Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 15 16 17 18 19 … 23  

Steph tränar inför egen Ironmantävling

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Rätt blåsigt idag, och samma lovas så det blir nog motsolssimning i morgon. +19,5 i vattenet ca 9.00 idag och tempen kring 19 på dan så det ser bra ut.
Sökte upp Stubbens blogg  http://alexstubb.com/fi/index.php?trg=diary . Han har svenska som modersmål, men bloggar på ett språk som en bråkdels miljontedel förstår. Men där finns bilder både från triathlon i Joroinen 14/7 & Washington 18/7, där han träffade Rice i onsdags.
Han uppgav när han blev utrikesminister fyra specialintressen varav marathon och bloggande var två. Hade dock fått problem med benen och fysioterapeuten föreslog grenbyte och då analyserade han att triathlon kunde vara nåt. For till simhallen i januari (i år) för att testa på det.
Nu älskar han cykling och körde med 36km/h i medelhastighet.
Har fru o två barn under skolåldern. Familjen bor kvar utanför Bryssel där hon jobbar som jurist.
Frågeställningen "kan man jobba och träna för triathlon" fick ett mycket tydligt svar.

Skummade häromdagen i den lilla lilla bok, som jag hade som enda stöd senast. Där skrev han klart att man behöver INTE säga upp sig från jobbet, skilja sig och sälja huset för att klara av ett triathlon.

Försöker ju lite få en mer avslappnad inställning kring triathlon. Nog vet ju folk att det ändå kan vara lite ansträngande ibland. Funderade efteråt att jag på frågan: "Vad tänker man på ett IM?" skulle ha svarat: "Det är ju som en 15 timmars korsfästning där man till slut ser döden som en befrielse!" Antagligen skulle folk ha trott mer på det svaret!

Senast redigerat av steph (2008-07-18 20:25)

Registrerad: 2007-05-08

Jo det var ett bra svar. Även om ingen går på det...

Men det kan vara lite trist ibland med det här fokuset på hur galet en IM är, hur knäpp man är osv. Det är en idrott som vilken som helst. Vissa håller på länge, andra är snabba, bara man är förberedd för sin sak så är det ingen skillnad. Jagtycker det är mer galet att Kajsa hoppade över två meter efter hon rehabbat klart sin avslitna hälsena. Den träningen hon måste lagt ner och den viljestyrkan är helt galen.

Registrerad: 2006-03-15

Lät jobbigt det där med maneterna =P

Lycka till imorgon!

Registrerad: 2006-11-23

Det är ju alla andra som inte håller på med Ironman som är knäppa!! Vi som kör Ironman tillhör ju, till skillnad från alla andra, en upplyst skara. Vi har sett ljset. Funnit sanningen! Bäst helt enkelt!! :-)

Lycka till !!!

//Larsson

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

TriathlonLarsson skrev:

Det är ju alla andra som inte håller på med Ironman som är knäppa!! Vi som kör Ironman tillhör ju, till skillnad från alla andra, en upplyst skara. Vi har sett ljset. Funnit sanningen! Bäst helt enkelt!! :-)

Lycka till !!!

//Larsson

Du kan ju inte bara döma ut alla kortdistansare på ett bräde. Det finns många ljus att se och sanningar att finna. Jag är inte helt säker på att mitt ljus finns precis vid just den mållinjen. Däremot måste man ju testa för att ta reda på om så är fallet ;)

Lycka till imorgon!

machine gun skrev:

Du kan ju inte bara döma ut alla kortdistansare på ett bräde. Det finns många ljus att se och sanningar att finna. Jag är inte helt säker på att mitt ljus finns precis vid just den mållinjen. Däremot måste man ju testa för att ta reda på om så är fallet ;)

Jag tror mig ha funnit ganska mycjet och bra ljus vid halv-IM-mållinjen :)

Lycka till steph!!

Webbsida

Tackar, tackar.
Idag kommer jag att ha gott om tid att fundera ut kluriga svar...
Ytvattnet +20,5. Rejäl sydvästan, som ju kommer att öka till 9-10 m/s dvs simningen dras motsols och tillbaks längs stranden i lä... För cyklingens del innebär det medvind sista 20... Och för om det inte mojnar så medvind sista fem.
Har tänkt köra rätt max på simning. Starta hårt på cykel, ev köra lite "söndagscykling" andra halvan. Joggingen i lagomtempo med ev ett litet test med högre tempo sista 5 för att känna på lite högre puls. Jag vill ju både känna efter formen, men vet  att en hel-maxning, framför allt på löpningen, kan påverka det slutliga målet, som t.o.m fått ge namn åt tråden.
Det sista återbudet har kommit, nu kvarstår några kansken, som nog antagligen möjligen kommer som publik.
Med 99,9% sannolikhet är jag inofficiell åländsk mästare på triathlon om jag lyckas ta mig i mål.
Skulle vara trevligt om det gick under 6:30, men cidern står sig nog en kvart till.

Själv tar jag en pilsner i bersån... good luck.

Webbsida

v 29 IV "Träningspass / tävling 2,5 - 80 - 21. Nu kan jag titulera mig inofficiell Åländsk mästare. Tiden blev 6:38.
Genrepet gick på 99%.
Ja, varför skulle jag inte använda den titeln, på en sträcka som tydligen var så avskräckande att ingen annan till slut vågade ställa sig på startlinjen.
Värst: Att doppa sig: det var ju nästan som att hamna på korset... Näst värst: Att simma 400 meter (två gånger) nästan rakt mot vinden ca 9-10 m/sek, men det är ju det man tränat för. I övrigt var det mest stora smilet!
Efter målgång blev det ingen pilsner eller cider utan en Cremant de Limoux i bersån.
Jag är oerhört nöjd. För tre år sedan tog jag mina första joggingsteg detta millienium för att göra en sk hälsokontroll dvs ett matarthonlopp. Sen började jag mot slutet av träningen tänka att det ju 07- skulle bli 20 år efter min IM-premiär och aptiten ökade. Ifjol började jag tänka att om man ändå skulle göra ett försök igen.
Nu är ändå hälsoeffekterna så mycket bättre och viktigare att jag idag inte en sbryr mig om jag klarar IM nästa vecka. Jag är ju rdan mästare i en gren, som ingen annan ens vågar ställa sig på startlinjen. Så det jag nu är mer rädd för är att göra ett magplask som senast dvs att sen inte ta ett joggingsteg på 11 år...
Så därför hada jag funderat på att arranagera långtriatghlon OM jag skulle klara IM. Nu är det nog klart. Detta räcker. Som Endag säger triathlon, vältränad är ett nöje! IM tar lite onödigt lång tid, som jag o Larsson märkt.

Punkt ett i min förberedelse i morse var att plocka fram en hemsläpad Cote de Rhone Village till älggrytan, som jag plockade fram från frysen igår. Föreuseende tillradd för en tid sedan. Så småningom tar jag även fram en cognac, som jag köpte i cognac för nåt år sedan. det känns  rätt med en liten stänkare i kväll!

I morgon kommer det en roman och kanske nån bild.

Grattis! Bra jobbat!

Härligt, fint jobbat!! Jag kan också skriva under på att IM tar onödigt lång tid, inte nödvändigtvis för mycket totaltid, men för långa pass.

Vi vill ha bilder på åländske mästaren!

Registrerad: 2006-03-15

Härlig sisu!

Webbsida

Lopproman:

Triathlon: 2,5 km simning, 80 km cykling 21 km joggning. Tid 6:38

10.56 klev jag ner i vattnet som var 20,5 grader på ytan. Har inte hågat mäta det lägre ner. Kallt kändes det i alla fall. Nästan som en korsfästelse. Men snabbt vande jag mig och när jag stack iväg 11.00 kändes det redan överlevnadsbart.
Eftersom vinden var rätt hård så simmade jag banan motsol. Senare då jag for över bron där det finns dyr pilsner på andra sidan så uppskattade jag vinden till 9-10 sekmeter. Det gick små vitor på vågorna.
Det innebar ca 700 meter medvind över en vik, där man bottnar ca 3 meter och sedan blir det ca 6 meter som djupast. Märker att vågorna vid sidan blir större och större. Kommer fram till vändpinnen (med en fiskeförbudsskylt) och noterar att det drar lite. Svänger vänster och börjar simma mot den boj, som jag satte ut dagen innan. Tycker att jag inte komemr fram alls, men så börjar jag se på vasstråna  ett tiotal meter till höger och visst, jag passerar dem ett efter ett. Vad jag gjort om de passerat mig fick jag funder på under löpningen. Kom till att jag måste ha en alternativ dragning av banan ifall det blåser ännu mer nästa vecka.
Nå jag vet att jag har bara fyra hundra meter till bojen. Jag har vinden nästan rakt framifrån men lite från vänster. Då är det bra att tänka på att jag har kört 8,8 km i bassäng och att jag kört ca 123 km tvåtakt med andning till höger. Ett rätt bra upplägg just nu känns det som!
Så märker jag plötsligt att den ljusa prick som jag simmat mot bara är en spegling i berget och att den lilla plastdunken är lite till vänster. Hur kan man ha en så dålig boj, som vändmärke?? Måste klaga på arrangörerna! Ojdå, det var ingen bra idé.
Så får jag vinden rakt från höger, men eftersom jag nu är betydligt närmare stranden så är vågorna mindre, så jag kan fortsätta med högertakten med bara några mindre kallasupar som följd. Vid vändningen så är det nästan vindstilla. Ca 30 minuter.
Så ett varv till, som känns mycket kortare även om det tar 32 minuter.
Så upp ur vattnet och in med fötterna i ett par joggingskor, så att jag kan ta mig de trehundra metrarna upp till den ”lilla” eken, där cykeln och kläderna finns. Eken har en omkrets på 647 cm. Och ja frun och jag vigdes framför den förresten.
Efter att jag fått på mig den gula ledartröjan så börjar jag jogga uppför backen med cykeln och kan så småningom komma till den ytbelagda vägen och sätta igång att cykla.
Det blåser! Omräknat så gör ju 10 m/sek 36 km i timmen. Så Stubbens fartvind känner jag av redan när jag står stilla bredvid cykeln. Jag får börja med 17 km motvind/sidovind. Noterar att jag har svårt att komma upp i de 136 jag borde ha enligt Larssons formler. Vid vändningen något efter schemat, men av någon anledning så har jag mycket lättare att få upp pulsen i medvinden så vid vändningen har jag 1:30 dvs exakt vad jag planerat.
Mera saft, men ingen drick som planerat  vid vändningen. Nu 20 km motvind/sidovind. Började filosofera lite väl mycket och vid vändningen hade jag 59 minuter! Usch, det var dåligt. Dessutom drack jag upp nästan all saft! Men än en gång noterade jag att det gick bättre at få upp pulsen i medvinden och redturen tog bara 49 minuter och jag kom fast mitt schema.
Så av cykeln och joggandes ner till eken. Totala tiden är 4:35, då jag stiger av gamla Pålle, som redan klarat av en IM-tävling. Drar av mig cykelbyxor och ledartröja och fram kommer samma gahla hederliga triathlondräkt, som jag bar under min första IM. Dagen till ära har jag, som enligt frun inte kastar något, på mig samma skor, som redan en gång klarat av ett IM. Man ska inte ändr ett vinnande team. Skorna börjar nog kännas lite tunna, så jag får ta mig en funderare om jag vågar ha dem nästa lördag, men resten är nog med!
Konstaterar att jag har en chans att gå under 6:30 så jag sätter upp högsta fart dvs istället för de 142 jag borde ha enligt Larssons formel så kör jag upp mot 147 och noterar att visst det går ju framåt, men medan 143 ger ett stort smile så ger 147 en liten grimas, utan att det för den skull skulle göra ont på något sätt. När jag är uppe i 152 blir grimasen större. Inser att jag inte kommer att klara 6:30 så jag övergår till 143-takt. Efteråt räknar jag ut att skillnaden mellan 143 o 147 är 12 sek /km eller 4 minuter på 20 km. Inte värt. Och dessutom hade jag ändå missat 6:30.
Vid vändningen sade jag åt publiken att jag återkommer om en timme. Det tog mig 59:30 att spinga första varvet till bron och tillbaks. Det andra tog 62 minuter.
Och enligt publiken så kom jag oförskämt fräsch joggandes uppför den sista backen mot mål-eken. Klart, jag hade ju fuskat och kört 140-takt den sista halvkilometern!
Medelpulsen under cykling/löpning blev nu 135 (81% av teoretiskt max) mot 131 på genrepet två veckor tidigare.
Eftersom ingen annan av de 27.000 ålänningarna ens vågade ställa sig på startlinjen så blev resultatet att jag idag kan titulera mig inofficiell mästare.
Totaluplägget känns mycket bra och även om jag inte ens klarar utmaningen nästa vecka så är jag nu nöjd med min kondition.
Jag sprang ca 1 minut snabbare per km igår jämfört med milleniets första joggingtur för tre år sedan. Den var på 4,4 km. Jag cyklade ca 5 km/timme snabbare än milleniets första cykeltur för två år sedan. Den var på 35 km.
Gårdagens segertåg tog alltså 6:38.
Efter målgång och medaljutdelning blev det cremant de Limoux vid eken innan vi och några grannar gick vidare till bersån. Hade planerat en enkle middag, som fru skulle kunna ta hand om ifall jag var trött. Nu tog jag efter en snabb dusch själv hand om maten som vanligt.
Alla konstaterade att detta lilla lopp inte berörde mig på något sätt i alla fall.
Efter en liten stänkare från den hemsläpade cognacen, så började jag innan läggdags gå igenom alla muskler och senor och kunde konstatera att jag inte någonstans överhuvudtaget kunde känna att jag ens hade gjort något under dagen.
Nu dagen efter kan jag igen konstatera samma sak. Exakt nada! Kunde nog fara ut på träning idag igen utan problem. Men nästa simpass är inplanerat först i morgon.
Två lärdomar drog jag:
1.    Jag måste dricka den planerade saften vid cykelvändningen.
2.    Måste ha en alternativ dragning för simningen ifall vinden är >11 m/sek sydlig, och det är inget problem att ordna.

http://img244.imageshack.us/img244/1237/img1846hk7.th.jpg

Måste nästan erkänna att jag ser pigg ut efter loppet. Det var +22 i skuggan när jag kom imål, och jag är ju inte ens svettig!?

Senast redigerat av steph (2008-07-20 08:55)

Vilken underbar lopproman! Tänk att växla där man vigdes! Verkar varit en tuff simning, men jag kan nog hålla med dina vänner efter att ha sett fotot: du ser ju nästan oberörd ut! Hur kändes farterna om du skule fortsatt en IM? HAde du fått hålla tillbaka mycket?

Men du, angående saften. Drack du upp saften för fort eller? Ja hängde inte med där.

Webbsida

Glömde dricka efter första varvet!
Tror inte jag behöver hålla igen, det går nog automatiskt. Märkte sista fem km att pulsen/takten ibland gick ner mot 138. Måste medvetet öka farten. Gäller att ha signalerna rätt på klockan, men det är ju ett problem när man måste ha samma alarm på både cykel o löpning.

Senast redigerat av steph (2008-07-20 09:05)

Webbsida

Lite mer tider. Simningen 1:02, cyklingen 3:13:32 dvs 24,8 km/h. Nu måste jag räkna duathlontider!
Om jag räknar byte o avkladning som 8 minuter så blir det kvar 2:14 för joggning o transport på 21,1 km dvs 6:21/km. Inte alls så illa!
Extrapolerar jag till IM så gör det 1,5 + 7,25 + 4,46 + 0,15 (växling) dvs 13,36 = 13:21. Låt säga timme på, men fortfarande kommer jag i mål före midnatt dvs frun tar foto!

Härlig roman och du ser som sagt oförskämt pigg ut på fotot! Väldigt hardcore att genomföra en solotävling. Kommer det några fler deltagare till IM?

Webbsida

Sätter 5-öringen på att det blir en tvekamp. Jag har ju simmat och snackat några gånger med en kille, som tränat ca 600 h dvs drygt 2ggr mer än jag. Men om han vågar ställa sig på startlinjen är ändå ett ?. Han är gammal cyklist och kör 4-5 km på simträningen, men hans mentala problem är att han aldrig sprungit en mara. Har dock gjort 2 triathlon i Jorois.

Webbsida

Kalle skrev:

Eehh, jag har faktiskt något bättre tid, idag körde jag 100 km på 4:05. Det ger 80 km på 3:15:30.

Så 3+80 blir 4:24:30
och 3+100 blir 5:14
3+120 ligger kvar.

Nu har jag 69+3:13 på 3+80 dvs 4:22, men du har väl nån bättre tid att plocka ur skjor tärmen?

Registrerad: 2006-11-23

Härligt jobbat och bra referat!!

Webbsida

V 30 I Simning enligt triathlon/IM-banan, nu medsols dvs NW mot boj nära båthus, sen NO mot pinne bradvid nästa båthus och sen SSO mot stranden. Idag bara snäll pålandsvind. Första varvet normalt ca 31, sen då jag närmade mig vändingen längst bort dvs 700 meter hem, så fick jag en plötslig kramt i höger lår, frampå. Trodde först nåt tagit i, men det var nog inne det kändes. Brukar ju få kramp nångång i vad eller bakpå. Nå kramper går alltid över, mend et gäller att sakta in, speciellt när man har 700 meter över öppet vatten hem och inte en levande själ i sikte.
Så tiden blev idag 1:04, eler något sämre än i vinden.
Hade ju siktat på 1:22 på IM, men just nu ser det lite knepigt ut. Å andra sidan så har jag ju bara simamt 4 ggr efter valborg pga att jag väntat på varmt vatten. Men en gång till hinner jag.
Jo orsaken till krampen? Tror inte det var triathlon. Idag var jag fem timmar i vedskogen. Körde upp 19 kärrlass ved upp för  en 150 meters backe och sen fällde, och kapade jag två rejäla träd, och sen gick jag ner och simmade...
Nu kvar enligt budget: 9,5 - 130 - 17. Cyklingen får  se sig. Pålle får vila denna vecka. Löpningen tar jag nästan, men de sista simmetrarna får nog vara. Å andra sidan ligger jag totalt sett över simbudget pga mitt benproblem i höstas.

http://img168.imageshack.us/img168/8071/img1822gn0.th.jpg

Flugan mitt i är jag. Där har jag ca 200 meter till nån plats där jag bottnar. Annars bra att simma! Första bojen ligger höger om det båthus som syns och det andra båthuset just utanför bild till höger.

Senast redigerat av steph (2008-07-21 20:53)

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

Grattis, Steph, till det Åländska mästerskapet! Du verkar ju vara i fin form inför den här helgen!!

Otroligt att du är så fräsch efter en halv IM, att du tom lagar maten efteråt! En annan skulle ju bara sätta sig nånstans och låta sig serveras... :)  Ska bli spännande att se hur du ser ut efter full IM, se till att du får ett kort efter den också! Skulle inte förvåna mig om du ser lika pigg ut då, eller nästan iaf.

Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2007-08-01
Webbsida

steph skrev:

Kalle skrev:

Eehh, jag har faktiskt något bättre tid, idag körde jag 100 km på 4:05. Det ger 80 km på 3:15:30.

Så 3+80 blir 4:24:30
och 3+100 blir 5:14
3+120 ligger kvar.

Nu har jag 69+3:13 på 3+80 dvs 4:22, men du har väl nån bättre tid att plocka ur skjor tärmen?

Asch då, det var som själva den!! Jag vet inte om jag har någon bättre tid, men jag ska kolla i arkivet, så får jag återkomma. :)

Webbsida

V 30 II Löpning eller snarare joggning ca 5 km. det var jag som tyckte man borde köra maxtempo veckan innan IM. Har nog inte varit ut på ett så oinspirerat pass. Hoppas att det går snabnare på maran på lördag. det var uselt. Å andra sidan så blev det ju några timmar i verdkogen som uppvrämning igen. 84 vedlass inne nu...
Sökte bland gamla videoband i helgen föresten och efter att ha sökt på diverse platser typ 300 band så hittade jag bvad jag sökte: En video från min IM-premiär. Usel kvalitet, måst kolla om jag senare på nåt sätt får den något bättre. Kände igen mig i alla fall ibland. Och jag är ju mig lik, dvs samma kläder och cykel. På sista snutten så ligger jag på rygg och får benmassage. Håller en pilsner mot bröstet med höger hand och viftar med medaljen i vänster hand!

Kvar enligt budget nu 9,5 - 130 - 12. Nå lite hinner jag får bort av simmetrarna i morgon. 4 dar kvar!

Sidor: 1 … 15 16 17 18 19 … 23  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB