Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 101 102 103 104 105 … 131  

Ironwoman mot 2008

Registrerad: 2006-08-28

Dessutom när man kanske provar ett lopp och tycker det var så kul att man vill köra ett till.

I höst har jag funderat på att gå med på dykdelen i en av barngrupperna i simklubben=) ska iaf fråga och se om de har någon där jag kan hoppa med på den delen av passet Såg i våras att typ 8 åringarna hade det och jag ville vara med, lite dumt bara att alla föräldrar tittar, men det får man ta. Men under våren är ju simningen viktigare.

Fick mail från coachen, nu måste jag tänka lite till på toppningen, efter helgen ska jag nog ha ett schema skrivet

Har smygkikat på dig lite på piggelino, det börjar se riktigt fint uttycker jag. 28km på 2.18h räcker väldigt långt som grundläggande snabbhet inför Kalmar. Jag tror du kan komma väldigt nära (20min?) din bästa maratid om du får på ett bra lopp. Även i Säter gjorde du en fin insats med tanke på att du gick rakt ur ett mängdblock och ändå gjorde en fin tid. Ganska typiskt när man är mängd tränad att det inte går att dra syra och det tar en evighet innan kroppen kommer igång. Antar att"coachen special" är ett FATmax-pass? Bra att du börjar få upp trycket även på de passen.

Det jag tänkte fråga om är hur du tänkt dig den sista toppningsfasen inför Kalmar? Jag har snackat runt lite på ett amerikanskt coaching nätverk och har förstått att fler och fler långdistansare undviker alltför drastiska träningssläpp de sista veckorna innan IM-lopp. Mycket av den effekt man får av att minska träningsmängden med 50-70% och öka/bibehålla intensiteten de sista 7-12 dagarna innan ett lopp är framförallt att kroppen går över lite mer på kolhydratförbränning och att den muskulära styrkan förbättras. På så sätt känns kroppen väldigt bra men risken finns att man bränner sitt krut snabbt i loppets tidiga skede. Fler går nu över till att bibehålla träningsmängden någorlunda och dra NER på intensiteten för att verkligen ställa in musklerna på att det gäller att bränna fett från första simtaget. Kanske är det särskilt viktigt för dig som har "problem" med substratvalet...

Jag testade själv att hålla igång mängden bra inför Lissabon och detfunkade ju. Ffa så väggade jag aldrig på löpningen. Självklart gäller det att vara utvilad på tävlingsdagen men kanske kan det vara värt att se över nyttan med nästan obefintlig träning de sista 5 dagarna?

Ett standard upplägg på den nya metoden ser ut så här sista veckan:

Mon am: 40 minutes swim, last 10 pick-ups
pm: 45 minutes jog

Tue: 120 minutes bike easy, 20min moderate; 10k jog

Wed am: 60 minutes swim, easy
pm: 40 minutes jog

Thu: 30 minutes float/swim; 180 minutes bike very easy spin

Fri: 150 minutes very easy bike; 1k jog

Sat: 10 minutes / discipline

Sun: Race

Kanske lite väl tufft för en (än så länge) dödlig tjej. Killen som körde detta hade en 5st 30h+ veckor precis innan loppet men den näst sista veckan var 17h. Men det kan vara värt att notera att man faktiskt håller igång hyggligt hela tävlingsveckan, totalt 13h träning på 6 dagar. En annan grej som man trycker mycket på är att man ska undvika hårda pass (zon 5 eller högre) de sista 10 dagarna eftersom detta, precis som vila, ställer om musklerna mot laktatproduktion och kolhydratförbränning samtidigt som det ger väldigt lite för fysiologin så sent på säsongen.

Lite tankar bara, känner jag dig rätt har du spikat varenda pass hela vägen fram till Kalmar :-)

Registrerad: 2007-05-08

Ironwoman skrev:

Dessutom när man kanske provar ett lopp och tycker det var så kul att man vill köra ett till.

I höst har jag funderat på att gå med på dykdelen i en av barngrupperna i simklubben=) ska iaf fråga och se om de har någon där jag kan hoppa med på den delen av passet Såg i våras att typ 8 åringarna hade det och jag ville vara med, lite dumt bara att alla föräldrar tittar, men det får man ta. Men under våren är ju simningen viktigare.

Hahaha, du kan väl ta med IP så kan han kolla, så sticker du inte ut så mycket ;)

Grymt intressant det som din coach skrev om relativt hög volym men låg intensitet. Låter logiskt på så långa tävlingar som IM. Men att gå ner från 30 till 17 timmar är ju en halvering.
Coach special ska jag testa nästa år.

Endag skrev:

Hahaha, du kan väl ta med IP så kan han kolla, så sticker du inte ut så mycket ;)

Jag får satsa på det :-D

Endag skrev:

Grymt intressant det som din coach skrev om relativt hög volym men låg intensitet. Låter logiskt på så långa tävlingar som IM. Men att gå ner från 30 till 17 timmar är ju en halvering.
Coach special ska jag testa nästa år.

Fast killen med programmet borde ha 30+ timmar som mängdträning...(, det var 30+ också.)
Så om jag skulle leva som ett proffs och klara 20+ istället för 30+ motsvarar det 11,5 och så 8,40 sista 6 dagarna. Jag hade ju tänkt typ 4-5 timmar sista 6 dagarna och 3 timmar sista 5 dagarna.

Min första tanke var kanske ett 2 timmars lugnt distanspass på ons. istället för 1 timme tempo.

Men frågan är om mängden spelar roll för fettbrännareffektiviteten. Det är nog mest intensiteten.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Men frågan är om mängden spelar roll för fettbrännareffektiviteten. Det är nog mest intensiteten.

Det borde vara så. Tittar man på olika aktiviteter, så förbränner man ju allra högst andel fett i vila. Därmed inte sagt att träning skulle vara negativt för fettförbränningen ;)

machine gun skrev:

Endag skrev:

Det borde vara så. Tittar man på olika aktiviteter, så förbränner man ju allra högst andel fett i vila. Därmed inte sagt att träning skulle vara negativt för fettförbränningen ;)

Aha, vad bra så min vila nu är optimal. DEssutom drog jag vaniljglass, banan och chokladsås nyss. DEt borde trigga fettförbränningen optimalt ihop med min soffjäsning :)
Jag tänkte såhär: Om man har tränat många långa lågintensiva fettpass enligt konstens alla konstiga regler så borde det inte spela så stor roll om man slår av på mängden sista 2-3 veckorna, eller? Men det jkan nog vara fiffigt att inte köra de här tempopassen ala snackar om.
Jag har bara koll på hur långdistansarna i HTT tränar, men de bästa där hugger på allt. De tävlar i 4 km-lopp, 10 km tempocykling, etc etc. Väldigt mycket tävlingar som fartpass, en del är helt tävlingstokiga. Skulle inte förvåna mig om nån dyker upp i höjdhopp snart.

Registrerad: 2006-03-15

Jag har typ noll koll på fettförbränning kontra tävling. Antar att jag borde ha mer fettförbränning än vad jag har när jag kör olympisk.

Tryman skrev:

Jag har typ noll koll på fettförbränning kontra tävling. Antar att jag borde ha mer fettförbränning än vad jag har när jag kör olympisk.

Har du helt siktat in dig på den olympiska distansen? Vad är det du gillar så speciellt med den? Efter min enda start tycker jag olympiskt var lika med en lång plåga :)

Senast redigerat av Endag (2008-07-10 08:35)

Endag skrev:

Tryman skrev:

Har du helt siktat in dig på den olympiska distansen? Vad är det du gillar så speciellt med den? Efter min enda start tycker jag olympiskt var lika med en lång plåga :)

Är väl inte just olympisk utan mer kortdistans men har lite bättre koll på sprint än olympisk. Gillar när det är lite fart och fläkt i det jag gör.

Senast redigerat av Tryman (2008-07-10 08:50)

Tryman skrev:

Är väl inte just olympisk utan mer kortdistans men har lite bättre koll på sprint än olympisk. Gillar när det är lite fart och fläkt i det jag gör.

Sen är väl olympisk perfekt om man är bra simmare?

Endag skrev:

Tryman skrev:

Sen är väl olympisk perfekt om man är bra simmare?

Jo, bra simmare och sämre cyklist =) Målet är att bli en ännu bättre simmare till nästa år. Känns som om man hamnar i ingemansland nu. Får simma ensam utan draghjälp.

Endag skrev:

machine gun skrev:

Endag skrev:

Aha, vad bra så min vila nu är optimal. DEssutom drog jag vaniljglass, banan och chokladsås nyss. DEt borde trigga fettförbränningen optimalt ihop med min soffjäsning :)
Jag tänkte såhär: Om man har tränat många långa lågintensiva fettpass enligt konstens alla konstiga regler så borde det inte spela så stor roll om man slår av på mängden sista 2-3 veckorna, eller? Men det jkan nog vara fiffigt att inte köra de här tempopassen ala snackar om.
Jag har bara koll på hur långdistansarna i HTT tränar, men de bästa där hugger på allt. De tävlar i 4 km-lopp, 10 km tempocykling, etc etc. Väldigt mycket tävlingar som fartpass, en del är helt tävlingstokiga. Skulle inte förvåna mig om nån dyker upp i höjdhopp snart.

Beror väl åter på vad man har för styrkor och svagheter också, samt vilken nivå man befinner sig på.

Jag ska ju vara bra till 2010, så om jag orkar ligga på lite ända fram till kalmar nu, så orkar jag lite mer nästa år och ännu lite mer till 2010, så kanske det ger effekt.

2 timmar i lugnt tempo kanske inte ger så jättemycket fettförbränningeffekt, dessutom blir inte kolhydratförrådet direkt sinande (då tempot är lugnt), så att där får man inte så mycket. Däremot så sker en betydande omfördelning från musklernas triglyckeridförråd till FFA från bilringarna. Hjälpa till att bibehålla var ju syftet.

Tryman skrev:

På olympisk spelar det inte så stor roll..., äter du normalt så räcker ditt glykogenlager till tävlingen. Men det blir inte så mycket över.

9 juli

Simning med killarna.
En av dem hade hittat ett pass på nätet som en riktigt bra triathlet kört. Det var 16x50 st 45, var fjärde hårt, 12x50 st 50 var tredje hårt, 8x50 st 55 varannan hårt och 4x50 st 60 alla hårda. Tur att de insåg att 16*50 st 45 sek var lite väl hårt även för dem, annars hade jag fått fuska mycket...

Insim

16*50 starttid 50 sek. Jag fokuserade på att försöka klara starttiden på så många 50 som möjligt, så att alla blev rel hårda, men körde inte med tryck i bensparken, då jag ville spara benen, körde inte heller så jag skulle få någon större mängd syra.
Klarade först 4 st (lite tveksamt mot slutet, men 1 sek missad startid, aja), vilade 2*50, då vi körde i 50 meters.
Klarade 4 igen, nu ännu mer tveksamt, när fjärde startade var jag typ 3 sek efter. Vilade 2*50.
Så de sista 4, ungefär lika som de andra 4.

12*50 starttid 50 sek. Fortsatte försöka klara så många som möjligt, konstaterade att 4 st 50 blev lite hårt, så jag körde 3 år gången, vilade 2, så blev det 2 sista gången.
Gick ok, typ 2 sek efter varje gång jag körde 3 st.

8*50 starttid 55 sek
Klarade alla, lyckdes även göra lite skillnad på hårda och andra. Varannan skulle ju vara hård och jag kunde simma så de gick ca 4 sek snabbare.

4*50 starttid 60 sek, alla hårda
Fick 45, 47, 46, 42
Lade på lite ben på sista

Vi körde hela passet sida vid sida, dvs en halv bana var, det var inte så många där för att simmade. Jag delade bana med en kille som producerar rätt mycket vågor..., så det blev nästan som utesimning.

Kommunicerar lite med coachen nu.

Svarade på mailet. Men det enda som ni inte känner till som jag skrev om är att jag nu seriöst funderat på att simma ett 10 000 m pass, inte bara tyckt att det skulle vara häftigt. Jag har ju tidigare tyckt att det skulle belasta min klorallergi för hårt, men nu i utomhusbassängen har jag inte haft några problem, så klarar jag ett 4000 m pass utan att knappt märka av det skulle jag fixa ett 10 000 meters. Bassängen ska vara öppen tom augusti. Så jag tänkte kolla med coachen om det var någon helgdag med fint väder och jag känner för det om det var ok, att jag inte sabbar tekniken för mycket mot slutet. Även tänkt att kolla det med Tryman...

Kollade även med hur jag ska komma i så bra form som möjligt till 24-timmars loppet på cykel 3 veckor efter kalmar. Hade tänkt att fråga honom efter kalmar för att han ska fokusera på träning nu, men så blev han ju sjuk.

Svar:

Starkt jobbat med Fatmax. Kom ihåg att den typen av pass även sätter igång proteinkatabolismen ganska rejält, så för att skydda mitokondrier mm så är det viktigt att du fyller på med protein efter de passen. Om du käkar proteinrikt innan oxå så har du maxat med aminosyror tillgängligt. 

Ett ultralopp på cykel 3 veckor efter Kalmar ska väl inte vara omöjligt. Det hade varit värre om det var löpning. Första 5-6 dagarna efter Kalmar kan man ju bara glömma att göra något vettigt. Lika bra att helvila. Veckan därefter kan man väl räkna med att komma igång med rullning och lugna simpass. Jag tror det är bra att mixa ganska jämnt cykel/sim/löp så att variationen blir så stor som möjligt. Ffa kommer det handla om att klara att ladda om mentalt och inte fastna i skräpmatsträsket som är så lätt efter en IM. Förutom aktiv återhämtning tror jag starkt på att blåsa genom kroppen med antingen en kort tävling på cykel eller ett högintensivt testlopp / intervallpass. Inte för att du kan storprestera men det kan fungera som en fin signal till kroppen att det är dax att sätta igång igen. 

10 000m simning borde inte vara något problem vare sig efter eller innan Kalmar. 5-6000m kan du hålla tekniken som du ska. Sen kan du ha som fokus att tvinga dig att simma med bra teknik även när armarna börjar mjöla sig. Det du vinner i muskulär uthållighet kommer med råge jämna ut den lilla teknikförlust du får på ett sånt pass. Det kan vara vettigt att komma i vattnet ganska snart igen efter passet för att bana in rätt rörelsemönster med pigga armar.

Har kollat lite efter tävling. Då jag efter Kalmar (psykiskt) har svårt att trycka på ordentligt och det är ju betydligt lättare om det är tävling. Tävlingen måste ju vara ca 2 veckor efter Kalmar, 1 vecka innan 24-timmars. Inte hittat något kort triathlon/cykel hyfsat i närheten. Men däremot en orienteringstävling och så midnattsloppet (lovat en kompis att hälsa på honom i stockholm någon helg nu när jag kan vila). Så jag frågade om han tycker det är viktigast att det är grenspecifikt eller att det är att tempot.

Sundbyholmstriaden ligger ju samma vecka som Midnattsloppet annars.

machine gun skrev:

Det hade jag missat..., hmm undra om jag vågar köra och om min kompis går med på det. Han ogillar all idrott. I så fall vill jag köra barnrace med glassgubben=)

Ironwoman skrev:

Det hade jag missat..., hmm undra om jag vågar köra och om min kompis går med på det. Han ogillar all idrott. I så fall vill jag köra barnrace med glassgubben=)

Jag hade tänkt köra olympisk i Sundbyholm, men man kanske ska satsa på glassgubbeklassen :D

Ironwoman skrev:

Men det enda som ni inte känner till som jag skrev om är att jag nu seriöst funderat på att simma ett 10 000 m pass, inte bara tyckt att det skulle vara häftigt. Jag har ju tidigare tyckt att det skulle belasta min klorallergi för hårt, men nu i utomhusbassängen har jag inte haft några problem, så klarar jag ett 4000 m pass utan att knappt märka av det skulle jag fixa ett 10 000 meters. Bassängen ska vara öppen tom augusti. Så jag tänkte kolla med coachen om det var någon helgdag med fint väder och jag känner för det om det var ok, att jag inte sabbar tekniken för mycket mot slutet. Även tänkt att kolla det med Tryman...

Håller med Filip här, så länge du satsar på bra teknik i slutet av passet så ger jag tummen upp =)

machine gun skrev:

Eller Knivsta som går den 16:e aug. Den är lite längre än dalacupstävlingarna.

Du som kört Vansbro, är den snabb bana? Funderar på vad man skulle kunna göra där.

Tryman skrev:

Eller Knivsta som går den 16:e aug. Den är lite längre än dalacupstävlingarna.

Det va som sjutton. Aldrig hört talas om.

Coolt, det är ju typ nästgårds.

Varför är inte de här småloppen (Dalacupen m fl) med i tävlingskalendern?

Sidor: 1 … 101 102 103 104 105 … 131  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB