Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Va på Iron Maiden i sthlm igår, fan va näzz det var! =D
Ska till gbg o se dem i helgen troligen. Hoppas de är lika bra då. :P
Babel skrev:
Det brukar gå över helt efter x-antal månader, det är dock en komplicerad diagnos. Du har något som på engelska kallas sciatica och på svenska slarvigt kallas ichias även fast man ibland INTE har ichias i ichiasnerven... mer förvirrande? Ja... Du kan själv läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sciatica
http://www.spine-health.com/conditions/ … t-sciatica
Tack!
Tycker inte du att det har hållit i sig lite väl länge? Jag har ju haft det sen mars ungefär.
EDIT: Iof har jag antingen tränat, och tränat för fel/tungt. Eller så har jag vilat helt utan exercise. Båda dessa metoder verkar inte vara bra för sciatica. Men jag måste säga att jag fortfarande inte förstår hur denna skada funkar. Är det jämförbart med ett benbrott som läker och sedan är läkt, eller kommer det alltid finnas högre risk för att jag irriterar skadan på nytt fast smärtan försvinner? Jag vet inte hur jag ska se på en sån här sorts skada, kan du försöka förtydliga?
Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-07-17 09:22)
När du fick en lätt blödning i ryggen fick du samtidigt en kompression av troligen nerverna vid kota L4-L5 (bild under) som gjorde att en nerv klämdes till. Du har alltså ingen riktig mekanisk skada på leder/ligament/muskler utan en sammantryckning av en kroppsnerv. Detta avhjälps ibland med träning för att rätta till felställning i ryggen så kotorna avlastas eller med hjälp av NSAID så att en svullnad går ner (om man har en) eller med rehabträning för att minska lumbarlordosen något. I värsta fall behöver man någon form av operation.
Något man vet är dock att all typ av lättare aktivitet hämmar förloppet och i de flesta fall blir man bättre och bättre. Att sitta mer och mer stilla som man gör naturligt när man har ont är alltså inte bra.
Tack!
Måste jag ens ha haft en blödning? Betyder detta att kotorna har flyttat på sig lite och trycker på nerven? Borde inte man kunna knäcka tillbaka dem då?
Jag vet inte hur jag ska formulera mig, men förut när jag inte hade denna skada så hade jag ju samma ryggmuskulatur (dvs för svaga stabilisatorer) och ändå hade jag inte skadan. Varför måste jag nu tillföra något som kroppen inte hade innan för att hamna i utgångsläget? Eller kan jag ens komma tillbaka till utgångsläget?
Det är samma sak som att fråga varför man måste läka ett benbrott efter benet brutits. "Inget har ju kommit dit och varför måste man läka benet för att hamna i utgångsläget".
eller så förstår jag inte vad du frågar om. ;)
Förlåt att jag bombar så mkt... Det är en fråga som jag inte riktigt kan förklara vad jag menar... Skadan fanns ju inte när ryggen var svag. Varför måste då ryggen bli starkare för att den ska gå bort, den fanns ju som sagt inte när ryggen var svag. Hur har denna inklämning skett? Varför går den bort genom att stärka ryggen? (Jag kollade causes på båda länkar men jag har svårt att veta just vilken det handlar om).
EDIT: Jag har mera ont idag än nånsin. Har sjukgymnasten gjort det värre genom att lägga sig på mig och pressa med all sin tyngd? Kan jag gå ut och jogga idag?
Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-07-17 15:13)
Benbrottet fanns inte heller när benet var svagt. Varför måste då benbrottet läka och benet rehabträna för?
Nu låter det som du fortfarande är svullen och har en inflammation kvar där nerven sitter. Jag börjar bli mer och mer orolig för någon typ av diskförskjutning eller diskbråk som flammar upp en inflammation när du aktiverar dig. Av alla du besökt borde någon av dem ha upptäckt om det vore så i sådana fall. Men så som du beskriver detta över internet låter det som det. Lita på din instinkt. Gör det extra ont en dag: Gå istället för att jogga.
Sedan tänkte jag tillägga att sciatica inte är en diagnos utan ett symptom. Vad och varför du fått detta är lösningen på problemet. Eftersom du flera gånger sagt att det hög till i ryggen vid ett marklyft (= akut skada) och sedan att smärtan gick ner i rumpan och refererade smärta längs benet skulle jag vara orolig för problem med diskarna: spricka/förskjutning/bråk eller dyl som trycker på en nerv.
Det är sådana här saker du vill ta upp när du träffar idrottsläkaren så han kan utesluta allt sådant isf.
Babel skrev:
Benbrottet fanns inte heller när benet var svagt. Varför måste då benbrottet läka och benet rehabträna för?
Benbrottet måste läka eftersom det har uppkommit något som inte var där förr. I mitt fall måste man ju lägga till något som inte var där förr för att få det normalt =P
Babel skrev:
Sedan tänkte jag tillägga att sciatica inte är en diagnos utan ett symptom. Vad och varför du fått detta är lösningen på problemet. Eftersom du flera gånger sagt att det hög till i ryggen vid ett marklyft (= akut skada) och sedan att smärtan gick ner i rumpan och refererade smärta längs benet skulle jag vara orolig för problem med diskarna: spricka/förskjutning/bråk eller dyl som trycker på en nerv.
Nej det har aldrig handlat om att det huggit till. Svullnat upp lite efter mitt markpass liksom.
Vad har sjukgymnasten gjort med tanke på att det gör så jävla ont nu?
Du förstår verkligen inte vad jag försöker förklara. Något har ju uppenbarligen kommit dit som inte fanns innan annars hade du inte haft problem, precis som ett benbrott. Dvs din skada och ett benbrott är exakt samma sak men med olika diagnoser och olika lösningar. Du har fått någon typ av förställning som gör att du inte ser det på det sättet. Inget är magiskt här. Kroppens funktioner är ofta mycket förutsägbara om man har kunskapen att förstå kausalitet.
Nu hajar jag eftersom du använder ordet förskjutning! =) Och denna förskjutning kan alltså permanent rättas till igen?
Bump för Babel, samt:
Morgonvikt: 70,7kg fortsätter stadigt neråt trots att jag väger så lite redan samt att jag endast äter typ hamburgare pizza och godis. Jag äter sjukt osunt just nu... Men jag äter det jag känner för och jag kommer fortsätta med det ett tag till.
hey flípp hur går de?
dåra?
För att min rygg är paj?
Morgonvikt: 70,6kg
Och han väger som en flicka?
usch usch, du väger nada . Hur lång är du ? Kanske har frågat det :P
va ska du ner till ?
Jag har ofrivilligt gått ner från 80 till 75kg. Sen har jag deffat från 75 till 72. Sen har jag gått upp från 72 till 75. Sen har jag gått ofrivilligt ner från 75 till 71kg. =) Varför skulle jag deffa nu när jag inte ens kan träna? ^^
Keep_On_Pumpin skrev:
Varför skulle jag deffa nu när jag inte ens kan träna? ^^
Det har jag också frågat mig själv många gånger, men ändå gör du det:P
Nu har jag suttit och gjort ett diagram från och med den 13.06.2007 till den 24.07.2008 som beskriver hela min viktutveckling. Resultatet i fråga är ca +-0 i vikt, en pajad rygg och mera fett.
Skitsamma. Nu är frågan hur jag lägger upp det på nätet?