Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 53 54 55 56 57 … 71  

A.I.A - Hur man bygger en soldat

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Tack, det var snällt sagt! :)

Jag har ett säsongsjobb nu under sommaren, vill man dessutom göra lite morgongymnastik och kolla på halso.info i samma veva som man skall äta sin frukost och ta sig till jobbet så får man allt organisera upp ett rejält försprång i fråga om tid för att det skall funka smidigt. =P

Mvh

Webbsida

Tisdag 15 Juli 2008

0455 | Uppvakning

0515 - 0520 | Basic Strength Programme

1. Push-up              24 R (Huh?)
2. Jack knife sit-up   30 R
3. Knuckle push-up   10 R
4. Side raise            20 R x 2
5. Hindu squat         40 R
6. Supinated pull-up 12 R

Duration: 7 minuter

1935 - 2000 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

2. Lying leg raise:

3 R + 2 kg
3 R + 2 kg
3 R

3. Deadlift:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright row:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl:

2 R x 31 kg
2 R x 31 kg
2 R x 31 kg

Kommentar: Det var sk*ttungt med bara 2 kg på vristvikterna under "Lying leg raise", det kändes praktiskt taget lika intensivt som "Dragonflag"! Nåja, detta ger mig åtminstone lite mer att arbeta med. :)

Duration: 25 minuter

1910 - 1930 | Lower Body Flexibility Programme

1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 22 minuter

2140 | Nedsläck

---

Registrerad: 2008-03-24

Mr_W.P skrev:

Tack, det var snällt sagt! :)

Jag har ett säsongsjobb nu under sommaren, vill man dessutom göra lite morgongymnastik och kolla på halso.info i samma veva som man skall äta sin frukost och ta sig till jobbet så får man allt organisera upp ett rejält försprång i fråga om tid för att det skall funka smidigt. =P

Mvh

haha, ja det är sant!

Webbsida

Onsdag 16 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1. Push-up              25 R
3. Finger push-up     10 R

1655 - 1740 | Cardiovascular Activity: Medium Distance

Sträcka:    10.4 km
Version:    Easy
Hastighet: 14.2 km/h

Kommentar: Det kändes lite segt och långsamt vilket sluttiden bekräftade också men jag är nöjd. :)

Duration: 44 minuter

1810 - 1835 | Lower Body Flexibility Programme

4. Lying hamstring stretch (towel)
7. Shin knee seated toe stretch
8. Standing iliotibial stretch
9. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 27 minuter

2155 | Nedsläck

---

Webbsida

Torsdag 17 Juli 2008

0515 | Uppvakning (Gaargh, hörde inte väckarklockan ringa! Snacka om djup sömn... XD)

0530 - 0535 | Basic Strength Programme

1930 - 1955 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"

1. Military press:

8 R x 26 kg
8 R x 26 kg
8 R x 26 kg

2. Crunch:

8 R x 14 kg
8 R x 14 kg
8 R x 14 kg

3. Squat:

8 R x 46 kg
8 R x 46 kg
8 R x 46 kg

4. Calf raise:

8 R x 46 kg
8 R x 46 kg
8 R x 46 kg

5. Pronated pull-up:

8 R x BW + 4 kg
8 R x BW + 4 kg
8 R x BW + 4 kg (Precis på gränsen till att jag inte klarade det...)

2005 - 2030 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2130 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-07-18 05:59)

Webbsida

Fredag 18 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1650 - 1800 | Cardiovascular Activity: Long Distance

Sträcka:    15.1 km
Hastighet: 13.1 km/h

Duration: 69 minuter

1830 - 1900 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 28 minuter

2150 | Nedsläck

---

Webbsida

Lördag 19 Juli 2008

0555 | Uppvakning

0615 - 0620 | Basic Strength Programme

0905 - 1050 | Endurance: Marching

Hastighet: 6.2 km/h
Extra vikt: + 25 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 4 R + 25 kg
Step-up 24 R + 25 kg (På varje ben)
Squat    10 R + 25 kg

Kommentar: Jag hade förväntat mig ett pass med regn som ackompanjemang men jag slapp det och fick istället lite sol, märkligt nog. I överlag gick det mycket bra, packningen kändes inte tung förrän efter halva sträckan avklarad och därefter var det inga större problem ändå. Väldigt nöjd med sluttiden! :)

Duration: 101 minuter

1915 - 1935 | Specific Strength Achievement Programme

|Push-up             16 R (2 cirklar vanlig handfattning, 2 breda & 2 "Narrow descent"-)
             |Jack knife sit-up  20 R
  I Cirkel  |Hindu squat        30 R
             |Static back raise 20 S
             |Pronated pull-up  7 R

6 Cirkulationer

Kommentar: Jag drog i med högsta växeln vilket gjorde att mitt sinne inte hängde med i den enorma tempoväxling från att ha stått framför datorn till att engagera sig i lite mer fysiskt ansträngande aktiviteter. Detta gjorde att jag upplevde passet som lite kämpigare än vanligt, speciellt på de sista två cirklarna. Andningen var ansträngd och svetten forsade, mycket intressant. Allt gick bra och så men... mycket intressant.

1950 - 2010 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2150 | Nedsläck

---

Webbsida

-//-  Rapport 5.3 - 14/7 -- 20/7 2008  -//-

Styrka

Specific Strength Achievement Programme:

Jag blev riktigt förvånad över hur tungt det var att köra "Lying leg raise" med blott 2 kg som extra motstånd. Jag provade först med 4 kg men benen sjönk lika fort till marken som en sten gör i vattnet, så jag fick minska på vikten och det var ju med nöd och näppe att jag klarade av det ändå vilket har gjort mig lite konfunderad över det hela. Jag tror nog att jag måste gå tillbaka till enbart kroppsvikt och kämpa mig igenom hela den nivån innan jag kan lägga på kompletterande vikter, annars finns risken att jag förlorar i teknik och form...

Kardiovaskularitet

Ny kardiovaskularitetsfas på gång men jag har inte planerat några mål, jag får ta det som det kommer. Det är frågan om hur jag skall göra med intervallöpningen isf, skall jag sikta på flera repetitioner i backträningen eller ska jag försöka springa snabbare istället? En blandning? *tänker så det osar rök ur öronen*

Uthållighet

Jag undrar om ens kroppslängd kan påverka hastigheten under marscheringen? Jag anser mig själv som relativt lång med mina 186.5 cm och jag har börjat fundera på om att anledningen till att vissa pass är långsammare jämfört med andra kanske beror på att jag tar för långa steg? Jag har för mig att löpare brukar ibland få lära sig att korta ner sina löpsteg för att bli snabbare, borde inte samma sak kunna gälla här? Det här är inget jag har någon kunskap om men det låter intressant och jag skall försöka pröva att inte ta alltför stora kliv när jag är ute och går. Vem vet, kanske det funkar?

Övrigt

Vet Ni vad mitt problem är? Dåligt självförtroende. Jag hindrar mig själv i att kunna agera, både fysiskt som psykiskt i fråga om kapacitet och möjlighet. Det är som att bära på en extra tyngd som konstant trycker ner en mot den skitiga marken. Det är därför jag är så ödmjuk, tror jag. "Jag är ingen speciell." brukar eka i mina tankar och även om jag finner min ödmjukhet som en mycket bra egenskap att ha i dagens läge - som egoistiskt nog utmärker mig bland resten - så kan jag inte undvika faktumet av att det som är bra för mig är även något dåligt. Detta fönster som jag ser världen genom verkar även som ett lock som avskärmar mig från att faktiskt ta del utav alla händelser på ett genuint och 'sant' sätt.

Den bild som jag har fått genom att läsa om taoismen och Bruce Lee visar en man som är fri från tankar, en man som använder sina sinnen för att kunna agera realistiskt mot sin omgivning. En tanke anses ofullständig eftersom den härstammar från minnet som i sin tur är en effekt av erfarenhet vilket inte skall vara särskilt gynnsamt för oss då vi har inte möjligheten att komma ihåg allt, vi absorberar bara det som vi finner är "viktigt". Denna person har därför inga tankar om sig själv, istället ser han sig som en del utav världen och följer därför dennes (världens dvs.) rytm. Det är inte han som gör utan det händer 'genom' honom. Detta gör att han nu kan genomföra alla former av handlingar med största förträfflighet då han avsäger sig sitt ego - som är skaparen till alla tankar och som därav agerar som hinder inom han - så att livet kan flöda genom hans själ med största frihet. Han representerar inget genom att vara ingen, han anpassar sig till varje omständighet som möts längs med vägen genom hans liv och övervinner dem med största lätthet, utan ånger om hans val i agerande. Genom att vara enkel kan han nästla sig in i de mest komplicerade regler, system och andra likartade statiska objekt. För livet, precis som han, kan ta sig igenom dödens skog utan att bli påverkad men döden kan inte röra sig då den är livlös, den har ingen handling. Denna man agerar hellre genom sin instinkt än reson och logik, han är lika ren i sitt handlande som ett djur. Det finns ingen rädsla eftersom han inte har några tankar i sitt huvud som döljer hans syn, det finns bara 'göra' i hans medvetande. Livet går vidare, precis som han. Han ändras inte, han agerar bara på vad som 'är' och inte vad som 'borde vara'. Han är ändringen själv. Hans sinne ser här och nuet och svarar likt ett eko i hans handlingar. Han uttrycker, han skapar, det är konst. Han 'vet' inte, han 'gör'!

Dessa ord har jag lyckats skriva ner under veckan som har gått, det är tankar från mig själv som har fångats i självaste ögonblicket i hopp om att kunna uttrycka mig själv på ett så ärligt sätt som möjligt. Det kommer mer, men för tillfället så låter jag det vara tills nästa "Rapport" kommer. Se det som en liten berättelse att följa, ett foto där man har lyckats fånga ett ögonblick men glöm då inte heller att det nu är en statisk definition av något, därav inte hanterbart i livet. Det är en beskrivelse, inget mer.

---

Jag tror att vi har nästan samma problem. Jag är också "för" ödmjuk och jag trycker ofta ner mig själv i situationer. Visst är ödmjukhet en bra sak, men för mig är den FÖR mycket. Jag tänker så fort jag gör något fel eller rätt och analyserar det i mitt huvud och ofta kommer det dåligt tillbaka så att säga. Jag ser ofta bara dåliga saker , men jag försöker att ändra på det och tänka positivt..

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Dåligt självförtroende och ödmjukhet är inte samma sak, förväxla dem inte med varandra. Ödmjukhet är att inte förhäva sig själv, dåligt självförtroende är att inte våga inse sitt eget värde. De bottnar i helt olika mekanismer, och där ödmjukhet skapar en mjuk balans skapar dåligt självförtroende bara lidande. Jag ser bara två vägar att bli av med dåligt självförtroende; den ena är att inse sitt eget värde och den andra är att skaffa sig ett eget värde så stort att man inte kan förneka det.

Det är ungefär så lång jag kan göra en utläggning i ämnet just nu, är väldigt trög i huvet av nån anledning^^

nej det är inte samma sak. Men för mig handlar det om att jag är ödmjuk och att jag har dålig självförtroende  eller mer självkänsla så att jag inte inser mitt värde och det hjälper ju inte mer av att man är ödmjuk. Så det man ska jobba på är som du säger att fokusera på självförtroendet och inse ens värde

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Jag tror att vi har nästan samma problem. Jag är också "för" ödmjuk och jag trycker ofta ner mig själv i situationer. Visst är ödmjukhet en bra sak, men för mig är den FÖR mycket. Jag tänker så fort jag gör något fel eller rätt och analyserar det i mitt huvud och ofta kommer det dåligt tillbaka så att säga. Jag ser ofta bara dåliga saker , men jag försöker att ändra på det och tänka positivt..

Det är här som jag tror att taoismen kan hjälpa mig. Jag upplever det som sådant att jag tänker FÖR mycket, analyserar varje sak (som Du själv beskrev det som) av en anledning som jag inte vet varför men det sker. Och eftersom man bearbetar sina tankar på detta sätt så är det väl förmodligen inte helt oväntat att man plötsligt ser förbättringar hela tiden? Man går igenom sitt scenario gång på gång så att man plötsligt glömmer sitt eget agerande och ser enbart alla tillfällen för att förbättra sitt arbete. "Här kunde jag gjort si istället." och "Varför gjorde jag inte så, här?" fyller plötsligt all utrymme som hjärnan har och till slut så ser man bara chanserna man inte tog och man känner sig plötsligt ganska nedstämd. Man förblindar sin egen vy...

Jag vet inte om att tänka positivt är lösningen dock för jag ser det som att man skapar ytterligare ett behov att försöka tillfredställa. "Jaha, där kom en dålig tanke. Då får vi börja tänka positivt!" och så irrar man runt letandes efter en annan tanke som förmodligen fördunklar mer än löser upp. Jag är inte skeptisk till det dock, på ett sätt kan man se det som att man försöker balansera en våg. Att man kompenserar de dåliga känslorna med bra osv. men i slutändan blir det nog bara att man lägger lager på lager på lager och till slut orkar inte vågen (i själva verket, en själv) bära all den vikt man har samlat på sig.

