Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Chins? pullups?

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Jag kör kroppsövningar nu och löpning och satsar ändå på att få lite mer muskolös kropp övningarna jag kör är

Armhävningar
crunches(räkan)
Chins
Stångcurl
Militärpress
Dragtillhakan (upprättrodd)

Om ni skulle valt hade ni valt pullups eller chins för att få ut mest effekt och få snyggare kropp? hur mycke mindre tar chins på biceps än pullups menar jag?

Senast redigerat av Sjoblad (2008-07-05 14:37)

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

tror att majoriteten kommer att säga att chins är den bättre övningen. pullups är väl med smalare grepp? det tar inte lika mycket på utsidan av ryggen, och där vill man att det ska ta som tusan faktist.
ang vad som tar mest på biceps så är det hur mycket man drar med biceps. själv så drar jag numera ganska mycket med biceps, och det känns ju också.

aa okey^^ ja alltså för mig är pullups liksom handflatorna emot dig och chins ifrån dig, men liksom täcker stångcurl behovet för biceps för att dom ska få bra tillväxt? sen är det ett problem hur tränar man triceps med kroppsövningar:S?

Registrerad: 2006-05-13

Sjoblad skrev:

sen är det ett problem hur tränar man triceps med kroppsövningar:S?

Smala armhävningar tex

ja men då har man inget som tar brösten haha:P det är jobbigt som fan

Registrerad: 2006-07-05

Dips är ett måste när man kör övningar med kroppsvikt. Tycker personligen dips är den bästa triceps övningen av alla och som bonus får man med bröst o axlar med. Problemet kan vara o hitta en ställning att göra dom i om du inte tränar på gym. Men du får ha lite fantasi så löser du det nog.

Registrerad: 2006-05-13

Sjoblad skrev:

ja men då har man inget som tar brösten haha:P det är jobbigt som fan

Du får väl variera, vanliga tar ju på triceps också såklart

+1 på dips förresten, glömde helt bort den!

aa klart jag älskar dips men fan hittar inte nåt ställe att köra dips på, måste fan bygga en ställning eller nåt^^

Från: Norrköping
Registrerad: 2005-12-15

Första bästa lekpark kommer hjälpa dig att lösa ditt problem.

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Triceps extensions mot en stol.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

tänk vilken bra träning lekparker kan erbjuda ändå ^^
någon som sett ghettofilmen från usa där mörkhyade killar tränar som dårar överallt och är brutalt vältränade? =)

Jag har sett filmen och jag har varit på massor av lekplatser men har inte hittat så jag kan köra dips:P, sen såna andra sorters dips med armarna bakom ryggen är jätteenkla för mig:(

Registrerad: 2006-02-05

Förutom att det är något lurt med namnen så verkar det även som att en av övningarna aktiverar biceps mer än den andra och det är inte som man tror i båda fallen. Ni får själva lista ut vad som är rätt i den här röran.

Webbsida

Vi svenskar säger pullups när vi har supinerade händer, amerikanarna kallar dessa för chins.
Vi svenskar säger chins när vi har pronerade händer, amerikanarna kallar dessa för pullups.

Om vi nu talar i svensk term så brukar man säga att pullups tar mera på biceps än chins, dock tar chins mera på latsen än pullups. Lajne har dock hittat en förklaring som säger exakt tvärtom. =D (frågan är om den möjligtvis var skriven av en amerikan? =D)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nej, den var skriven av en lundensare, men jag velar fortfarande fram och tillbaka angående vad som är rätt^^

Webbsida

Aha, det var ju synd. =P Har Arne Persson eller liknande uttalat sig om denna fråga?

Webbsida

Nej, men jag har tänkt lite. I princip alla tar ju mer med smalt supinerat än smalt pronerat. Enligt den här förklaringen skulle den enda skillnaden mellan smalt supinerat och smalt pronerat vara att man kan använda brachioradialis med smalt pronerat, eftersom biceps borde vara i en position där den inte kan aktiveras och brachialis, lats etc jobbar lika mycket oavsett. Därför borde man ta mer med smalt pronerat än smalt supinerat. Men nu gör man inte det, vilket innebär att biceps måste arbeta mer med smalt supinerat än brachioradialis gör med smalt pronerat. Lite av en fråga om teori vs praktik med andra ord, veti fan vilket man ska lita på^^

Senast redigerat av Lajne (2008-07-08 11:42)

Lajne jag förstod inte så mycket haha:P kan du förklara på enklare sätt?

Från: Hälsostudion, Växjö
Registrerad: 2006-05-22

Jag hade valt chins med pronerat och "lite bredare än axelbrett grepp" (dvs, det som kallas pullups på engelska). Jag har inga belägg för att denna övning tar mer på ryggen, men bara faktumet att jag blir mer trött i biceps när jag gör pullups (dvs det som kallas chins på engelska) borde ju förklara att chins tar mer på ryggen.

Sen tror jag inte skillnaden är speciellt stor. Oavsett vilken du väljer kommer du få bra resultat. Chinups/Pullups är fenomenala övningar om man gör dem rätt. Varför inte bara variera sig?

Webbsida

Sjoblad skrev:

Lajne jag förstod inte så mycket haha:P kan du förklara på enklare sätt?

Insåg att jag har varit trött och ersatt brachioradilis med brachialis på alla ställen, editerade nu så att det bara står brachialis där det ska vara brachialis och därmed blir det förhoppningsvis lite lättare att förstå:P

OKey:D

Registrerad: 2007-05-10

Sjoblad skrev:

Jag har sett filmen och jag har varit på massor av lekplatser men har inte hittat så jag kan köra dips:P, sen såna andra sorters dips med armarna bakom ryggen är jätteenkla för mig:(

bulka :)

Haha ja bulka hade juh varit en möjlighet:P nej men man får väll prssa sig hårt som fan:P massa vikter och skit på armhävningar, tror armhävningar räcker för triceps osså

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Sjoblad skrev:

Haha ja bulka hade juh varit en möjlighet:P nej men man får väll prssa sig hårt som fan:P massa vikter och skit på armhävningar, tror armhävningar räcker för triceps osså

Du kan väl lägga vikter i knät när du kör dips mellan bänkar också? "Dips bakom ryggen" tolka jag som den övningen iaf.

ja det är sant kan jag göra juh:P då gäller det bara att hitta bänkar haha:D

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB