Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Pulverdiet och ABCDE-metoden

Registrerad: 2008-07-12

Hej

Ny på forumet. Vill gärna ha synpunkter från Er som är vana styrketräning, deffperioder och andra kunniga. Kort bakgrund om mig:

Kille 32 år. 171 cm Startvikt innan diet 85,5 kg, tidigare hyfsat vältränad, men ca 12-15 kg övervikt som jag dragit på mig senaste 5 åren, mest beroende på stillasittande arbete, överätning, glad i godis och för lite träning. Är extremt målfixerad och kan bara greja att minska min vikt med en klar plan och med målfokusering.

Bestämt mig för att på kort tid gå ned kraftigt i vikt och därefter bygga upp kroppen med regelbunden träning och nyttig mat bestående av mkt proteiner och lite kolhydrater. Helt avstå från godis eller, om suget blir för stort, "lördagsgodis".

Här är mitt upplägg.

27 juni-25 juli (4v)= ren kur pulverdiet Cambridge. ca 500 kcal per dag. Det är litet kolhydratinnehåll och man hamnar snabbt i ketos, med minskad hunger som följd. Ger snabb viktnedgång pga att kroppen töms på kolhydrater och fettlagren i kroppen används som bränsle. Kuren kombineras med med 2 timmars promenad varje dag (50 min vid lunch, 1,10 timme på kvällen). Målvikt 25 juli är 77,5 kg

[2v har gått och jag har följt programmet slaviskt - vikt nu 79,5 (+2kg när jag fyller på glykogenet alltså "verklig vikt" 81,5)]

25 juli-8 aug (2v) upptrappning= frukost och lunch cambridgediet - extremt kolhydratsnål mat till middag ex tonfisk och keso o.d. - totalt 800-1000 kcal per dag. 2 timmar promenad per dag.

8 aug-5 sept (4v) Kombinerad kur= cambridgedieten och GI-mat= första två veckorna ca 1500kcal/dag och följande två veckor 2000 kcal per dag. Givetvis inget godis, öl eller dylikt. Kommer troligen bli svårast då det är min semester. Men jag blir oftast mkt motiverad när jag företar mig ngt och jag tror det är möjligt för mig att genomföra. Första två veckorna. Promenerar fortfarande på lunchen, men ej på kvällen - istället lätt styrketräning 3 ggr per vecka och 2 löppass a 1 timme i lugnt tempo. Två sista veckorna: Promenad 1 timme på morgonen (vill ändra nu pga att glokogendepåerna fylls och fettförbränningen är då effektivare på morgonen-vill få in det som rutin innan jag börjar jobba igen). 3 styrketräningspass, 3 pass löpning/inlines/kajak.

Nu hoppas jag att jag nått min målvikt dvs ca 72 kg. Kommer mäta fettprocent nu för att ha koll på denna senare.

5 sept-5 nov (2 mån)= äta ca 2400-2600 kcal per dag. I stort GI-mat med mindre kolhydrater än tidigare och högt proteininnehåll. Matlådor istället för utelunch. Proteinshake i samband med kvällsträningen. 3 styrkepass och 2-3 pass löpning/inlines/rullskidor/spinning. Morgonpromenad till jobbet ca 40 min.

Förhoppningsvis ca 72 kg och lägre fettprocent än tidigare.

Nu har jag vant kroppen vid träning och fr.om. 5 november har jag tänkt att lägga på mig 5 kg muskler med bibehållen fettprocent eller minskad. Skall vara avklarat t.om. 1 maj 2009. Eftersom jag är ganska ny på styrketräningen tror jag att detta är möjligt. Troligen kommer jag använda mig av ABCDE-metoden för att uppnå detta.

Nu vill jag mkt gärna ha kommentarer om mitt upplägg och om Ni tror att det är möjligt, om Ni tycker jag borde göra justeringar o.d.

Ps. Att jag valt Cambridgedieten för viktminskningen beror på att den har bäst dokumenterad effekt för snabb viktminskning i studier och bl.a. Stephan Rössner rekommenderar denna. Att jag därefter äter GI-mat är för att jag tror på att hålla kolhydraterna låga och att äta proteinrik mat. Jag äter också redan i nuläget mkt fisk - 2-3 ggr/vecka - och det känns därför som den minsta omläggningen av kosten. Att jag valt att gå på diet så lång tid och med så lång upptrappning beror på att jag vill hinna vänja mig vid att inte äta kolhydrater vid ansträngning - det är så lätt att ta till choklad osv vid sötsug - vill komma bort från detta.

Ps 2. Tråden kommer uppdateras dagligen/varannan dag med humörtillstånd, framsteg, tankar osv

Dag 1: startvikt:85.5. Kommer redovisa verklig vikt då glykogen fyllts på inom parantes (när man börjar äta igen fylls glygogen som binder vätska och detta väger ca 2 kg)

Dag 16: vikt 79.5 (81.5). Ingen promenad vid lunch idag (första avsteget från planen - vägen till färdärvet?), eftersom jag fortfarande är lite mör efter att jag spelade paintball 2 timmar i torsdags. Jag får inte träningsvärk av löpning 1 timme, men paintball blev slitsamt med mkt ryck och ovana ryck. Slitsamt men det är jävligt kul. Cambridge innebär 3 måltider om dan. De består av dryck. Totalt ca 460 kcal. Kan liknas vid Nutrilett, men Cambridge har bättre smaker. Brukar "käka" vid 10, 14 och 18. Blir kvällspromenad på 1 timme och 15 min ikväll. Känner mig förvånansvärt pigg. Lite trögtänkt möjligen, men det är hanterbart. Första 4 dagarna är jobbigast. Tuggar sockerfritt tuggummi när jag känner att jag vill ha nåt i munnen. Dricker ca 3-3,5 liter om dagen - ca 2.5 liter vatten och 1 liter fun light saft (0 kcal). Efter paintballen i torsdags åt jag ca 100 gram quorn som innehåller mestadels proteiner, för återhämtning, till shaken.

Ska inte hymla med att man börjar bli lite less på att inte äta något alls utöver dietdrycken. Försöker därför att inte hymla med att jag håller på med diet - lite skämmigt är det - men va fan det sätter press att genomföra det - och att inte fuska. Motivationen är fortfarande hög och man kan se framstegen - dryga 5 kg både märks och syns faktiskt - och samtidigt märker man att man har ca 10 kg till att ta av.. En motivation är också att om man slutar nu -efter 2 v - så kommer man med 100 procent att vara tillbaka på ruta 1 om nån månad. Gäller att hänga i. Återkommer.

Dag 21

Nuvarande vikt 78 kg (80) dvs ned ca 5.5 kg på tre veckor. Känts helt ok så här långt. Sista 5 dgr har jag ätit keso med quorn och lite sallad till middag. Får då i mig ca 700 kcal per dag. Igår tvingades jag också käka utelunch eftersom jag glömt pulvret hemma (och jag var upptagen i viktigt möte utanför min arbetsplats hela dagen). Skit happens. Känner i vart fall inget sug att fuska trots denna miss. Fick väl i mig ca 1100 kcal igår och blev bara 1 timmes promenad på kvällen. Allt går inte som man tänkt sig.

Tror inte jag kommer klara målet på 77,5 kg verklig vikt om en vecka - hoppas nu på ca 78 kg. Bara att jobba!

Senast redigerat av me_too (2008-07-17 18:35)

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Tränar du styrka samtidigt? Annars ryker ordentligt med muskler nu.

Registrerad: 2006-03-15

me_too skrev:

171 cm Startvikt innan diet 85,5 kg, tidigare hyfsat vältränad, men ca 12-15 kg övervikt som jag dragit på mig senaste 5 åren, mest beroende på stillasittande arbete, överätning, glad i godis och för lite träning. Är extremt målfixerad och kan bara greja att minska min vikt med en klar plan och med målfokusering.

Först vill jag hälsa dig välkommen till forumet, personerna här har hjälpt mig en hel del. För 3½ år sedan var jag nästan i din position. Gammal idrottare som tappat träning och ökat godisintag resulterade i 173 cm och 84 kg. Idag väger jag 66 kg och tränar och har fått upp motivation för idrotten igen.

Lycka till =)

me_too skrev:

fr.om. 5 november har jag tänkt att lägga på mig 5 kg muskler med bibehållen fettprocent eller minskad. Skall vara avklarat t.om. 1 maj 2009. Eftersom jag är ganska ny på styrketräningen tror jag att detta är möjligt. Troligen kommer jag använda mig av ABCDE-metoden för att uppnå detta.

Att gå upp 5 kg i ren muskelmassa på ett halvår är väl lite väl att ta i.

Keep_On_Pumpin skrev:

Tränar du styrka samtidigt? Annars ryker ordentligt med muskler nu.

+1

Jag tränar ingen styrketräning samtidigt. Dieten är för sträng för någon styrketräning. Min aktivitet består av cykel till/från jobbet ca 30 min per dag, lunchpromenad 1 timme och kvällspromenad 1 timme.

Planen är att jag skall bygga upp musklerna med träning fr.om. september - kanske är det en dålig plan jag lagt upp men jag tänker köra på den och sedan utvärdera.

Hur mkt tror Ni att jag kommer förlora i muskelmassa på 2 månader då jag går från 85 - ca 72/73 kg med ett intag om 500 kcal/dag i 4 v och ca 1000 kcal per dag i 4 veckor?

Registrerad: 2008-03-24

Hej och välkommen :)

Varför ska du äta så lite för? 500kcal är inget alls??! varför inte äta bara lite mindre och inte de onyttiga. ?
Dessutom om du inte styrketränar kommer du förlora mycket muskler med den dieten..

Från: Glasgow
Registrerad: 2005-11-07

me_too skrev:

Jag tränar ingen styrketräning samtidigt. Dieten är för sträng för någon styrketräning.

Det känns som ett dåligt argument. Visst känns styrketräningen, men det borde inte kännas lika slitsamt som cardio gör. Jag tycker att du ska lägga in lite gymmande, även om du bara leker runt på gymmet, några gånger i veckan.

Du kommer förlora styrka och muskler med den dieten, antagligen mer än det är värt. Om du styrketränar lite samtidigt så kan du kanske motverka detta.

Tagit visst intryck av era synpunkter. Jag har ju SATS kort redan så kanske man skulle lägga in några pass i veckan fr.om. v 5 då jag kommer äta lite mat. Kör utan styrkepass i vecka till i vart fall.

Frågan om man behöver vara så orolig. Jag har väl inte tränat styrketräning på gym på 4 år och när jag tränar i övrigt så är det löpning, inlines, mtb osv - endast ben. Den träningen ligger oftast nere vintertid och även om det är tungt så brukar man komma igång efter någon vecka.

Skillnad om man hade nåt av värde att tappa - det är mitt huvudargument. Sen är det frågan om man tappar så mkt som ni befarar. Rössner o andra forskare menar att man tappar ca 1 kg per 10 kg viktnedgång då man har bmi över 30. Jag hade väl runt 30 bmi då jag började.

Kosten då? Hur ska du klara dig på 500kcal, enligt mig är det inte sunt hur mycket man än väger..

Men jag har ju klarat mig spicegirl. Dieten är mkt välbalanserad o utprovad och täcker vitala organs nödvändigaste energibehov. Resten tar kroppen från fettlagren som driver kroppens aktivitet - kallas ketos.

Man mår faktiskt hyfsat så snart man kommit in i ketos, vilket sker efter 3 dgr. Jag har gått på dieten i 22 dgr nu och jag har inte känt mig orkeslös - dock något mer okoncentrerad och trögtänkt.

Betänk att de med mkt stor övervikt - säg 120-150 kg - med överseende av läkare går på denna diet i mer än 16 veckor - utan något tillskott alls. Och att detta rekommenderas av ledande läkare inom området för att det ger bäst resultat.

me_too skrev:

Men jag har ju klarat mig spicegirl. Dieten är mkt välbalanserad o utprovad och täcker vitala organs nödvändigaste energibehov. Resten tar kroppen från fettlagren som driver kroppens aktivitet - kallas ketos.

Man mår faktiskt hyfsat så snart man kommit in i ketos, vilket sker efter 3 dgr. Jag har gått på dieten i 22 dgr nu och jag har inte känt mig orkeslös - dock något mer okoncentrerad och trögtänkt.

ok, så länge det är ok och det känns någolunda bra så. =) Lycka till

DAG 25

ca 77 kg (79). Känns ok och kommer klara att fullfölja min strikta diet. Jag har senaste tiden konsekvent bytt ut middagen mot quorn eller tonfisk med keso o sallad. Får väl i mig ca 700 kcal per dag och har tagit 2 promenader i mkt rask takt på 1 timme 2 ggr om dagen (fuskat med 2-3 promenader vid dagsregn - då har jag hoppat den vid lunch - man är ju inte helt knäpp..;)

Siktar på att gå ned 1 kg ytterligare fram till fredag morgon. Därefter går jag upp till ca 1 000 kcal per dag. Börjar då min semester o det kommer säkert att bli några glas vin vid helgerna också - kommer tillåta mig det - men i måttliga mängder. Har inte bestämt mig om jag ska börja styrketräna nästa vecka eller inte.

Registrerad: 2006-03-15

me_too skrev:

Har inte bestämt mig om jag ska börja styrketräna nästa vecka eller inte.

Gör det.

DAG 27

Nu har jag nog fyllt på glykogendepåerna och vatten eftersom jag käkat ganska näringsrik middag 3 dgr i rad o även tagit ex. yogurt med hela linfrön till kvällsmat. Mycket glädjande visade vågen i morse:

77,2 kg dvs en viktnedgång på drygt 8 kg på en månad. Jag nådde målet med några hektos marginal.

Nästa steg. 2 veckor.
Skall käka pulver + middag även imorgon o sen kommer jag äta vanlig mat (GI) blandat med pulver i två veckor. Beräknas kcalinnehåll blir 1000-1200 kcal. Känner mig lika pigg som på 2500 kcal innan dieten (o nu har det varit ca 700kcal/dag). Förvånansvärt.

Kommer byta ut kvällspromenaden 2 kvällar i veckan mot lätt styrketräning och 2 kvällar mot mtb/inlines/kajak.

Målet är som tidigare att gå ned några kilo till nästkommande veckor. Wish me luck

deleted - sändfel

Senast redigerat av me_too (2008-07-23 13:27)

deleted - sändfel

Senast redigerat av me_too (2008-07-23 13:27)

DAG 28

Morgonvikt 76,8 kg. Känner mig mer o mer taggad - fan vilket resultat det gett. Får kommentarer från alla - vad smal du blivit osv. Otroligt - mer än 8,5 kg på en månads diet.
Men eftersom alla säger att det svåra är att hålla vikten efter en diet så är det väl nu det svåra börjar.

Om mitt upplägg med 2 promenader a 2 timmar per dag i en månad med sträng vlcd diet håller långsiktigt - då kan jag rekommendera den. Det tuffa är den första veckan sen rullar det på.

Ska bli kul o börja träna lite styrketräning och kajak/mtb/inlines.

Senast redigerat av me_too (2008-07-24 10:26)

DAG 29
Värmebölja. Igår: Promenad 1 timme på lunchen och 1 timme inlines ca 2.5 mil på vår underbara banvall här i Karlstad på kvällen. Skönt o komma igång med mer intensiv träning igen.

Började äta lite mer idag. Går på semester idag - afterwork med öl väntas o man får nog unna sig 3-4 stöl.

Sen blir det nya träningspass imorgon. Troligen långpass på inlines fm imorgon och 2.5 timmars tur med kajaken i övermorgon. Tänkte ligga på ca 1200 kcal även med denna träning så nu blir det tufft. Förstärker med lite proteinpulver.

Senast redigerat av me_too (2008-07-25 14:31)

DAG 31

Sick värme. Igår blev det ingen promenad/träning alls och käkade en pizza på eftermiddagen. Hade en liten baksmälla från afterwork kvällen innan.

Idag körde jag 2,5 timmars promenad i powerwalktempo 7,30-9,30. Går ju inte o sova i värmen ändå.. Ikväll blir det 1 timmes inlines, men det får bli sent på kvällen.

Morgonvikt i morse var 78,3. Antar att en del är beroende av dagsform, men skit - pizza o ölen kanske ändå satte spår.

Idag är det back to 1200kcal

/henrik

DAG 38

Morgonvikt 79,0

Som synes har jag ökat lite i vikt sen jag gick ned på halvfart - och i ärlighetens namn har jag nog käkat runt 2000kcal per dygn senaste veckan (mot planerade 1000-1200)- semestertid - men också av en annan anledning..

Jag har haft en grym träningsdos senaste tiden. Läs följande o betänk att jag är otränad och har förtvinade muskler (iaf om man ska tro initierade inläggen på forumet).

Sen förra helgen har jag kört 4 pass på inlines med stavar 5,5 mil/tillfälle (tar ca 2,5 timmar), 1 paddelpass på 1 timme, 1 mtbpass på 1 timme, 5 morgonpromenader på mellan 1,5 o 2 timmar och ikväll körde jag backträning i lokala slalombacken med stavar 1 timme intervall.

Allmänt hälsotillstånd Mår riktigt bra o börjar gå från soffpotatis till att i vart fall känna lite fasthet i kroppen. Trots att byxorna börjat hänga lite så märker man nu - genom att man väl fått lite muskler innanför fettet - att det finns mer att ta på. Har nog ca 6-8 kg övervikt fortfarande.

Gymträningen får nån vecka till - jag vill bygga upp grundkondis och genom att köra inlines med stavar tränar jag upp stora muskelgrupper som inte tränats på många år.

Tänkte köra på med inlinesträningen. Att jag kör med stavar beror av flera anledningar. Träna lite överkropp, går långsammare med kortare bentag, får minimal träningsvärk i benen efteråt och därigenom kan jag köra långa pass varannan dag. Senare skall jag övergå till normal inlinesträning. Ifjol körde jag Berlin Marathon på inlines med 3 mil i kroppen innan - o fick stryk av farsan - i år skall jag ha min revansch.  Dock är farsan ganska bra så det krävs ganska mkt träning. Men loppet går i slutet av september så än finns det tid o jobba på.

Närmaste veckan: skall skära ned kaloriintaget något till ca 1500 kcal o ta lite proteinpulver som tillskott. Morgonpromenad på 1,5-2 timmar varvas med inlinespass på 2,5 timmar o så kör jag in ett paddelpass eller mtb också.

Lev väl

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB