Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Jag känner igen mig lite i det du skriver Ms F. Det är oftast svårt att ta sig ut i spåret efter att man har varit hemma och degat 1-2 veckor. Men, människan har en enorm vilja och är enormt stark. Den sitter djupt i olika situationer och då gäller det att göra det bästa och försöka ta fram den. Det gäller att hitta den viljan, ta tag i det och köra järnet. Det är inte lätt alla gånger men man måste försöka. Livet är inte lätt och det går upp och ner t o m en förkylning kan kännas väldigt tung. Men försök att inte tänka för mycket det som har varit, vad du har gjort med din tid under förkylningen. Fokusera på här och nu och framåt.
Jag tror på dig och jag vet att du kan lyckas att hitta motivationen om du bara letar inom dig. Alla kan om dom bara vill. Du kan inte påverka det som varit men du kan påverka din framtid vare sig det är år månader eller minute, ja t o m sekunder. Det gäller bara att göra det bästa av det :)
Hoppas det hjälpte lite.
/spice
Cybercowboy skrev:
Tycker du inte om att träna? Det borde ju vara motivation nog...
Jo jag älskar att träna. Så kommer jag bara dit en gång och får en ordentlig genomkörare så är det definitivt lättare sen. (fast)
Some how så är det lättare att säga till vad alla andra ska göra.
Och... Jag har en bit till lokalerna. Bilen har krånglat. Träningskortet har krånglat och jag får inte tag på chefen där borta. Han är så vråligt buzy buzy (min f.d PT för den som undrar:P) Det är synd om mig och... ja, listan kan göras lång.
Tack snälla både coffe och spice för era fina och förnuftiga ord!
Jag tänker sätta igång med träning odentligt imorgon bitti redan, även om det tvingas bli på hemmanivå. Fullt övertygad faktiskt. Och skulle jag få för mig annat så ska jag genast in här och läsa det ni har skrivit igen. :)
Tack gulliga gulliga ni.
Ja. Jag känner det. Jag är faktiskt rätt stark när jag känner efter!
Viljan är det inget fel på, men ibland är den ute på villovägar.
Även om min armar återigen ser ut och känns som sugrör, så so what? Det kan la vi snabbt ändra på. ;)
Har faktiskt en hel del bra träningsgrejer här hemma också. Så att dom fepplar där borta på anläggningen ska inte få sätta käppar i mitt spinnande hjul (som är den största ursäkten) som har kommit igång nu igen tack vare er! TACK!
Nä. Jag tro faktiskt att jag ska ta mig en najs promenad i sommarrusket.
Tack för alla sparkar! Bakdelen känns något öm efter den behandlingen men det är inget mot vad jag kommer att utsätta den för när jag väl kommer till gymmet. ;)
Gulliga ni är som märkte att jag var borta. :) Det gör en gammal nucka glad.
Tack igen!
* KRAMAR! *
För att snabbt uppdatera tråden på träning och kost så har jag 1: Inte sprungit loppet som jag skrev om tidigare i tråden. Hade då värk i hela kroppen som kan ha varit både början på en flera veckors förkylning eller något övertränad.
Har inte fått någon gymträning sedan dess alltså vilket innebär ca fem mörka veckor.
Men taggarna börjar komma fram igen. Nu så!
Kosten idag har bestått av:
1,5 dl havre. 0,7 dl mellanmjölk.
200g laktosfri keso.
1 laxfilé, bönor, brockoli.
1 grov macka med en burk makrill, 2 ägg.
1 stor kopp varm fun light. Gott, mättande och trollar bort suget.
Bra Ms. F Du klarar det :-) Keep it up chica!
Ms February skrev:
Gulliga ni är som märkte att jag var borta. :) Det gör en gammal nucka glad.
Tack igen!
* KRAMAR! *
Klart vi gjorde. :-)
Passa på och ta kort nu när du är ur form igen. Jag har sagt det förut men jag ångrar mig djupt att jag inte knäppte några foton innan jag återupptog träningen i höstas. Det är en motivationshöjare om något att faktiskt se resultaten med blotta ögat! Plocka fram ett måttband och anteckna en massa olika mått också.
:) Tack.
Kort ska tas, även om de inte kommer läggas ut här förrän de har förbättrats och blivit flera. :P
Jag kunde dock konstatera på vågen idag att jag har gått upp hela ett kilo på dessa veckorna. Låter kanske inte så fruktansvärt, men omfördelningen känns lite mer än ett kilo.
Bara att ta tjuren vid hornen antar jag...
Träning har det inte blivit av nån idag. Oförberedda saker kommer emot mig pö om pö på löpande band, så jag har inte haft möjlighet idag. Får jag bara fjutt och kommer till "min" lilla 3000 kv m anläggning dock, så kommer det nog prioriteras annorlunda. Svårt att ta det steget just nu. Det känns enormt. Hemmaträning är segt innan jag har fått fjutt, (20 sittups nån gång mellan varven räknar jag inte) men kosten är bra iaf. Alltid något.
Maten idag:
Måltid nr 1:
1 ägg, 2 skivor 17%ig ost, 1/2 apelsin, 8 tunna rökt kalkon skivor 4%ig, 10mandlar.
Sen var magen full.
Måltid nr2:
En milkshake bestående av 3 dl vaniljyoghurt 0,5%ig,15 frysta jordgubbar,1 apelsin. Bara att mixa och blanda med de frukter och bär man känner för för dagen. MUMS!
Magen VÄLDIGT full.
Måltid nr3:
1/2 burk krossade tomater, 1/5 burk tonfisk i vatten, 1/2 storburk svamp. 1 kycklingkorv (hotdogvariant) 1 näve gröna ärtor, 1 msk vitt ris. (ajja ajja. men det luktade gott med kryddorna så jag var tvungen att smaka. :P)
Thats it.
Reflektionen över maten är att det onekligen kändes mer än vad det ser ut nu så här svart på vitt.
Jag har varit mätt och belåten hela dagen.
Jag skulle dock ha ätit fler gånger. Det mår jag bra av av flera olika anledningar.
Jag skriver inte upp exakta mått och mängder utan tar jag en kycklingfilé så står det just det, inte hur mycket den väger.
Jag blir lätt fixerad och prio ett med detta är givetvis att det sköts på ett sunt sätt.
Ha det gött!
Du är på rätt väg, keep it up :-)
Fantastiskt bra om du blir mätt på det där lilla! Sunt att inte räkna varje liten Kcal tror jag. Jag lider av samma åkomma, det blir lätt millimeterprecision om jag börjar väga och mäta. Rätt jobbigt och ger inte särskilt mycket fördelar i praktiken. Man får ha lite Fingerspitzgefühl helt enkelt!
Det där enorma steget är inte så stort när det väl gäller ska du se. Kör hårt! :-)
Tack spicen! Hoppas du har rätt!
Man mår ju onekligen bättre av "rena" produkter även om de inte alltid leder till viktnedgång, och bara det är ju en stor stjärna.
(rena produkter= det man kan se med blotta ögat. dvs inte "sås" tex, som har mängder av ingredienser och man ser bara resultatet av ihopblandningen. ja, ni kanske förstår...)
Coffe, vi är inne på samma spår tror jag där. :)
7dl som den ovanstående shaken blir borde dock, de flesta bli mätt på! Och det håller väldigt länge. Gott gott gott. :)
Taggad med maten idag också och det känns bra.
Tänkte halka mig ut på cykeln lite drygt en mil idag och tänkte att jag kanske kommer igångt på det sättet.
Uppdaterar ikväll.
Kram kram
japp, halka dig ut i solskenet :) Kör hårt!!
Maten idag:
2dl havre, 2 dl mellanmjölk, 10 mandlar.
1/2 burk krossade tomater, 1/5 burk tonfisk i vatten, 1/2 storburk svamp. 2 dl vaniljyoghurt.
200g laktosfri keso. 2%ig
1/4 gigantisk vattenmelon. (!) Jag var törstig och hungrig och sötsugen. :P
Efter detta som fyllde ut min mage väldigt bra så pressade jag i mig tio tunna kalkonskivor så fort jag kunde för lite protein i måltiden och snabbt för att jag inte skulle "märka" att det blev mer. (jösses) Ibland får man dumma idéer alltså. :P
Kalkonskivorna är 4%iga. (100g a 15g prot. 100kcal)
Och det var allt idag.
Jag har dock väldigt dåligt samvete för att det inte blev nån träning.
Jag fick ett ryck och fick för mig att renovera och sprang iväg och köpte målarfärg och grejer och satte igång med skruvdragaren i högsta hugg på två röda.
Tja... still har jag ju inte suttit med jag svor över att tiden rann iväg och att det sen (nu) blev för sent för min cykeltur. Attans att det ska vara så svårt.
Jag vet inte om det är bortskyllningar eller om jag prioriterar annorlunda längre. Kanske en blandning av båda.
Jag - är - trött - på - mig - själv.
Den där ihållande förkylningen har nog dragit ner mig mer än jag trodde.
Jag kommer komma igång igen. Men när? och hur?...
*funderar på att dra till coffe för en riktigt stor fet spark där bak. tänka tänka*
Haha, du är välkommen. :-)
Jag märker också att man plötsligt har en massa annat man måste göra så man inte hinner träna ifall motivationen tryter. Prioriteringen blir annorlunda, om än på ett undermedvetet plan. "Typiskt, nu hinner jag inte träna idag heller för jag måste..." Man intalar sig själv att det är synd att man missar ett pass fast man nog egentligen tycker att det är rätt skönt.
Håll ut bara så kommer motivationen att komma tillbaks! Jag lovar...
Du ska inte känna någon press att du inte han med träningen. Man gör alltid val här i livet och man gör valen vad som känns bäst för stunden. Vill man ha en macka med gurka så tar man en macka med gurka fast man planerade att man ska ta en med tomat. För dig kändes det bäst att renovera och måla- då gjorde du det, sen att du inte tränade det är ok.
Inget att oroa sig för :) Keep it up chica!
Tack coffe, de orden gjorde gott. :)
Ja nu är vi ju igång så då måste jag ju slutföra. Eller varför inte börja med BADRUMMET också nu när man ändå är igång? ;P
Jag har kontaktat en kompis ang träningen för lite draghjälp, vi får se hur långt det tar mig.
Chefen på gymmet (eller annan personal) har inte hört av sig angående mitt strul kort heller.
Jag var faktiskt på lokalerna i torsdags och skulle träna men fick då snällt åka hem igen och chefen skulle ringa mig på kvällen.
Ja hej å hå. Varför känner jag mig inte förvånad att jag inte har hört något?
Inte första gången de ställer till det. Funderar på att byta anläggning, men det skulle bli kostsamt.
Tack, du är snäll du Spice! Hade jag gjort allt jag kände för i stunden dock så hade mitt liv sett väldigt annorlunda ut.
Är "något" spontan och gör gärna vad som faller mig in. Vissa dagar hade jag inte ätit något och andra hur mycket skräp som helst. (så såg det ut länge) Jag hade också gett mig ut på alla sorters adrenalinkickar.
Jag försöker nu hitta den där balansen i livet och fokusera på mig själv ett tag, för det är jag inte van vid och det drar ner mig mer och mer. Maten och träning är ju bara början. :)
Så jag är nog glad för den där handbromsen ibland även om den tillfälligt är ur funktion...
Mackor hör dessutom till gottedagarna. ;P (och yes, jag vet att det bara var ett exempel :) )
Japp, jag är också spontan och det är absolut inget fel med det :-) Men som du säger, de för inte gå överstyr men du ska kunna njuta av livet också, det var det jag menade lite med mitt inlägg.
Du klarar det om du bara vill- go go =)
:)
Hållt igång idag, men ingen träning i den bemärkelsen.
Ruggigt sötsug däremot.
Maten idag:
Omelett på 3 ägg, 3 skivor rökt kalkon 4%, 1 tomat.
150g keso 2%, 1/2 nektarin, 1 cm skiva av 1/4 vattenmelon.
500g passerade tomater, 1 liten lök, 125g svarta bönor (liten burk), 1 kycklingfilé.
1/6 vattenmelon.
Summa av kerdemumma; fler kcal idag än igår, mer protein och mer av allt.
Sugen sugen sugen. Bara att bita ihop. Inte dags för en "ät vad du vill dag" just yet.
Det blir mycket fun light nu ikväll.
Senast redigerat av Ms February (2008-07-11 21:49)
Kosten igår var nära på patetisk.
Jag var buzy buzy igår och satt ner sammanlagt tre minuter. (om man bortser från bilresan tur och retur 2x 1 timma)
Ingen träning men har gått och småsprungit i klackar (ja mina vader känns idag :P) ,dragit, klättrat och puttat.
Jag har varit på ikea och klättrat i deras hyllor. Jag stressade som en gnu där inne trots att jag hade drygt fem timmar på mig.
Men - jag hade rätt ändå, jag var sist ut från parkeringen den dagen.
Lasta in i bilen tog sin tid och var ett riktigt träningspass.
Renovering i full gång.
Räknar med att kunna lägga in golvet i sovrummet imorgon söndag. Kanske kan jag få lite hjälp.
Skruva isär alla möblerna här inne för att fkunna å ut, för att sen kunna lägga golvet hör till den tråkiga biten.
Ny garderob blev det också bland alla nya grejer. Men golvet är riktigt riktigt snyggt.
Kosten bestod igår av:
1 burk makrill köpt på en preem mack. Vaknade sent (eller ville inte gå upp, vilket som) Fick bråttom och Glömde käka frukost hemma innan jag åkte.
Fick syn på en dam som sålde jordgubbar utanför macken så en halv liter rödingar fick jag också i mig.
Detta var på resan dit.
På vägen hem köpte jag en chokladkaka a 100g. Käkade uppskattningsvis 80g av dessa. (snabbt socker, ingen hunger, och kalorifyllt)
Ingen vidare matlust sent på kvällen men det blev ännu fler jordgubbar "bara för att" , som min mamma hade varit här och så gullig och lämnat till mig. ca 30 st blev det då. 10 skivor rökt kalkon gick också ner "bara för att". (protein avsaknad på hög nivå under dagen) Trycka, men inget var gott.
Avsaknaden av matlusten håller i sig, vi får se om det ger med sig under dagen.
dubbel-
Senast redigerat av Ms February (2008-07-13 10:39)
dubbel-
Senast redigerat av Ms February (2008-07-13 10:38)
Se det positivit, du fixar i ditt hem :-) Jag antar du tycker det är roligt? Då ska du int skämmas för att du inte tränade. Man ska göra det man tycker är roligt! Lycka till med renoveringen.
Maten var kanske inte den bästa, men du försökte göra det bästa av situationen tycker jag ändå. Njut av din dag nu. Ät och må bra =)
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-13 10:49)
*flås*
Helt slut idag.
Musklerna kilar iväg på egna äventyr och jag tappar allt som jag lyckades träna upp på tio intensiva veckor.
Håller mig fast vid kosten tills mitt kort är igång på anläggningen igen. Men ibland är det väldigt svårt.
Ska ringa och trycka på imorgon. Det kryper i hela kroppen och den skriker efter en ordentlig genomkörare.
Snart dax för en ätardag också under ordnade förhållanden. Kan behövas för att jag inte ska tappa förståndet.
Maten idag var inte hundra men försökte göra det bästa av situationen. Såg ut så här:
måltid #1:
2 ägg, 5 jordgubbar.
måltid #2:
1 keso 2%, 200g, 1 nektain.
måltid #3:
1st kycklingkorv hotdogvariant, 2 matskedar pyttipanna (eller kanske 3) , 2 dl minimjölk.
måltid #4:
1 stor kycklingfilé.
Thats it.
Spice - Yes, det är kul att få ordning och förnya. :)
Inte för att det är nödvändigt, utan för att sätta lite piff på tillvaron. ;) Kvalité!
Ska du investera i något så säger jag bara: satsa på dig själv och ditt liv!
Mucho important.
Förnyelse är alltid bra så länge det inte går åt skogen. :P
Senast redigerat av Ms February (2008-07-13 22:03)
Det är sant! Bara man sjävl blir nöjd och känner sig bättre är det bara att tuta och köra. :-)
Keep it up!
Okej, no more Mr Nice Guy. Inge mer pluttinutt och uppmuntrande ord i den här tråden. Nu är det jag som sätter mig på hojen och letar upp Fröken Februari och ger henne en fet känga i de bakre regionerna! Det verkar onekligen behövas eftersom inget har skrivits här på en hel vecka. Det kan vi INTE acceptera! Din rumpa kommer att ömma när jag är klar med dig Missy!
;-)
Bring it on!
Senast redigerat av Ms February (2008-07-23 20:39)