Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 9 10 11 12 13  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Fettvågar är underbara; jag har både gått upp lite mer än 2kg muskler på en månad under deff enligt en sådan (ganska omöjligt på en månad ens om man hardcorebulkar), samtidigt som den tycker att jag har minskat 13kg i vikt men bara 2 bf%. De stämmer helt enkelt jävligt dåligt:P

För övrigt kan det nog, efter 11 raka deffveckor, vara läge för att käka lite mer normalt i en eller två veckor. Bara ta en paus där du slipper tänka på maten och sen fortsätta med nya krafter igen:) Kroppen sänker ämnesomsättningen efter ett tag också, så det brukar inte vara fel att ha en period med lite mer mat emellanåt just för att kunna fortsätta gå ner i vettig takt.

Angående hur länge du kan deffa, så tills du når ungefär 17-20 bf%. Lägre än så är inte hälsosamt för en kvinna, era hormoner tenderar att få lite småspel när ni går under det.

Registrerad: 2005-08-28

tack för tipsen. jag har semester v 31-33 varav jag planerar på att åka 1 vecka utomlands ex. grekland.
Skall jag försöka lägga mig på jämvikt gällande energiintag denna vecka? (så gott det går).
Semester är ju trots allt semester. Vad tror ni om det? troligtvis runt 2000 kcal?

http://profile.imageshack.us/user/stellamater/

undrar just om detta funkar. bilder och liknande är jag inte bra på. aja jag testar. Känner att jag har lagt på mig lite vätska i kroppen idag.

kommentar tack på om jag ska fortsätta deffa och försöka få ner fettet på låren lite och magen eller om jag ska försöka komma i jämvikt gällande kosten. Vet att jag lägger på mig direkt igen om jag ökar energiintaget.

Jag är inte ute efter att bli biff utan mer tonad. Dock gärna lite muskler på armar och försöka hålla mage-rumpa i schack-de drar gärna iväg några storlekar.

Senast redigerat av Stella_mater (2008-07-19 17:03)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Ser inte bilden. =P

om du klickar på länken o sen på de små bilderna så skall det gå

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Länken funkade inte förut. Det är svårt att säga om du ska deffa eller bulka, du är precis i mitten till båda ^^. Om dock mage och rumpa drar iväg rätt snabbt under bulk kanske du ska fortsätta deffa ner dig? Det är svårt att avgöra från bilder och man brukar veta bäst själv vad man prioriterar: Större armar eller mindre mage/rumpa? Det är upp till dig =)

tack för svaret. jag känner precis lika dant. tror jag fortsätter på att få ner mig i storlek lite. blir på bekostnad av armarna men blir jag mindre i mittenregionen så kommer det nog att se lite mer proportionerligt ut trots att mina armar är små. Jag är ju trots allt instruktör i core,vattenspinning och gymstick o då har jag inget krav på mig att vara biffig så att säga. Får fortsätta deffa lite till tror jag. men börjar bli trött på det. jag fortsätter o ser om jag lyckas. Kan bulka till hösten ist.

Registrerad: 2008-08-05

Ehm, jag måste ha räknat fel, enligt det där sättet, skall jag tydligen bara äta 1300 kcal per dag! HALLÅ! Det finns ju massa kcal bara i ris, man får ju i sig ungefär 800 bara på en portion ris (har jag för mig). Jag vill gå ned i vikt, men forma muskler, och då sa någon, att man ska ta sitt dagsbehov minus 500, då fick jag 1300. Låter helt absurt, eller? Jag väger 64, är 172 cm lång och är 18 år. Vore tacksam för hjälp.

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

Anna89, fick du ut 1800 kcal när du räknade in all aktivitet du tänker göra? Den bittra sanningen är att man som tjej hamnar runt de siffrorna om man inte är aktiv. Du väger redan rätt lite för din längd, så ner i vikt känns kanske inte som nån kalasgrej, du har inte funderat bara på att forma kroppen lite genom träning och bra näringsintag? Tror det skulle göra under för din kropp. Om du ändå vill så är det bara att bita i det sura äpplet: skippa kolhydratskällor som ris och pasta och övergå till potatis, linser och bönor etc. På 1300 kcal kan man få iaf 3 rätt hyfsade mål mat (+ kanske några grönsaker per dag), men det känns inte sunt för vare sig kroppen eller psyket.

Registrerad: 2008-08-05

Oj, jag räknade fel. Räknade hur mkt jag tränar nu, inget. Men ska börja träna 3 ggr/vecka, så det blir 1600 kcal, WOHO! enda problemet är, att jag inte käkar grönsaker, bönor etc :S Jag kan inte förmå mig, det är ungefär lika naturligt för mig som att käka gräs, eller blad. Låter knäppt, men sant. Den enda grönsaken jag käkar är majs! kan jag käka vitt kött och majs och äta mkt frukt, funkar det? Det är som om en skaldjurshatare skulle försöka äta skaldjur, skulle inte gå (jag gillar inte skaldjur heller..). Haha, gud.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Frukt innehåller ganska mycket energi. Så det är nog inget jättebra val att äta mängder med frukt om man vill gå ner i vikt.

Det du, och alla andra panikbantare, måste förstå är att det här handlar om en livsstilsförändring. Det funkar inte att köra stenhårt i några månader och sedan nå sin målvikt för att sedan gå tillbaka till sina gamla kostvanor och 0 motion. Såna som gör det kommer ha ett liv fyllt med jojo-bantning som inte ALLS är hälsosamt för kroppen.

Registrerad: 2008-07-10

När det väl finns en tråd om deff kan jag passa på att ställa två frågor om deff (jag har inte läst igenom sidorna så frågorna kanske redan finns):

1. Om man har en bf på 18 %, hur långt tid skulle det då ta ungefär att få ner % till 10 % om man deffa ner 700 g i veckan?

2. Försvinner bara fett när man deffar eller försvinner muskler också?

Nu kanske det är från person till person (?), men i så fall vet jag det iaf =)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

1. Räknat på 18% fett vid 90Kg, ingen ökad eller minskad muskelmassa under dieten samt bara nedgång av fett tar det ca 11,5 veckor.

2. Beror på om du gör rätt eller fel.

Registrerad: 2008-07-10

Honn skrev:

1. Räknat på 18% fett vid 90Kg, ingen ökad eller minskad muskelmassa under dieten samt bara nedgång av fett tar det ca 11,5 veckor.

2. Beror på om du gör rätt eller fel.

1. Okej, hur gjorde du den uträkningen om jag får fråga :P? Skulle du kunna göra mig en liknande uträkning med de här statsen också så skulle jag vara tacksam: bf 18 %, 190 cm lång, väger 80 kg. Deffar bort 700 g i veckan, ingen ökad eller minskad muskelmassa, hur långt tid skulle det då ta att få ner bf % till 10 % ?(det är mina troliga stats om ca 6 månader och jag vill gärna ha svar så att jag kan planera hur mycket tid jag behöver lägga på deff innan sommaren)

2. Okej, vilket fel skulle man behöva göra för att deffa bort muskler då?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

1. Jag körde men denna beräkning. Den stämmer inte helt, men den ger en fingervisning i alla falll.
90Kg och 18% fett ger en fettfri vikt på 90Kg*0,82=73,8Kg. 10% fett på 73,8Kg ger 73,8/0,9=82Kg. Mängden fett som ska bort är 90-82=8Kg. I en takt på 0,7Kg/vecka tar det 8/0,7=11,73 veckor.

2. Finns många sätt att göra fel. För lite mat, fel mat(typ 0 protein), för lite träning.

Från: Stockholm
Registrerad: 2008-10-24

Undrar om detta passar här, har ju delvis med deff att göra...

Måste man verkligen bulka/deffa för att bygga muskler?
Tänk om någon som väger 40kg för mycket kommer på att "fan jag ska nog börja styrketräna lite".
Kan då inte den personen träna upp muskler samtidigt som han bränner fett?
Jag förstår inte riktigt varför kroppen måste få in kcal-överskott via mat för att kunna bygga upp muskler, ligger man på lite minus så bränns ju kroppsfett och det känns som muskler, via väl valda intag av protein/kolisar efter träning etc, borde kunna växa samtidigt?

Annars är det ju bulk/deff som gäller, ingen lär ju vilja lägga på sig fett i all oändlighet utan det måste bli bulk/deff-perioder för alla som vill träna, och hur nyttigt kan det vara egentligen? Det lär väl vara nyttigare att ligga så konstant som möjligt, inte först vräka i sig mat ett halvår och sen svälta sig nån månad, och så om från början igen, bara för att man vill träna upp musklerna. Jag har fan svårt att smälta det här, det känns sjukt att det ska funka så.

Och som min tjej sa, som nyligen börjat "gymma" lite på friskis, att hon har gått ner flera kilo sedan dess, fast hon samtidigt blivit starkare/uthålligare.

Nej, jag fattar nog ingenting :D

Det finns egentligen bara ett extremfall där det går att bygga en ansenlig mängd muskelmassa, och det är en överviktig nybörjare.

Edit: och ja, ett litet överskott istället för grisbulk i traditionell BB-anda är nog ett bättre val.

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-11-12 19:11)

Webbsida

Styrka är inte detsamma som muskelmassa heller, för övrigt. Går utmärkt att öka i styrka samtidigt som man till och med förlorar muskelmassa i teorin, även om det nog sällan händer i praktiken.

Ah, ok, så 0.5kg/vecka i ökning är kanske lite väl mycket....lär va fett 95% av kilona antar jag.

Och ok, styrka och uthållighet, alltså nån form av förbättring av musklerna, är absolut inte samma sak som att öka i muskelmassa? Det är bara om man vill bli riktig byggare och skryta med musklerna som det absolut är nödvändigt att ligga på konstant överskott?

Tack för intressanta svar iallafall, man har uppenbarligen mycket att lära :)

Senast redigerat av Seb2 (2008-11-12 19:58)

Webbsida

Styrkan har till mycket stor del att göra med teknikfaktorer och hur pass väl anpassat nervsystemet är som med muskeltillväxt. Om allt annat är lika är en större muskel förvisso starkare än en liten, men på samma sätt så allt annat lika är en bättre innerverad muskel starkare än en sämre innerverad; om skillnaden är tillräckligt stor så även starkare än en betydligt större muskel. Problemet är ju delvis att mätmetoden eller vad man ska säga har vissa brister; en styrkelyftare i -67,5kg-klassen kan göra ett bättre resultat än en i -110kg-klassen tack vare att hans teknik i de tre lyften är betydligt bättre, och han kommer då också att anses som starkare. Men om vi väl ber de två att lyfta möbler, där ingen av dem har ett uns teknik, kommer den tyngre killen tack vare hans större stabilitet tack vare sin tyngd och sin (sannolikt) betydligt större muskelmassa att förmodligen klara sig bättre. Är den större snubben dessutom flyttgubbe som genom åratal har fått öva på att lyfta möbler i sitt jobb så kommer den lille snubben inte ha en chans, hur mycket han än krossar den store snubbens resultat i styrkelyft. Och där har du också en bra anledning till att faktiskt försöka bygga muskler: styrkeökningar utan muskelökningar tenderar att bli väldigt specifika i sin natur, dvs styrkan du får har väldigt liten överförbarhet till något annat än det du tränar. Hänger du med? =)

Edit: Angående ökning mätt i kg/vecka så i rent muskelbyggande syfte brukar jag inte fokusera på det utan snarare gå på känsla. Jag lägger mig på ett så pass högt intag att styrkan ökar rejält, och experimenterar sedan lite upp och ner för att se till så att det inte har blivit onödigt högt. Muskelbygge är en energikrävande process, kaloriintag långt över underhållsnivå kan ge ganska små uppgångar för mig ibland när träningen går bra. T.ex. blev vad som borde vara 1,5-2.5k överskott per dag till ungefär 0,4kg uppgång förrförra veckan.

Senast redigerat av Lajne (2008-11-12 20:15)

Ok...hmm...men uthållighet måste va ytterligare en faktor?
Man borde kunna bli bättre på tex många armhävningar eller många situps utan att lägga på sig massa fett samtidigt?
Eller är all träning destruktiv sålänge man inte blir fetare samtidigt?

Iofs kan ju en sån som jag lätt tappa ett par kilo på en vecka, men känns inte som det borde va så nyttigt att hålla på och växla så....eller så kanske det är nyttigt och naturligt, stenåldersmänniskorna hade säkert toppar och dalar vad gällde tillgång på mat....

Webbsida

Uthållighet har inte alls med muskelvolym att göra på samma sätt, utan snarare med kapillärtäthet och sådana saker som inte är min specialitet direkt men som går bra att öka på energibalans eller t.o.m underskott.

Ok, tack och lov för det, då kan man iallafall träna och göra nån nytta utan att bli fetto på kuppen.
Tack för svaren, du kan så jäkla mycket och är så aktiv här att man blir lite imponerad måste jag säga :)
Vänlig i tonen också till skillnad från vissa andra...men provokatörer finns det ju alltid där det finns ett forum.

Att du oroar dig över att bli ett "fetto" är ju lika osannolikt som att Göran Persson flexar sexpacket till beach-2009.

Nja, det räcker ju med en kula på magen så är man lite fetto, och det börjar redan puta ut ovanför bältet lite där.
Hade gärna tagit en 10kg fett på övriga kroppen, men det är väl så att fett fördelar sig väldigt olika hos olika personer.

Sidor: 1 … 9 10 11 12 13  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB