Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 34 35 36 37 38 … 46 Tråd låst

Lajne piskar KOP 23/2-06/6

Registrerad: 2008-03-24

haha, nej är det sant!!! ÄR du bara 19 år!!?? O kan så mycket. Jesus heliga ... :O

Bra jobbat alltså, hehe :P

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Haha tacktack! =) Det ska bli mera, vänta bara 5-6 år till, då jävlar :D

Keep_On_Pumpin skrev:

Haha tacktack! =) Det ska bli mera, vänta bara 5-6 år till, då jävlar :D

Då är du rena proffessorn! :P Men är det inte jobbigt att kunna så mycket eller? Typ om man äter en tårtbit och sedan lite annat gott så tänker man " ( ja det är 838kcal i detta, nu måste jag skärpa mig om jag ska gå ner blablalba) du fattar nog.. :P Eller skiter du i det liksom o bara äter..

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

spicegirl_17 skrev:

Men är det inte jobbigt att kunna så mycket eller?..

Hahahahaha!!! Ja eller hur, hur många kubikmeter är din skalle igentligen? =)

haha, ja men du förstår vad jag menar. Jag menar inte rent allmänt att kunna så mycket SÅ , men att kunna mycket om mat och tänka så mycket när man äter lite skitsaker, ,fan jag vet knappt vad jag menar längre :P

haha, min skalle kan faktiskt en del måste jag säga. Speciellt när det gäller tennis hehe :P

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-14 08:50)

Webbsida

Haha nja jag har väl tänkt så men snarare att jag måste upp i vikt än ner i vikt. Dock kan jag garantera att den tankegången inte har med min kunskap att göra, vilken inte är speciellt stor om jag ska vara ärlig. Men tack ändå xD!

haha oki :P

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Keep_On_Pumpin skrev:

Saken är att jag trodde att jag hade 19,74 men tydligen har jag 20,0! =D Känns helt underbart. Nu blir det ett halvår biomedicin på karolinska framöver och sen kör jag regelrätt medicin! =)

Grattis till 20.0 och att du har möjligheten att påbörja medicinutbildningen på KI!
Läst 4 år biomedicin vid Uppsala, medicin är kul att läsa!

Dock kommer du läsa organisk kemi första halvåret på biomed. (iaf gjorde jag det), något du inte kommer att ha nytta av när de läser till medicinare. Resterande terminer är mer lika (Cellbiologi, anatomi, fysiologi, sjukdomslära). Många som blir missnöjda då de inte får läsa så mycket medicin i början av biomed. eller få tillgodoräkna sig poängen när du börjar läsa medicin...

Sedan måste jag säga att vad jag upplevt det har KI (och Göteborg för den delen) världens sämsta studentliv... (Jfr. Uppsala, Lund, Linköping, Umeå). Så om du inte söker _enbart_ för studierna och för att det är nära mamma och pappa bör du kolla upp de andra alternativen också:)

Träna på, det behövs lite läkare med pondus ute i fältet! (Se bara på han i programmet "sjukhuset" som jobbar på akuten, vilken anti-pondus han har... men han är kanske snäll:).

Olof

Edit: Stavphel

Senast redigerat av StunE (2008-07-14 10:01)

Webbsida

Tackar tackar! =)

Kommer jag inte ha användning av organisk kemi när jag läser medicin? Det låter mycket märkligt, då det känns som att det är grunden till alla organiska kemiska reaktioner (vilket vi har rätt många av i kroppen ^^).

Att jag inte får tillgodoräkna poängen gör inget, det ger mig ändå mera kunskap om något jag tycker är intressant! =)

Jo jag vet aspekten angående studentlivet. Det har ju främst att göra med att varken sthlm eller göteborg är studentstäder. Men KI är det enda riktigt kända i utlandet och det bästa vad gäller studierna, och det är faktiskt det jag är där för att göra ^^. Sedan har man ju vänner och fritid vid sidan om, dock kanske inte så mycket organiserade händelser.

Jag ska nog inte praktisera som läkare utan snarare forska. =) Så ser det ut just nu iaf.