Så att kunna "sluta" tänka låter väldigt lockande för min del, att inte förmå sig sätta en osynlig press på en själv som inte gynnar en i något läge. Att kunna se varje sak som det är utan att låta sina känslor misshandla ens reaktion, då ser man sanningen i livet.

Lajne skrev:

Dåligt självförtroende och ödmjukhet är inte samma sak, förväxla dem inte med varandra. Ödmjukhet är att inte förhäva sig själv, dåligt självförtroende är att inte våga inse sitt eget värde. De bottnar i helt olika mekanismer, och där ödmjukhet skapar en mjuk balans skapar dåligt självförtroende bara lidande. Jag ser bara två vägar att bli av med dåligt självförtroende; den ena är att inse sitt eget värde och den andra är att skaffa sig ett eget värde så stort att man inte kan förneka det.

Ödmjuk adj. ~t • som inriktar sig på att inte känna eller hävda ngn stolthet i förh. till viss person etc. el. i allmänhet - Svenska ordboken 1999

Framhäv/a sig verb -de -t • alltför mycket framhäva sin egen skicklighet el. (ofta) sin egen förtjänst av ngn gynnsam utveckling. - Svenska ordboken 1999

Det låter ganska likadant iaf. Att inte förhäva sig blir väl att man inte visar något värde i sig eller sina gärningar, man skryter inte om sina bedrifter etc? Vi tolkar alla olika men jag ser ett samband iaf. Det är som ett mynt, två olika sidor som är varandras motsatser.

Iaf, känslorna överflödar våra bedömningar och genom att inte lägga någon tanke på hur vi mår borde resultera i ett neutralt läge. Man är simpel i sitt leverne och gör det man skall göra, man låter det sunda förnuftet leda vägen.

Mvh

Jag håller med dig Mr W i det du skrev som svar till mig. Jag analyserar ihjäl mig nästan! Oftast är det vad personer har sagt till mig som jag tänker " varför sa jag så.." Sedan börjar man tänka på varför man analyserar överhuvudtaget? Liksom bara let it go!! Så att inte tänka alls är också bra! Dock så tycker jag att jag måste tänka mer positivt för att komma till inte-tänka-alls stadiet.

Webbsida

-//-  Rapport 5.3 - 14/7 -- 20/7 2008 -//-

Komplement:

Ville bara slänga in ett citat som klingade fint i mina öron:

"Vi är inte det vi tänker eller det vi säger eller det vi känner. Vi är det vi gör." - Gordon Livingston

Edit; glömde ett kolontecken efter "Komplement". Perfektionist, javisst! :P

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-07-20 13:00)

Mr_W.P skrev:

-//-  Rapport 5.3 - 14/7 -- 20/7 2008 -//-

Komplement

Ville bara slänga in ett citat som klingade fint i mina öron:

"Vi är inte det vi tänker eller det vi säger eller det vi känner. Vi är det vi gör." - Gordon Livingston

---

Det är absolut sant enligt min mening!

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Jag håller med dig Mr W i det du skrev som svar till mig. Jag analyserar ihjäl mig nästan! Oftast är det vad personer har sagt till mig som jag tänker " varför sa jag så.." Sedan börjar man tänka på varför man analyserar överhuvudtaget? Liksom bara let it go!! Så att inte tänka alls är också bra! Dock så tycker jag att jag måste tänka mer positivt för att komma till inte-tänka-alls stadiet.

I början är det nog inte helt fel att tänka så som Du gör, man måste ju ta reda på vem man är och det kan man göra genom att ställa sig själv den frågan. "Varför sade jag så?" eller "Varför gjorde jag på det sättet?" brukar hjälpa till att lindra problemet i att man låter sig befria sig själv från att styras av andras beteenden, man lär sig hitta sin naturliga reaktion genom detta. Så gjorde jag själv för några år sedan och se vart det har lett mig till, alla dessa "visa" ord... =P

Det handlar inte om att utrota sina känslor utan snarare att kunna uppleva de utan att bli påverkad och därav agera från de. Man måste se sig själv som en våg, tror jag. Det gynnar i synnerhet mig iaf då jag är född i vågens tecken. Ha, snacka om tur! XD

Mvh

haha jag är tvilling- vad är man då?

Webbsida

... Född mellan den 21:e Maj och den 20 Juni? Förlåt, jag förstod bara inte vad Du ville ha ut av Din fråga... :P

Mvh

Webbsida

Söndag 20 Juli 2008

0555 | Uppvakning

0615 - 0620 | Basic Strength Programme

1. Push-up                         25 R
2. Jack knife sit-up              30 R
3. Narrow descent push-up   10 R
4. Side raise                       20 R x 2
5. Hindu squat                    40 R
6. Supinated pull-up             12 R

1915 - 1940 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 24 minuter

1940 - 2000 | Martial Art - Jeet Kune Do

Kommentar: Jag körde ett s k "freestyle"-pass igen, mycket likt det som jag gjorde den 1 Juni 2008 men även med samma motiv dock. Det gick bra, det känns härligt att få gå på enbart känslan när man utför sina tekniker istället för att stirra sig blind på sig själv i en spegel. En friare upplevelse, helt enkelt. :)

Duration: 20 minuter

2145 | Nedsläck

---

Webbsida

Cycle: 6 | Phase: 3/4 | Week: 5/8 | Type: Cardiovascularity

Webbsida

Måndag 21 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1655 - 1740 | Cardiovascular Activity: Interval Programme

Fas 1: [Uppförsbacke, 57 - 64 sekunder | Nedförsbacke, 69 - 71 sekunder] x 10 R

Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, 12 minuter] x 1 R

Kommentar: Under backlöpningen försökte jag sporra mig själv att hålla uppe tempot genom att fresta mig i tanken att bara behöva springa 8 repetitioner men det urartade mer till en förnekelse till detta antagande grundat ur en förväntad besvikelse och irritation på mig själv. Något säger mig att jag inte bara är ödmjuk utan även lojal... Jag blev förvånad över att det inte kändes alls lika jobbigt att springa de extra gångerna uppför backen som jag hade förväntat mig. :)

Duration: 33 minuter

1805 - 1835 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2135 | Nedsläck

---

Webbsida

Tisdag 22 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1930 - 1955 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

2. Lying leg raise:

3 R
3 R
3 R

3. Deadlift:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright row:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

Kommentar: Drog till och fixade den tredje repetitionen i "Reverse wrist curl" men det är fortfarande ett riktigt taskigt utförande under den övningen så håll till godo... :P

Duration: 23 minuter

2010 - 2030 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2135 | Nedsläck

---

Webbsida

Onsdag 23 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1715 - 1800 | Cardiovascular Activity: Medium Distance

Hastighet: 14.4 km/h

Kommentar: Det var varmt men det gick ganska bra ändå tyckte jag. :)

Duration: 43 minuter

1830 - 1900 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2255 | Nedsläck

---

Webbsida

Torsdag 24 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1930 - 2000 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"

1. Military press:

8 R x 26 kg
8 R x 26 kg
8 R x 26 kg

2. Crunch:

8 R + 14 kg
8 R + 14 kg
8 R + 14 kg

3. Squat:

8 R x 46 kg
8 R x 46 kg
8 R x 46 kg

4. Calf raise:

8 R x 46 kg
8 R x 46 kg
8 R x 46 kg

5. Pronated pull-up:

8 R x BW + 4 kg
8 R x BW + 4 kg
8 R x BW + 4 kg

Kommentar: "Pronated pull-up" börjar bli kämpigare att tampas med...

Duration: 26 minuter

2010 - 2030 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2140 | Nedsläck

---

Webbsida

Fredag 25 Juli 2008

0455 | Uppvakning

1640 - 1745 | Cardiovascular Activity: Long Distance

Sträcka:    15.1 km
Hastighet: 13.4 km/h

Kommentar: Hiskligt varmt, värmen låg som ett tjockt täcke runt mig när jag var ute och sprang. Den agerade som en extra vikt att bära med sig, det var en rejält kännbar effekt så att säga. De få områden och stunderna man lyckades hamna i ett skuggläge blev en himmelsk idyll som man desperat försökte jaga i hopp om att loppet skulle ta slut fortare än vad man kunde uthärda. Varmt... :/

Duration: 68 minuter

1815 - 1840 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 26 minuter

2155 | Nedsläck

---

Sidor: 1 … 53 54 55 56 57 … 71  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB