kläderna på) och troligen av människor utan någon som helst koll.
   Nu efter några års degande och slappande (sambosyndromet) så tycker jag själv att det gått för långt. Jag svettas som en gris när jag spelar golf och konditionen är som hos en storrökande, överförfettad receptionist med ledproblem. Jag har bestämt mig för att göra något åt saken och jag tänker låta er häckla mig under resans gång! =)

Jag är nu 25 år ung och behöver era/ert: tips, medhåll, mothugg, gliringar, komplimanger och sist men kanske viktigast STÖD!

Jag kommer, som jag skrev tidigare att veckovis fylla på tabellen nedan med mina värden, så att ni och jag kan diskutera mina framsteg och motgångar. Jag kommer regelbundet lägga in bilder för att visa er mina framsteg samt kanske få lite tips på övningar som skulle förbättra min symmetri och resultat.

Jag kommer träna efter en princip som heter HST, Hypertrophy specific traininig. Mer vad det innebär kan ni läsa här: http://www.hypertrophy-specific.info/hst_index.html
Jag kommer testa denna princip ett tag innan jag ens börjar snegla på att lägga om min träning. Jag kombinerar detta med en Max OT Cardio för konditionen och fettförbränningen. Mer om det kan ni läsa här: http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=313

Jag kommer även att äta mer hälsosamt och näringsriktigt men det är inte mitt fokus i början. Jag vet vad som krävs, men jag vill inte riskera att falla platt p.g.a för stort antagande. Jag rullar igång med träningen och fasar successivt in en mer optimal kosthållning.

Övningarna jag kommer köra i början är:
Knäböj 1set
Marklyft 1set
Bänkpress 2set
Rodd 2set
Axelpress 1set
EZ Bis-Curl 2set
Scullcrushers 2set
Mage 2set
Vader 2set

Mina vikter är ingen hemlighet och är någon intresserad så bara fråga.

Jag vill försöka hålla nivån hög i denna tråd! Det kommer säkerligen om något halvår/år komma nya medlemmar som med stort intresse vill läsa denna tråd utan att behöva scrolla sig igenom sidor av spam och personliga påhopp. Låt gärna tangenterna glöda, men gör det med hyfs och respekt för andra och er själva.

Värdetabell:

Längd: 184 cm
Ålder: 25 år

-------------V0----------------------------+

Vecka: 0
Vikt: 103 Kg
Byst/Bringa: 108 cm
Midja: 106 cm
Höft: 106 cm
Stuss: 111 cm
Överarm: 38 cm
Lår: 60 cm
Vader: 43 cm
BMI: 30,4 = Fetma

-------------V1----------------------------+

Vecka: 1
Vikt: 105,2 Kg
Byst/Bringa: 107 cm
Midja: 106 cm
Höft: 105 cm
Stuss: 114 cm
Överarm: 38 cm
Lår: 60 cm
Vader: 42 cm
BMI: 31,1 = Fetma

Första veckan avklarad efter lite semester på Gotland. Träningen har gått bra, och det ända som är tungt redan nu på pass 3 är skullcrushers. Men jag tror det kommer funka med dem vikter jag testat fram.

-------------V----------------------------+

Här är mina vikter jag kör på i Träningscykel 1 (= 6 veckors träning)

http://www.rt35.se/fursten/tr%e4ning/cykel_1.JPG

Vecka 0 gick till att testa ut mina rm max: 15, 10 och 5 enligt HST principen.

Mycket text blev det men jag hoppas att ni inte redan tröttnat och att ni orkar följa med mig på mitt livs resa.

vänligen

// F

Senast redigerat av Fursten (2008-08-10 23:42)

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Lycka till! Skall bli intressant att följa!

Registrerad: 2008-05-26

Välkommen hit. :)
Lycka till!

Tack för välkomnandet.

Idag var jag nere på gymmet för att testa ut mina rm15 och rm10 max i olika övningar. HÄRREGUD! vad tungt!!! Jag trodde jag skulle avlida på fläcken. Är jag verkligen så otränad? Att jag har dålig kondition och är allmänt fet är ingen nyhet. Men jag trodde jag skulle orka mer än det där.

När jag kom hem (bor 73m från gymmet) så var jag tvungen att lägga mig på hall golvet en halvtimma och bara andas. Det kändes som om min kropp kokade och att jag blivit överhettad. Jag var helt yr i skallen och var tvungen att spola kallvatten på händerna för att snabbt kyla ner blodet.

Det kan givetvis ha ett samband med extremt dålig sömn, dåliga matvanor och en ovanligt stillasittande period nu i början av semestern. Sen var det ju en och annan öl som skulle ut ur systemet också förstås.

I morgon blir det nya tag och testa ut resten av rm maxen. Sen nästa vecka kör vi igång på riktigt med pass nr:1 i cykeln.

På återseende!

//F

Nu har jag uppdaterat med min nuvarande vikt i den första posten.

Min målvikt är 83Kg innan jul. det är 20Kg eller 0,75Kg / vecka. Men jag räknar med en viktuppgång i början eller en stagnation någonstans på vägen där brytpunkten hamna mellan fett/muskelvikt.

Jag har även uppdaterat med mitt BMI. Det kan man väl ta med en nypa salt, men 30,4 betyder fetma.

Så länge.

// F

Senast redigerat av Fursten (2008-07-23 20:28)

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Kör du någon cardio? Kört 2-split innan (Halvkroppspass) samt 30-40 minuter cardio efter passen, sjunker bra i vikt och behåller massan:) Cardio är ju #1 fatburner annars!

Målvikten kommer du fixa, bara att jobba på och inte ta stryk av de första passen som brukar vara en törn på självförtroendet! Tänk den massa du har under fettet, du slipper bulk-perioden!:)

StunE skrev:

Kör du någon cardio? Kört 2-split innan (Halvkroppspass) samt 30-40 minuter cardio efter passen, sjunker bra i vikt och behåller massan:) Cardio är ju #1 fatburner annars!

Målvikten kommer du fixa, bara att jobba på och inte ta stryk av de första passen som brukar vara en törn på självförtroendet! Tänk den massa du har under fettet, du slipper bulk-perioden!:)

Jopp jag kommer köra Cardio också. Men nu de två första veckorna vill jag komma igång och få in styrkerutinen så att den sitter. Sen kommer jag fasa in Max-OT cardio i träningen. Jag vill bara inte riskera att överanstränga mig nu i början så att jag inte kan fortsätta.

Kommer för övrigt in lite bilder i morgon.

//F

Senast redigerat av Fursten (2008-07-24 12:37)

Här kommer lite före-bilder..

Snygg "ryggma" va? =/ Usch!

http://www.rt35.se/fursten/tr%e4ning/front.jpghttp://www.rt35.se/fursten/tr%e4ning/sidan.jpghttp://www.rt35.se/fursten/tr%e4ning/bak.jpg

Säg inte till någon att ni sett dessa, vad dem föreställer eller vem dem tillhör! =)

Kommer nya bilder om ca: 3mån, så får vi se hur det har utvecklats. På julafton är grand finale för min prövning och jag har som målsättning att väga 20Kg mindre och ha en mycket mer utvecklad muskulatur.

Fan va brutalt ärlig jag är.. nästan så jag ångrar att jag postade denna... =/

Stirra er inte blinda nu tjejjer!

Vi synes.

//F

Idag blir första riktiga träningspasset då jag vart en långhelg på Gotland och laddat batterierna. Jag hjar faktiskt aldrig vart så motiverad som jag är nu... Detta kommer bli skitbra.

//F

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

"Max-OT Cardio" är med andra ord intervallsträning där man ska öka intensitetsnivån efter varje pass.

Ska nog också börja köra mer intervaller och mindre lång löpning för skojs skull

Registrerad: 2008-03-24

Välommen hit Fursten :)

Ska bli intressant och följa denna träningsdagbok. Jag tycker du kan skriva vad du äter, det hjälper dig och oss andra om det är något vi inte gillar. Kosten är viktig resultaten blir bättre med en bra kosthållning. Lycka till nu och kör hårt!

edit: 73m från gymmet är rena drömmen från mig! Du kan gå dit hela tiden =P

Madball skrev:

"Max-OT Cardio" är med andra ord intervallsträning där man ska öka intensitetsnivån efter varje pass.

Ska nog också börja köra mer intervaller och mindre lång löpning för skojs skull

Japp det är intervall. Jag tror att det kan vara bra att blanda intervall med långdistans träning. För mig handlar det om att på snabbast möjliga sätt få upp en grundkondition. Det är inte kul att ge sig ut på långdistans när man får blodsmak efter 800m och måste stanna innan man stupar. Sen är 103Kg lite väl mycket att belasta knän och andra leder med när man är så otränad som jag. iaf under längre sträckor.

-----------+

De första passen har varit ganska lätta, men det känns bra att få kicka igång kroppen på en lagom nivå.

Kommer börja följa upp lite mer med vad jag äter senare. Just nu är det poänglöst eftersom jag inte har någon kost strategi, förutom väldigt lite godis å sånt. Men efter otaliga dieter av olika slag så har jag helt tappat suget på att strukturera upp maten. Jag äter det jag vill, bara i mindre portioner och försöker balansera med mer grönsaker.

//F

Senast redigerat av Fursten (2008-08-10 23:47)

Nu är förstaposten uppdaterad med träningsresultat V1 samt min rutin för de första 6 veckorna. (Cykel 1)

Under en vecka f om. i morgon 11/8 kommer jag föra matdagbok då det kommer motsvara mina matvanor bättre än nu under semestern. Denna kommer jag presentera här i tråden nästa söndag..

Skål

/F

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB