Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
Jag vet att det heter sövde, när mitt blodsocker är normalt...
Jag vill simma på 1,15 och hade det varit i bassäng hade det varit lugnt, men tror att det snarare blir 1,20, om det är rel lite vågor och strömmar.
Jag kan simma 2 gånger på lördag istället. Utesimning är faktiskt nyckelpass för simningen nu. Men sugen är jag inte, jag gillar inte utesimning så värst mycket, bassäng är 10 gånger bättre. Dock är utesimning rätt ok i fint väder, alltså sol och äver 20 grader i luften, gärna 20 i vattnet med.
Tryman skrev:
Skövde ligger väl i Västergötland, du vet nära han den där Bert i Skara =)
Ja det har du ju rätt i. Ännu en anledning att inte åka dit med triasthlonprylarna nästa helg.
Ironwoman skrev:
Jag vill simma på 1,15 och hade det varit i bassäng hade det varit lugnt, men tror att det snarare blir 1,20, om det är rel lite vågor och strömmar.
Som jag nästan fast tvärtom. JAg siktar på 1.30 men tror det blir 1.20 ;) Kommer ta dina fötter, så öva nu på att navigera så jag slipper betala för dina misstag :)
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Som jag nästan fast tvärtom. JAg siktar på 1.30 men tror det blir 1.20 ;) Kommer ta dina fötter, så öva nu på att navigera så jag slipper betala för dina misstag :)
Jag har faktiskt simmar rätt rakt i Kalmar..., 1-2 min/år snett bara. Så än så länge har ingen båt kommit.
Ironwoman skrev:
Jag har faktiskt simmar rätt rakt i Kalmar..., 1-2 min/år snett bara. Så än så länge har ingen båt kommit.
Bra, då blir det dina fötter alltså... du kan ta min rygg på löpningen sen...
Jag simmade ute i söndags med 15 grader i luften. Det var faktiskt rätt schysst, eftersom det säkert var minst 18 grader i vattnet. Det var mest byta om som var obehagligt.
machine gun skrev:
Jag simmade ute i söndags med 15 grader i luften. Det var faktiskt rätt schysst, eftersom det säkert var minst 18 grader i vattnet. Det var mest byta om som var obehagligt.
Komma i är ju heller inte så trevligt.
Visst funkar det..., om motivationen finns och med halvlågt blodsocker, mulet/regn och vind (vind är ifs ok), ensam (kom i under lördagen med motsvarande väder, då pappa satte mig i bilen och skjutsade mig till en sjö och vi gnällde ikapp, då var det helt ok).
Det jobbigaste är att ta sig dit... Det lyckas jag aldrig med. Bor vid havet och har en utomhussimning i år...fast jag tycker det är kul och inte har nåt emot kyla eller vågor.
IW, minns du killen jag duellerade mot på x-duathlon i vintras? Jag tog honom men sprang fel så han vann med några sekunder. Jag har aldrig riktigt kommit över den förlusten... Han satte IM Germany på 10:12 i helgen. VErkar vara en rätt snabb IM-bana det va? Ligger den med som potentiell?
Har en kompis som snackar om Monaco halv-IM nästa år. HAde ju varit kul...
Endag skrev:
Det jobbigaste är att ta sig dit... Det lyckas jag aldrig med. Bor vid havet och har en utomhussimning i år...fast jag tycker det är kul och inte har nåt emot kyla eller vågor.
Jo det är det jobbigaste.
Jag måste dessutom välja sjö...
IW, minns du killen jag duellerade mot på x-duathlon i vintras? Jag tog honom men sprang fel så han vann med några sekunder. Jag har aldrig riktigt kommit över den förlusten... Han satte IM Germany på 10:12 i helgen. VErkar vara en rätt snabb IM-bana det va? Ligger den med som potentiell?
Har en kompis som snackar om Monaco halv-IM nästa år. HAde ju varit kul...
Inte vid namn, men minns att du hade en fight.
Tyskland har en snabb bana, inte lika snabb som Kalmar, men snabb. En kvinna körde båda förra året och i Tyskland gick cyklingen 8,5 min långsammare. Men det innebär ju att även jag måste vara snabb, under 10,30 krävs.
Den är en potentill kvalbana ja. Det är billigt att åka dit och ingen tidsskillnad. Jag ska ju inte tänka på det..., men om jag kör Lanza maj, kan jag köra den i juli och florida i november. Borde ju kunna lyckas i någon.
Monaco är däremot inget kvallopp för mig, det är för kort, så jag tror inte att jag har så stor chans. Annars skulle jag gärna dit, skulle du dit och bara ta dig igenom så behövs inte överdrivet mycket träning. Cykelbanan är rätt;) kuperad.
Ironwoman skrev:
Tyskland har en snabb bana, inte lika snabb som Kalmar, men snabb. En kvinna körde båda förra året och i Tyskland gick cyklingen 8,5 min långsammare. Men det innebär ju att även jag måste vara snabb, under 10,30 krävs.
Den är en potentill kvalbana ja. Det är billigt att åka dit och ingen tidsskillnad. Jag ska ju inte tänka på det..., men om jag kör Lanza maj, kan jag köra den i juli och florida i november. Borde ju kunna lyckas i någon.
Ok, jag såg bara att de från Helenehokm alla gjorde rätt bra lopp. Tror de var fyra stycken. Sen tar ju växlingarna duktigt mcyket längre tid på en trademark-IM. Men snabb bana - snabba kvaltider. Gäller väl att hitta nån som passar ens starka sidor. Tyskland och England har ju samma klimat som i Sverige, men å andra sidan är det många duktiga med. Lanza och Florida... fixar du värme bra då? Lanza lär ju dessutom vara rätt kuperad, men det går ju att träna på.
Monaco är däremot inget kvallopp för mig, det är för kort, så jag tror inte att jag har så stor chans. Annars skulle jag gärna dit, skulle du dit och bara ta dig igenom så behövs inte överdrivet mycket träning. Cykelbanan är rätt;) kuperad.
Jag är osäker på om det är ett kvallopp längre, nån sa att de skulle ta bort alla halvor som kvallopp till Hawaii. Jag tycker mest det vore kul att ha en halva att träna inför.Osäker på om jag kommer köra IM-träning nästa år nämligen. DEt har inte gått som jag tänkt sista halvåret men ändå har det tagit mycket tid. Man kan ju satsa på halv-IM och sen köra Kalmar ändå om man vill men utan specifik träning dit. Typ som i år...
Varken Lanza eller florida brukar vara alltför varma, av vad jag hört. Inte värre än kalmar alltså. Annars tror jag att jag fixar värme hyfsat, om jag är acklimatiserad, men har inte testat tillräckligt för att riktigt veta. Lanza går ju i maj och florida i november. Men jag har ju inte gjort någon stor undersökning än.
Lanza är väl mer jobbig pga vinden, inte solen.
Endag skrev:
Jag är osäker på om det är ett kvallopp längre, nån sa att de skulle ta bort alla halvor som kvallopp till Hawaii. Jag tycker mest det vore kul att ha en halva att träna inför.Osäker på om jag kommer köra IM-träning nästa år nämligen. DEt har inte gått som jag tänkt sista halvåret men ändå har det tagit mycket tid. Man kan ju satsa på halv-IM och sen köra Kalmar ändå om man vill men utan specifik träning dit. Typ som i år...
Än så länge är det kvallopp iaf. Helene Malmkvist kvalade ju till Hawaii när hon vann i Monaco. Hade en annan från klubben som försökte kvala genom St Croix, men han missade sloten med 1 min (han kom trea, de två första fick en slot) :(
Jag tänkte satsa på Sala nästa år. Lagom avstånd sådär ;)
machine gun skrev:
Än så länge är det kvallopp iaf. Helene Malmkvist kvalade ju till Hawaii när hon vann i Monaco. Hade en annan från klubben som försökte kvala genom St Croix, men han missade sloten med 1 min (han kom trea, de två första fick en slot) :(
Jag tänkte satsa på Sala nästa år. Lagom avstånd sådär ;)
Jag har inte läst det själv, utan att det var en kompis som sa det. Hon sa att de tagit bort kvalplatserna från halv-IM och att de bara skulle gälla för VM i halv-IM i Florida. Antingen har hon missförstått eller så gäller det fr o m nästa år. Egentligen är det ju logiskt om de tar bort de kvalplatserna. Försökte kolla på Ironmans hemsida men hittade inte nåt. Nu var det ändå inte aktuellt som kval för min del. Skulle behöva bli liiiite bättre först :) Tänkte det mer som en kul morot som kunde gå att kombinera med lite semester plus att det halv-IM låter som en mer behaglig distans att träna till och återhämta sig ifrån (än IM).
Fy vad surt att vara en minut ifrån på ett så långt lopp...
Sala verkar ju vara ett kul lopp vad jag hört. Synd att de lagt Tjörn samma dag. Annars hade varit kul att köra en trippel med Sövde, Tjörn och Sala som svenska halv-IM cupen eller nåt. Nästa år alltså :)
Senast redigerat av Endag (2008-07-09 07:31)
Ironwoman skrev:
Endag skrev:
Har en kompis som snackar om Monaco halv-IM nästa år. HAde ju varit kul...Inte vid namn, men minns att du hade en fight.
Jag tänker lite långsamt nu. Eller så missade du en tillfälle att jävlas med mig;)
Du måste kommentera bättre att du i vintras var jämn med en kille som har kapacitet för 10 timmar i kalmar;)
Dessutom kom jag på att jag vet vem det är, det var nämligen efter en 2 timmars biltur med mig 2005 som gjorde att han verkligen blev triathlet, innan det funderade han bara.
Ironwoman skrev:
Jag tänker lite långsamt nu. Eller så missade du en tillfälle att jävlas med mig;)
Du måste kommentera bättre att du i vintras var jämn med en kille som har kapacitet för 10 timmar i kalmar;)
Dessutom kom jag på att jag vet vem det är, det var nämligen efter en 2 timmars biltur med mig 2005 som gjorde att han verkligen blev triathlet, innan det funderade han bara.
Jag ville inte jävlas, för jag är mest knäckt...
1. Jag kunde slagit honom om jag inte "navigerat" fel på löpningen och det hade varit en riktigt fin skalp.
2. Jag måste varit i mitt livs löpform då, för annars hade jag inte sprungit jämt med en kille som gör såna resultat. DEn löpformen skulle jag behövt nu...
Jasså en biltur med dig... har du en sån övertalningsförmåga?
Senast redigerat av Endag (2008-07-09 08:35)
Men du har ju rätt i att jag kör jämt med killar som ligger på 10h på IM och sub 3 på maran - du får passa dig ;)
Senast redigerat av Endag (2008-07-09 08:37)
8 juli
Cykel med trainer 30 min
Skulle försöka mig på ett intervallpass, men trodde egentligen inte att det skulle funka, då jag körde coachen special 6 juli och benen var inte helt ok än.
Uppvärmning 15 min 127 medelpuls
10 min intervall 152 medelpuls
5 min nedvarvning 120 medelpuls
Nix det funkade inte, benen sved hela passet och jag fick stå upp i princip hela intervallen för att nästan komma upp i rätt puls. Föll kanske lite på mental inställning, att jag inte trodde att det riktigt skulle funka, men gjorde ett rel seriöst försök.
Simning ute 32 min.
Simma kände jag däremot mer för, sol och ca + 20 grader. Dessutom kände jag för omväxlingsskull vilken sjö som jag ville till. Simmade främst 3-takt, utan ben men med handskar som blir lite av en paddel, förutom att jag får med mig mycket luft ned. Jag är rätt bra på att få med mig lite luft, men nu var jag sämre än en nybörjarman.
Fick också ett grymt framsteg.
Jag har ofta varit lite rädd då jag simmat, för många olika saker, men det har blivit bättre med åren. Så jag måste ha drunknat i ett tidigare liv. I början var jag tom rädd för att crawla på djupa delen av bassängen, efter första vintern kom jag över det. Så när jag skulle ut så fick jag halv panik att crawla på djupt vatten + när jag såg sjögräs av något slag + fiskar + alla andra saker som finns i vattnet. Jag var typ rädd för allt och inom mig skrek jag som en liten flicka. Sedan på tävling så är jag för fokuserad för att bry mig. Nu har jag långsamt lyckats inse att ingenting är farligt=) Sista saken som återstått har varit olika former av sjögräs. Så för första gången på träning kunde jag simma över växtlighet på botten utan att bry mig nämnvärt. Simmade som vanligt förutom ett par simtag bröstsim då jag simmade in i några näckrosblad som gick upp till utan. Hur larvigt som helst att jag ska ha problem att simma över det. Så nu är jag inte rädd för något, med ett litet undantag. Pep lite i Nice varje gång jag såg en brännmanet, vilket jag stötte på ett par gånger/träningsrunda, och pulsen gick upp 5-10 slag, men att vara lite rädd för sådana, men inte så rädd att man inte kan simma kan anses "normalt".
Endag skrev:
Jasså en biltur med dig... har du en sån övertalningsförmåga?
Men du har ju rätt i att jag kör jämt med killar som ligger på 10h på IM och sub 3 på maran - du får passa dig ;)
Ibland när jag är i form så...
Han hade läst lite om Kalmar, men inte riktigt trott att han skulle klara det, varken fysiskt, psykiskt eller träningsmässing (småbarn). Springa kunde han ju, så ägde han en racer, men tyckte inte han var så tränad, simma kunde han inte alls. Men jag var ju då i sämre läge, springa kunde jag, men var en bunt min långsammare på maran, racer hade jag aldrig suttit på och simma kunde jag inte alls. Men till Kalmar skulle jag om mindre än ett år. Så jag fick honom lite till att kan jag så kan du och få honom att tro att det var klart möjligt för honom att klara det, inte bara drömma om det. Att normala människor faktiskt fixar sådana saker. Så fick han ont under växjömaran (som vi åkte till) och bröt så jag trodde att han inte skulle våga Kalmar. Men det gick ju jättebra för honom (1.33:58 5.30:50 3.39:46) i Kalmar efter lite mindre än ett år.
Ja. Hjälp, hjälp, hjälp! Du är stor, snabb och kommer krossa mig!
Senast redigerat av Ironwoman (2008-07-09 09:03)
Ironwoman skrev:
Ja, jag går ju uupenbarligen jämt med honom i lopp där man cyklar och springer, sen tror jag att jag simmar bättre än honom så ska du slå mig får du nog öka tempot på tärningen lite ;)
Men helt ärligt blir jag lite knäckt av att jag tappat så mycket i löpningen. Fast jag cyklar bättre nu istället.
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Ja, jag går ju uupenbarligen jämt med honom i lopp där man cyklar och springer, sen tror jag att jag simmar bättre än honom så ska du slå mig får du nog öka tempot på tärningen lite ;)
Men helt ärligt blir jag lite knäckt av att jag tappat så mycket i löpningen. Fast jag cyklar bättre nu istället.
Alltså borde du cykla på 5,15 i kalmar=), jag har ju sagt att 6,30 är för långsamt...
Endag skrev:
Sala verkar ju vara ett kul lopp vad jag hört. Synd att de lagt Tjörn samma dag. Annars hade varit kul att köra en trippel med Sövde, Tjörn och Sala som svenska halv-IM cupen eller nåt. Nästa år alltså :)
När vi körde hem från Säter körde vi genom Sala och de pekade ut cykelbanan för mig. Den verkade riktigt schysst. Undantag nåt parti längs ett fält där det tydligen brukade vara stark sidovind (men det är ju ni skåningar vana vid). Sen är det ett av få lopp där man kan tjäna på att kunna dykstarta ordentligt (start från brygga, som man sen varvar på).
De ändrar ju datumen varje år, så det är inte säkert att de krockar nästa år. För övrigt kanske Hjorten är tillbaka då, man vet ju aldrig.
machine gun skrev:
När vi körde hem från Säter körde vi genom Sala och de pekade ut cykelbanan för mig. Den verkade riktigt schysst. Undantag nåt parti längs ett fält där det tydligen brukade vara stark sidovind (men det är ju ni skåningar vana vid). Sen är det ett av få lopp där man kan tjäna på att kunna dykstarta ordentligt (start från brygga, som man sen varvar på).
De ändrar ju datumen varje år, så det är inte säkert att de krockar nästa år. För övrigt kanske Hjorten är tillbaka då, man vet ju aldrig.
Nu blir jag sugen! Tycker halv-IM låter superkul! MEn dykstart...? Not gonna happen. Tänk att starta med att leta googles i vattnet :) Får bli kanonkula isåfall.
Nej, de kanske inte krockar nästa år, men risken är ju överhängande att de ligger tätt. Det hade ju varit kul om Hjorten återuppstod, speciellt om den ligger tidigt på året.
Endag skrev:
Nu blir jag sugen! Tycker halv-IM låter superkul! MEn dykstart...? Not gonna happen. Tänk att starta med att leta googles i vattnet :) Får bli kanonkula isåfall.
Nej, de kanske inte krockar nästa år, men risken är ju överhängande att de ligger tätt. Det hade ju varit kul om Hjorten återuppstod, speciellt om den ligger tidigt på året.
Det brukar tydligen vara många som tappar glasögonen där. En i klubben lyckades med något värre. Han hade en sån där aqua seal mask och lyckades spräcka den vid första idyket, så sen var det vatten i glasögonen 1900 m :S Efter det kör han kanonkulan där :D
Konstigt att inte lopparrangörerna verkar kommunicera mer. När det finns 3 lopp på en viss distans på hela säsongen vore det ju fint om de låg så att man kunde köra alla tre. Vissa satsar ju på just den distansen. I år är det ju extra körigt med alla 3 Stockholmslopp samma helg också (Favoriten i Åkersberga, Sthlm triathlon och Lidingö). Just den helgen ska jag självklart på bröllop och kan inte köra nåt av loppen :(