Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

luddict´s väg mot en vältränad kropp.

Från: Göteborg
Registrerad: 2008-06-02

Jaha.. nu var det dags att försöka komma iform igen. Registrerade mig här och började läsa, så tänkte varför inte ge det ett försök själv? Skulle igentligen behöva lite hjälp med upplägget av träning och kost.

Kille
28år
165cm
60-61kg

Lite bakgrund
Jag spelade mycket innebandy fram tills gymnasiet då jag skadade min fot, denna härliga fot gör så att jag inte kan sporta så mycket, kan mest springa rakt fram. Hade en hyffsad fysik innan och lagom med muskler.

Dags formen
Har hunnit komma igång hyffsat, tränat sen i början av mars. Känner mig lite pluffsig. Funderar på Bullk/deff, är nog inne i en mellan period av de där 2 :/ Funderar på om man skulle ta och göra som en del har gjort i en annan tråd, ta en bild nu och gämnföra med sedan. kanske mäta lite mått som pepp.

Försöker äta bra med mat, ett exempel ur en normal dag
Frukost: müsli med 1skopa proteinpulver + 1macka.
Mellanmål: lite frukt.
Lunch: En normal lunch
Middag: En normal middag
Kvällsmat: müsli med 1skopa proteinpulver

Mål med träning
* Öka vikt till ca 67-70kg.
* Att känna sig fresh i kroppen.
* Få fram lite muskler igen.

Får se vart detta leder, tar gärna imot förslag,kretik eller övriga idéer.

(Lägger om mitt tränings program)

Senast redigerat av luddict (2008-07-03 08:31)

Registrerad: 2004-10-08

Då ska du få journalens första "kretik": om du är nybörjare kommer du tjäna på att träna med högre frekvens istället för split-träning en gång i veckan. Om du hade börjat träna kondition, hade du då börjat t.ex. med stenhårda 800x10 intervaller flera gånger i veckan?

Dvs: kör högst en tvåsplit (halvkropp eller push/pull t.ex.) som du tränar 3-4 gånger i veckan, eller helkroppspass 2-3 gånger. Jag kan garantera dig att du kommer öka mycket bättre med ett sådant upplägg än ditt nuvarande.

Det där lät inte alls så tokigt, kanske dags att lägga om sin träning lite granna då. Får läsa på lite om helkroppspassen.

Träningsprogram
Ett nytt uppdaterat träningsprogram.

Pass 1
Marklyft
Bänkpress
Sittande Hantelpress
Chins/Latsdrag
Lårcurl
Stående Vadpress
Hammer curls
Valfri magövning
Dips

Pass2
Knäböj
Hantelpress
Militärpress
Stångrodd/Kabelrodd
Lårcurl
Sittande vadpress
Cablecurl,
Valfri magövning (supersett)
Pushdown

Senast redigerat av luddict (2008-07-03 14:03)

Det är ganska avancerade övningar om man är ovan/nybörjare, vilket är ganska onödigt i början. Sen så är inte dag 1 med den tunga träningen speciellt bra för en nybörjare vars kropp inte alls är van/beredd på en sådan belastning.

Lajne här på forumet har skrivit ihop ett vettigt program som du hittar här: http://www.halso.info/forum/p-315852.html#p315852 Det som eventuellt saknas är specifik armträning, och det kan du lägga till 3-4 set en gång i veckan - det räcker så länge man kör basövningar som belastar armarna indirekt.

Tack Cybercowboy för dina tips. Blir att köra Första passet ifrån det nya träningsprogramet imorgon efter jobbet.

Efter att ha provat hel kropps passet i ca 1 vecka känner jag att det inget för mig alls, och har pratat med lite olika folk som alla hänvisar mig tillbaka till att splitta upp kroppen igen.

Gårdagens pass: Biceps,axlar,vader (kommer antagligen glömma något som jag körde eller fel vikter skall börja skriva upp och få mer strucktur på det hela)

Hammercurl 4x4-6 17.5kg
Militärpress 4x5-8 30kg (har kan jag nog öka, men övningen känns inte helt 100)
Stångcurl 4x4-6 15kg+stång, vet inte vad stången väger.
Hantelpress 4x5-8 17,5kg (har lite ont i vänster axel  under denna övning, så tar det lite lungt här)
Ståendevadpress maskin 4x8 80kg + ca 10-15 snabba vadlyft direkt efter utan vikt.
Cablecurl 4x4-6 65kg (blev rejält slut sista setet, minskade till 60 och körde klart)
Stående drag för baksida i cable 4x4-6 10kg på varje
Vadpress i benpress 4x6-8 145kg + ca 10-15 vadlyft direkt efter utan vikt, "Lyft upp SPÄNN hållkvar hållkvar hållkvar slappna av modellen"
Hantellyft åt sidan 4x5-8 10kg

Har säkert missat något, men man lär av sina misstag.

(Dagen avslutades med en Havredrink 1.1, dock utan jordnötssmör)

Vad gav dessa "olika folk" för motivering till att du ska splitta upp kroppen?

Edit: läs den här tråden: http://www.halso.info/forum/t-32230.html

Senast redigerat av Cybercowboy (2008-07-09 09:50)

det som dem sa var väl, mer belastning samt vila för de olika muskelgrupperna...  Verkar finnas 1000 olika sätt, så du menar att jag borde ge helkropps passet en channs till? men det känns så skumt att tex bara köra 4x6 hammercurl för att sedan vara klar med biceps helt för den dagen.e

Om du inte vill köra helkropp så kan du kanske åtminstone köra halvkropp. En frekvens på minst var 5e dag bör du ligga på.

Kanske skulle uppdelningen ben/rygg/biceps/mage och bröst/axlar/triceps funka? Sen tränar du det endera 3 gånger i veckan eller varannan dag.

Felet så många gör med sitt träningstänk är att de tror att man måste DÖDA muskeln med en miljard set. Alla "vet" ju att man minst måste ha 30 set for da gunnzzzzz för att dem ska växa....eh. Sanningen är att om du istället kör tunga dragövningar för ryggen, säg 10 set, och sedan avslutar passet med kanske 3-4 set @ 10reps skivstångscurl, så kan jag garantera dig att du har belastat biceps mer än tillräckligt. Upprepar du detta igen efter några dagar så får du fler stimuleringstillfällen per månad/år/lifetime än någon som direkt bara tränar varje muskelgrupp en gång i veckan.

Längre fram i din träningskarriär är det möjligt att du måste ha MER volym för varje muskel för att fortsätta utvecklas, och därför måste splitta upp kroppen mer för att klara av den höga volymen och återhämtningen som den genererar.

Det låter onekligen som om att du vet vad du pratar om, har semester i 3 veckor nu, tänkte faktis ge helkroppsvarianten ett go till dessa veckorna och se vad som händer. Skadar aldrig att vara öppen för nya idéer. Tror du att mitt helkroppspass där uppe duger eller skall jag modifiera det något?

Tja, man ska ju aldrig lita blint på någon, tvärtom så är det ju bra att vara kritiskt till allt man läser :) Men jag kan lova dig att läser du vad alla duktiga coacher och annat branch-folk säger (förutom dopade BBs, såna växer oavsett hur de tränar) så kommer 99% att hålla med om det jag skriver.

Länken till programmet i mitt andra inlägg i tråden tycker jag att du ska hoppa på. Men som jag sa tidigare; trivs du inte med det upplägget eller helkroppspass överhuvudtaget, så spelar det ingen roll vad jag säger. Träningen ska vara rolig, annars håller det inte i längden. Då kan man kanske tänka sig halvkroppsupplägg eller en 3-split.

Det blev ett helkroppspass igår.

Marklyft:
4x10 40kg , kan köra mycket tyngre men jobbar mer med tekniken just nu.
Bänkpress:
2x5 1x6 60kg , fick lite hjälp sista lyftet.
Sittande Hantelpress:
3x6 15kg, inte så mkt att säga, gillar inte denna övning alls.
Latsdrag:
3x6 95kg Kan antagligen gå ner lite i vikt och få tillövningen lite bättre & kontrollerat.
Sittande lårcurl:
3x7 45kg Med hjälp, (35 för lätt, 45 lite för tungt.)
Stående Vadpress
3x10 60kg Kan nog öka på lite här med utan problem.
Hammer curls
3x5 17.5kg Tungt och bra :]
Valfri magövning
Crunches 3xMAX får lite ont i ryggen när jag gör dem platt på ett mjukt underlag utan att låsa fast fötterna.
Dips
1x10 1x9 1x7

Fasen vill träna idag med, men nu är det vila som gäller.

Lite små krasslig
Efter att ha kört helkroppssplitten några veckor nu så märker jag faktis trevliga resultat, iaf när det gäller att lyfta tyngre vikter. Men tycker att min vikt står rätt så stilla just nu. Försöker äta så mkt som jag bara kan och köra på en gainer direkt efter träningen.

Men nu sitter man på jobbet med halsont och hade troligtvis feber i natt. Hoppas att detta försvinner snabbt så man kan komma igång igen, finns nog inget tråkigare än att vara hängig.

Registrerad: 2008-03-24

Lycka till med din träning! =)

sitter faktiskt här och är lite seg i kroppen :( , börjar på en fökylning så vräker i mig vitlök och mycket vätska! Drick mycket och ha halsduk, samt varma fossingar! Krya på dig!

Tack för tipsen.

Idag blir det Chili con carne med mycket vitlök i till lunch, tur att man inte skall ha några möten idag. Men även du får krya på dig och hoppas på att din förkylning aldrig slår till ordentligt.

Ta till knep som att blanda energirika drinkar (blender/mixer) och äta 100-200g nötter varje dag, så ska du se att du får sprutt på vikten.

luddict skrev:

Tack för tipsen.

Idag blir det Chili con carne med mycket vitlök i till lunch, tur att man inte skall ha några möten idag. Men även du får krya på dig och hoppas på att din förkylning aldrig slår till ordentligt.

Tack du och detsamma till dig! haha, ja det var tur det .

edit: tugga lite timjan, basilika så blir lukten ganska ok. Dock inget jag testat själv utan hört.

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-08-06 11:53)

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Dela vitlöksklyftan och plocka bort stjälken som finns i mitten. Smaken blir oförändrad men man slipper biverkningar i form av dålig andedräkt, äcklig smak i munnen och extrem törst. Det fungerar faktiskt!

coffe_aberg skrev:

Dela vitlöksklyftan och plocka bort stjälken som finns i mitten. Smaken blir oförändrad men man slipper biverkningar i form av dålig andedräkt, äcklig smak i munnen och extrem törst. Det fungerar faktiskt!

haha, det tipset kan jag :P tack ändå!!

Ta till knep som att blanda energirika drinkar (blender/mixer) och äta 100-200g nötter varje dag, så ska du se att du får sprutt på vikten.

Är inte risken väldigt stor att allt det där hamnar på magen?

coffe_aberg skrev:

Tack den var ny för mig :]

edit: tugga lite timjan, basilika så blir lukten ganska ok. Dock inget jag testat själv utan hört.

Även detta kan vara värt ett försök.

Tack för alla sköna tips, Nu skall man bara bli frisk igen och tuta på.

luddict skrev:

Är inte risken väldigt stor att allt det där hamnar på magen?

Typ. Beror på hur stor tur du haft i gen-lotteriet. Men, utebliven viktuppgång är oftast synonymt med ingen eller väldigt liten muskelökning. Det är därför man oftast delar in sin träning i bulk- och deffperioder för att deffa bort det överflödiga fettet som vikt/muskelökningen inneburit. Dock behöver bulk (överätning) inte innebära att man grisäter sig smällfet, utan kan mycket väl innebära en viktuppgång på bara några hekto i månaden - to each his own.

okaj.. sen när denna rackarns förkylningen ger med sig så tänkte jag prova med nötter och se vad som händer, vad skulle hända med världen om man inte provar saker som man får råd om.

En liten badbild sen förra helgen, ser ut så där någonting just nu formmässigt.

http://img504.imageshack.us/img504/2252/bad2kb7.th.jpg
(iofs ingen där man "spänner" upp sig, men aja)

Men nu är det massor av frukt och vitlök i  maten, jag skall bli frisk!

Senast redigerat av luddict (2008-08-07 09:44)

Första träningspasset efter (är lite täppt/snorig, hostar inte) förkylningen gick lite halvt sisådär, kände att kraften lite granna saknades i kroppen, kanske sitter skall jag vänta lite till, men ändå attans skönt att vara igång igen, skall nog öka i vikt på ganska många övningar nästa gång men först få tillbaka energi i kroppen.

Sen har jag kommit fram till att jag saknar axlar, satt och såg på os nu på morgonen när jag åt frukost och de där gossarna hade axlar.

Träningen rullar på nu igen, går framåt har ökat i nästan alla övningar så det känns bra, Hantelpressen är väl den som ökat mest skall köra vanlig bänk imorgon får se hur det känns där, men starkare har jag blivit iaf

Vikten händer det inte så jätte mycket med, äter och äter.. Får ta sin lilla tid helt enkelt. Skulle kanske kunna ta och skriva upp vad jag äter en normal dag och se om något fattas?

Idag hitils:
Frukost:
2grova mackor med 6skivor kalkon på varje samt sallad.
1Glas C-vitamin, 1glas med 2skopor proteinpulver, 1omega3 kapsel

vid 09:30 1äpple och 1banan

Lunch ca 200gr chili/vitlöks Nötfärsbiff. Ris (vej hur mkt) sallad. (Ser fram mot lunchen)

Mellan lunch o middag lär någon mer frukt ramla ner i magen på mig.

Middag har jag inget planerat ännu.

Kvällsmaten blir väl något liknande frukosten.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB