Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Du kanske gör samma fel som mig på cyklingen, dvs vinklar foten för mycket.
Ironwoman skrev:
Du kanske gör samma fel som mig på cyklingen, dvs vinklar foten för mycket.
Jag tror inte jag gör nåt fel, för nu cyklade jag på en transportcykel utan klick-i. Jag tror det kom av att jag provade cykla långt med för hög sadel. Men skit att det sitter i fortfarande, blir deppig.
Tisdag 8 juli
Funktionell styrkträning (eller vad man ska kalla det) 40 min
rehabövningar:
10 kvastskaftsbenböj
20 Stålis på boll
6*1 min Sälen
Inga utfallssteg pga ont i knät
Sen körde jag
3-4 min övningar på fysiorulle
coreövningar på bollen och marken
Det är en Plankan-grupp på funbeat (vore nåt för machine gun) där man ska göra Plankan varje dag och rapportera resultat. Jag testade igår, klarade 1:15 min sen klarar min rygg inte mer. Måste öva mina stabiliserande muskler.
Endag skrev:
Jag testade igår, klarade 1:15 min sen klarar min rygg inte mer. Måste öva mina stabiliserande muskler.
Var det ryggen din som satte sig på ditt huvud =)
Tryman skrev:
Var det ryggen din som satte sig på ditt huvud =)
Nej det är sant, jag begränsades också lite av att en 12kg-vikt kom och sate sig på min nacke... :)
Du som storkonsumerar gel... Såg att Cyclecomponents har rea på alla storpack energiprodukter just nu.
machine gun skrev:
Du som storkonsumerar gel... Såg att Cyclecomponents har rea på alla storpack energiprodukter just nu.
Aha, det får ja kolla upp, tack för tipset. Men jag vet inte om jag ör en storkonsument, kör bara energi på cykling och gel om jag cyklar över 10 mil kanske. På Kalmar kommer det dock gå åt en del. 6-8 på cyklingen och 5-6 på löpningen
Onsdag 9 juli
Simning 3000 m, 61 min
Körde våtdräkt på Lindängsbadet, fy fan vad varmt det var. Höll på att vaporera. Körde rätt långa partier för att jag tror att jag behöver bättre uthållighet, min teknik är ändå körd för i år. La in 30 sek paus mellan varje parti.
100
3*500 (8.45,8.42, 8.43)
5*200 (3.30, 3.40, 3.37, 3.31, 3.30)
100
300 arm
Det känns i musklerna att jag simmat tre pass på fyra dagar och att kroppen inte är van vid det. Var rätt segt emellanåt i dag. Annars kanjag konstatera att jag simar ca 10 sek/100 m snabbare med våtdräkt, men det tar hårdare på armarna. Å andra sidan använder jag knappt benen annat än till balansen.
Just det, och så plankan 1min20 sek
Bra jämnhet i farten. Bra att du håller koll på tiderna, kul att kunna gå tillbaka och jämföra sen nästa år när du kommer att krossa dom tiderna ;)
Tryman skrev:
Bra jämnhet i farten. Bra att du håller koll på tiderna, kul att kunna gå tillbaka och jämföra sen nästa år när du kommer att krossa dom tiderna ;)
Jag tänkte jag skulle bli bättre på att klocka när jag simmar, just för att kunna jämföra nästa år. Kanske borde börja köra den typen av tester som machine gun kör med klubben, då får man ju sina maxvärden. Det är roligast nu när man är nybörjare, om nåt år eller två så saktas ju förbättringarna ner.
Endag skrev:
Tryman skrev:
Jag tänkte jag skulle bli bättre på att klocka när jag simmar, just för att kunna jämföra nästa år. Kanske borde börja köra den typen av tester som machine gun kör med klubben, då får man ju sina maxvärden. Det är roligast nu när man är nybörjare, om nåt år eller två så saktas ju förbättringarna ner.
Varför inte, gör någon form av test varje eller varannan månad för att se utvecklingen. Det är ju för utvecklingen man tränar =)
Våtdräkt sliter värst på axlarna. Så var noga att dra upp våtdräkten på armarna. Jag brukar börja få ont efter halva- två tredjedelar av distansen.
Ironwoman skrev:
Våtdräkt sliter värst på axlarna. Så var noga att dra upp våtdräkten på armarna. Jag brukar börja få ont efter halva- två tredjedelar av distansen.
Är det ovana att köra med våtdräkten som gör det?
Tryman skrev:
Varför inte, gör någon form av test varje eller varannan månad för att se utvecklingen. Det är ju för utvecklingen man tränar =)
Jasså??! Jag trodde man tränade föär att spöa IW :) Vad tycker du vore lämpliga tester? Om man siktar på längre simningar (dvs 1500, 1930, 3860)
Ironwoman skrev:
Jag fick stanna efter 100 m och dra upp armarna för axlarna var helt låsta... Gjorde en minnesanteckning att provsimma lite i Kalmar, inte så skönt att simma 1h15 min ;) med låsta axlar.
Sen tycker jag det sliter på axlarna för att man jobbar mer med armar och mindre med benen.
Endag skrev:
Tryman skrev:
Jasså??! Jag trodde man tränade föär att spöa IW :) Vad tycker du vore lämpliga tester? Om man siktar på längre simningar (dvs 1500, 1930, 3860)
Vet att 2 som satsade på Kalmar förra året (13:e & 15:e plats kom de på) körde enligt nedan.
Pulsbaserat på runt 140-145 i puls och kollat tider på denna serie. Har för mig att det var 30 vila. Så jämförde dom tiderna och puls från gång till gång. Testade varannan månad.
400
2*200
4*100
2*200
400
Vi kör en hel testvecka, var fjärde eller var tredje vecka beroende på var i träningsåret vi befinner oss. Som schemat har sett ut under vintern/våren har vi då haft simning tisdag, torsdag och söndag, så 1-2 dagars simvila mellan testerna alltså.
Exempel senaste testveckan (det är olika för olika fartgrupper, men jag tar min grupp, för vi är nog ungefär på samma nivå):
Testdag 1: 5x200 högsta snitt, start 7:00
Man tar tid på varje samt räknar ut totaltid och medel. Det är totalen som är viktigast, alltså viktigt att hålla ett högt, men jämnt tempo. Lång starttid betyder fullt ös, mjölksyra så det stänker om det :D
Testdag 2: 1500 m maxning
Testdag 3: 60 min non-stop, simma så långt som möjligt på 60 min
Varannan testperiod brukar 1500 m bytas ut mot 400 m, nån gång har vi även kört 5x100 m. Nåt extremt pass för ett tag sen körde vi testlopp på 800 m, 400 m, 200 m, 100 m - samma pass! Man hade inte så bra tryck i den där sista hundringen kan jag säga...
Det är faktiskt väldigt kul att ha resultaten. SCT lägger upp alla resultat på hemsidan (bara tillgängligt för medlemmar, tack och lov ;)) så man kan gå tillbaka och titta. Ibland är tränaren tom så ambitiös att han räknar ut vilken diff man hade från föregående test och skriver in det i resultatet. Man får använda valfria hjälpmedel, men då måste man även skriva upp vad man använt (t.ex. våtdräkt, dolme, fenor, paddlar). Resultaten blir ju bara jämförbara om man kör med samma förutsättningar.
machine gun skrev:
Vi kör en hel testvecka, var fjärde eller var tredje vecka beroende på var i träningsåret vi befinner oss. Som schemat har sett ut under vintern/våren har vi då haft simning tisdag, torsdag och söndag, så 1-2 dagars simvila mellan testerna alltså.
Exempel senaste testveckan (det är olika för olika fartgrupper, men jag tar min grupp, för vi är nog ungefär på samma nivå):
Testdag 1: 5x200 högsta snitt, start 7:00
Man tar tid på varje samt räknar ut totaltid och medel. Det är totalen som är viktigast, alltså viktigt att hålla ett högt, men jämnt tempo. Lång starttid betyder fullt ös, mjölksyra så det stänker om det :D
Testdag 2: 1500 m maxning
Testdag 3: 60 min non-stop, simma så långt som möjligt på 60 min
Varannan testperiod brukar 1500 m bytas ut mot 400 m, nån gång har vi även kört 5x100 m. Nåt extremt pass för ett tag sen körde vi testlopp på 800 m, 400 m, 200 m, 100 m - samma pass! Man hade inte så bra tryck i den där sista hundringen kan jag säga...
Det är faktiskt väldigt kul att ha resultaten. SCT lägger upp alla resultat på hemsidan (bara tillgängligt för medlemmar, tack och lov ;)) så man kan gå tillbaka och titta. Ibland är tränaren tom så ambitiös att han räknar ut vilken diff man hade från föregående test och skriver in det i resultatet. Man får använda valfria hjälpmedel, men då måste man även skriva upp vad man använt (t.ex. våtdräkt, dolme, fenor, paddlar). Resultaten blir ju bara jämförbara om man kör med samma förutsättningar.
Det låter kanon. Riktigt kul att ha så många testvärden sen också. Den där 5*200 låter riktigt grym, kan tänka mig att man är rätt slut sen.
Har du skilnad på tid/100 meter om du jämför simma 1 timme och maxa 1500 meter?
Tryman skrev:
Pulsbaserat på runt 140-145 i puls och kollat tider på denna serie. Har för mig att det var 30 vila. Så jämförde dom tiderna och puls från gång till gång. Testade varannan månad.
400
2*200
4*100
2*200
400
Oj pulsbaserat, det låter avancerat. Men de maxar ändå allt eller?
Endag skrev:
Jasså??! Jag trodde man tränade föär att spöa IW :)
=)
Tryman skrev:
Är det ovana att köra med våtdräkten som gör det?
Tror inte det. Jag frågade nämnligen Dicander efter Kalmar förra året, då jag började känna redan efter halva simningen. Tänkte då mest om jag var för svag och behövde styrketräning. Men han sa att han också började få ont inte alltför långt efter mig.
Endag skrev:
Det låter kanon. Riktigt kul att ha så många testvärden sen också. Den där 5*200 låter riktigt grym, kan tänka mig att man är rätt slut sen.
Har du skilnad på tid/100 meter om du jämför simma 1 timme och maxa 1500 meter?
Jag har inget testvärde från 1500 m. Låg i den långsammare banan fram till i mars och där körde vi bara 800 m när de andra körde 1500. Sen missade jag sista testet för säsongen på 1500. På 60 min non-stop är mitt senaste resultat 3050 m från februari nånting (hann inte simma så mkt under våren och missade typ alla testlopp). Det blir iaf strax under 2 min/100 m.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Har du skilnad på tid/100 meter om du jämför simma 1 timme och maxa 1500 meter?Jag har inget testvärde från 1500 m. Låg i den långsammare banan fram till i mars och där körde vi bara 800 m när de andra körde 1500. Sen missade jag sista testet för säsongen på 1500. På 60 min non-stop är mitt senaste resultat 3050 m från februari nånting (hann inte simma så mkt under våren och missade typ alla testlopp). Det blir iaf strax under 2 min/100 m.
OK, jag funderade bara lite för jag kör samma fart om jag kör 500, 1500 eller 3000, verkar det som. Jag simmade 3075 på 60 min i förrgår :)
Jag är allvarligt oroad över min vad nu. Det känns som det bränner i den. Man ska aldrig säga aldrig, men Sövde verkar ju kört. Och läser man på nätet om inflammationer i vaden osv så verkar ju Kalmar också kört. Ska nog försöka hitta nån idrottsklinik som har tid att titta på den. Nån som vet några huskurer man kan köra?
Endag skrev:
Jag är allvarligt oroad över min vad nu. Det känns som det bränner i den. Man ska aldrig säga aldrig, men Sövde verkar ju kört. Och läser man på nätet om inflammationer i vaden osv så verkar ju Kalmar också kört. Ska nog försöka hitta nån idrottsklinik som har tid att titta på den. Nån som vet några huskurer man kan köra?
Inte ens åka till sövde och simma?
Har inga huskurer annars
Jo simma ska jag nog.