Från: Uppsala
Registrerad: 2007-12-04

Läkarna läser ingen kemi alls (exkluderat en viss mån biokemi, den "roliga" kemin enligt mig, och den kemi som faktist beskriver de processer du pratar om ovan:). Organiska kemin lägger mycket vikt vid olika molekylstrukturer, hur vridandet och tillägget av vissa atomer påverkar interaktioner i kroppen. Det är av stor vikt vid bland annat läkemedelsframtagning (Apotekare läser mycket organkemi), men är av mindre vikt när/om du arbetar som kliniker. Men självklart är det nyttig kunskap! (jag är ingen stark förespråkare av kemi, hehe).

KI är nog mest känt utomlands ja, men Lund och Uppsala är nästan lika "kända".. Beror helt på vilket område man pratar om( inom medicin nu självklart)... Bäst vad gäller studierna vet jag inte om jag håller med om, men de håller en hög nivå helt klart!

Studentlivet ja, handlar ju väldigt mycket om att skaffa kontakter och ja, och nya vänner:) Är ju så i storstäder att man har kvar sin gamla umgängeskrets (En av anledningarna till att jag läst i Uppsala trots GBG ursprung). Men är man bara ute efter utbildningen tror jag KI är relativt likvärdigt med Lund, Umeå, Linköping och Uppsala.

Sedan om du vill forska kliniskt (göra studier på patienter), satsa på läkare (Eller biomedicinare med kliniska prövningar som inriktning, som jag har läst). Vill du forska djur och den på kallade "pre-kliniska" fasen av substansförsök (genetik, toxikologi etc) skall du stanna kvar på biomedicinarutbildningen, helt klart. Läkarutbildningen är en otroligt bra grund att stå på, grattis igen att du har möjligheten! (Jag kom inte in på 3 försök, så valde att gå klart biomed. utbildningen, får ju pyssla med det jag gillar bäst så är nöjd:). Jag visste inte vad jag ville göra förrens termin 8 på min utbildning, så tar ju en stund att fundera ut, men man lär sig helt klart mycket på vägen!

Webbsida

Hmm jag har hört att KI är bäst i Sverige inom medicin, men jag har ju själv aldrig gått där, utan bara pratat med SACO människor osv. Tyvärr är biomedicinare rätt dåligt betalda och deras status är inte alls så hög som den borde vara. Det är en utav anledningarna till att jag väljer just läkarlinjen istället. Men jag vet inte, jag känner att jag är intresserad av människokroppen och vill forska om den, mycket mera vet jag inte, så jag börjar där så får vi se hur det utvecklas! =)

Webbsida

Babel har du möjlighet att posta mitt rehabpass nu? =) Skulle uppskattas som faen! =)

Min skada kom till såhär:

8 set svintunga mark (för mig) där jag typ vrålskrek och verkligen dog under mina 1 mins långa pauser. Detta ledde till en öm känsla i korsryggen. Jag tänkte "äh såhär kändes det första gången jag körde marklyft nånsin också". Två dagar efteråt höjer jag mig ytterligare 5 kg i böjen och kör på 105kg typ 3 reps. Efter detta känns min korsrygg inte alls bra utan börjar kännas svullen. Jag vill dock slutföra mitt träningspass så jag sänker 5kg varje set i kanske 4-5 set. Sen måste jag avbryta för att det gör väldigt ont i korsryggen. Det var alltså ingen akut smärta utan "jag byggde upp den" så att säga. Kan det verkligen bli nervinklämning av detta? Vafan har jag gjort med mig själv? :( Snälla säg att det går över.

Från: Stockholm
Registrerad: 2007-01-19
Webbsida

Låter onekligen som en bristning och en efterföljande blödning på det du beskriver. Nu har du ju inte ont i ryggen du har utan i rumpan som jag förstått. Det får mig att tro att båda skadorna är oberoende av varandra. När du skadade korsryggen och fick en blödning på erector spinae gjorde det att du ändrade stansen i benböj under kommande veckor där du överansträngde piriformis och dess muskelfästen vilket gjorde att du inåtoterade benet vilket resulterade i en nervklämma på nervus ischiadicus. <--- en kvalificerad gissning

20-30s vila mellan set och övningar

Övningar jag vill att du ska genomföra är:
Höftböjningssittup 2 x surt
Rygglyft 2 x surt
Hunden, sträck motsatt hand-ben 2 x surt
Kissande hunden 2 x surt
Jack-knife 2 x surt
Excentriska knäböj från 20cm 3 x jobbigt
Bollknip mellan låren i 3 olika vinklar 2 x 3 x 30s
Gående Utfall med trästav bakom ryggen 5 x 20m

Har du några frågor på hur övningarna ska genomföras så ställ dem INNAN du kör första passet. Du får gärna filma varje övning så jag kan se att du genomför dem rätt.

Webbsida

Vill börja med att tacka dig!

Precis som du säger handlar det nog om två olika skador (det sa ortopeden också). Det började i korsryggen, det känner jag inte alls av längre. Nu är det som sagt rumpan och att det från och till strålar ända ner i smalbenet. Ingen speciell smärta, men det känns som om nått är fel så att säga.

Vad menar du med surt? Tills jag "surnar" inte pallar mer? Hur hårt ska jag pressa mig?

Vad är kissande hunden?(jag tror jag vet när jag föreställer mig en kissande hund ^^) Räcker det med att jag lyfter högerben? (höger stjärt är paj).

Excentriska knäböj får du gärna förklara. Ska jag gå från upprätt läge långsamt ner tills jag är 20cm över marken och sen upp igen? Eller ska jag hoppa från 20 cm höjd och göra vanliga knäböj? Dvs ta emot "excentriskt" själva studsen?

Bollknip mellan låren i 3 olika vinklar har jag ingen aning vad du menar. Dessvärre har jag ingen fotboll i min lägenhet :( Kan jag ersätta detta med något annat föremål?

Detta är nu träning för inklämd nerv?

En fråga: Hur kan man genom träning få nerven att inte vara inklämd mera? ^^ Borde man inte bara "dra ut den" ur sin klämning? :P Fan va dumt det låter...

Jag kan försöka filma men lägger helst inte upp detta här ^^.

Tack återigen! Jag väntar på ditt svar innan jag sätter igång !

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

För att se filmer "privat" räcker det att ni lägger till varandra som vän på youtube och sedan klickar i att filmen bara ska gå att se för ens vänner. Bara en parentes...

Webbsida

Lajne: Tack för tipset!

Rehab pass 1

Höftböjsitups:

25
20

- Det knakade till i arslet under första settet. Sen dess har smärtan försvunnit? Wtf?

Rygglyft

15
15

Hunden

30
30

- Detta kändes noll. Ska jag spänna musklerna i röven när benet är högst upp?

Jack-knife

15
15

- Gud så jobbigt och ryckigt detta var xD

Gående utfall med golvmopp

20 steg
20 steg
20 steg
20 steg
20 steg

- Min lägenhet gjorde så jag fick göra en 180 graders omvändning vart 3dje steg, funkar detta? Golvmopp går lika bra som trästav va? ^^

Så nu är du rehabiliterad o g2g!

Se, du behövde bara träna för att det skulle bli bra. xD

Webbsida

Nä den är tillbaka :P

Kan passa på att fråga lite till babel. Vad ska jag undvika? Sitta? Lyfta saker? Spela fotboll? Bada?

Webbsida

Babel: Här blir tydligen metastudien du länkade till oss alla hårt kritiserad: http://www.asep.org/files/OttoV4.pdf

Vad tycker du om detta?

Själv har jag inte hunnit bläddra igenom pdfen, ska kolla in det senare.

Webbsida

Du ska undvika att sitta still på en stol för länge... nedå, undvik vanlig gymträning ett tag. Du får gärna ge dig ut på någon lätt löptur 1-2 ggr i veckan i softartempo, eller är det bättre om jag ger dig en order att jogga lite?

surt = tills det känns surt i musklerna lååångt innan det är mer än svettigt-jobbigt. När du känner at "Nu känns det lite surt i musklerna" stannar du och vilar.

Kissande hunden = stå på alla fyra med knäna i marken. Lyft varje ben med 90 graders vinkel i knäleden utåt och vid sidan av kroppen.

Hunden = sträck motsatt arm och ben rakt ut längs med kroppens längdrikting så att motsatt arm + motsatt ben är som ett långt sträck framför huvudet med armen igenom ryggen ända ner till hälen med benet.

Excentriska knäböj: du "går ner" från en höjd på ca 20cm och bromsar in rörelsen till SL-djup.

Bollknip: Ta ett föremål (ska helst vara elastiskt men funkar med vad som) och lägg det mellan benen och kläm ihop, först vid knäna, sedan mitt emellan låren, sedan längst in så att det blir olika vinklar vid knipen från höftleden... Kniiiiip! ;)

Detta är ett rehabpass för "diffusa smärtproblem i nedre bakre extremiteter samt gluteus maximus/medius med individ som har svaga höftböjare". Ska fungera bra för dig.

Babel skrev:

Kissande hunden = stå på alla fyra med knäna i marken. Lyft varje ben med 90 graders vinkel i knäleden utåt och vid sidan av kroppen.

Youtube på den. Och det är en order från mig KOP!

spicegirl_17 skrev:

haha, min skalle kan faktiskt en del måste jag säga. Speciellt när det gäller tennis hehe :P

Haha! Kom DÅ! Ja har faktisk lirat tennis..... i ett par år.... får ett par år sedan... Lite ringrostig men nog allt skulle ja spöa dig iaf ;)

När du har match i Racketstadion i norrköping så kan vi ta en "varva ner" match. ;)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Keep_On_Pumpin skrev:

Babel: Här blir tydligen metastudien du länkade till oss alla hårt kritiserad: http://www.asep.org/files/OttoV4.pdf

Vad tycker du om detta?

Argh. Den där pdfen drar fram mycket av det jag ogillar med forskning inom styrketräning. Jag har svårt att se hur en studie av en skumt träningsprogram, på personer som klassas som "previously untrained", har någon som hellst betydelse för mig.

Webbsida

Keep_On_Pumpin skrev:

Vad tycker du om detta?

Det är rätt svårt att objektivt kritisera en ACSM position stand. Idén med dessa är att mer eller mindre ALL forskning som berör ämnet ska utvärderas. Så man måste motbevisa hela forskingsvärlden när man försöker. Sedan gör man olika statistiska analyser i en metastudie för att ge värde till sina argument. Du kommer tex alltid vilket påståeende du än har hitta bevis både för och emot din hypotes. I en metastudie likt en position stand ska du göra en objektiv analys av datamängden från ALL forskning som finns publicerat inom ämnet. Dvs säger 40 studier för en hypotes och 3 emot samma ska dessa vägas mot varandra.

Jag vet själv att det har varit en diskussion om de olika rekommendationerna för olika individers träningsgrader angående just vår ACSM position stand om styrketräning. Dvs att man inte hittat tillräckligt mycket vetenskapligt bevis att en nybörjare svarar olika på träning mot en erfaren och att man använt sig av praktiska erfarenheter vilket man inte får göra i en position stand något vi diskuterade under utbildningen. Men det är en rätt liten detalj i det stora hela. Varje gång en position stand släpps från ACSM så läses den av hela forskningsvärlden som håller på med sport och träningsfysiologi, det finns inget hetare inom detta område än att motbevisa en position stand från ACSM. Jag hade själv gärna försökt! ;)

Att den du skickade till mig är publicerad i ASEP vilket är en liten "lol"-journal om du jämför med prestigen att få något publicerat i MS-SE samt The Lancet såsom alla position stands från ACSM är säger att de mer eller mindre är helt accepterade bland 98% av forskningsvärlden och världens fysiologer

Ska läsa rapporten och se om det är humbug eller välgrundade argument.

// Babel

Webbsida

Ahaha! (garv)

Det är sådana här som gör det så roligt med forsking. Jag ska använda den "rapporten" du skicka mig som ett exempel på humbug-forskning när jag har elever. Hela rapporten är skriven i subjektiv form, de nämner namn på olika utrustningar och företag (olagligt eller HÖGST oetiskt!). Det bästa är deras "Conclusion" HELT subjektivt skriven. Den är nog ett "beställningsjobb" av någon specifik träningsutrustning eller träningsform för att man ska kunna fortsätta ha samma rekommendationer efter ACSM position stand som troligen sågade deras arbetsmetoder.

Lita på mig, eller läs deras "conclusion" och bada i subjektiva åsikter. Den där skulle aldrig någonsin godkännas ens på nivån C-uppsats vid GIH. Illa illa.

Sidor: 1 … 34 35 36 37 38 … 46 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB