Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Applets väg mot toppen...

Registrerad: 2006-10-19

Hej,
Efter tips från spicegirl_17 tänkte jag starta en träningsdagbok här, kanske även kostdagbok beroende på ork. :P Jag spelar innebandy och har tidigare även spelat tennis och kappseglat.

INFO
Ålder: 17år
Längd: 179cm
Vikt: runt 68kg
Tjej!

Det tänkta träningsschemat - som dock varierar från vecka till vecka, uppdaterar vart eftersom...
Måndag: Gym - överkropp
Tisdag: Löpning - distans 8km
Onsdag: 1. Löpning - snabbhet + spänst  2. Gym - ben
Torsdag: Bålstabilitet
Fredag: Löpning - HIIT
Lördag:  - - vila - -
Söndag: Löpning - snabbhet + spänst

Har tidigare gymmat efter nautilusmetoden dvs. 1set, 8-12reps men har nu tänkt att börja köra 5reps 4-5sets och så många övningar som möjligt med fria vikter. Har ni förslag på övningar som kan hjälpa mig med löpningen och innebandyn så tipsa!!! :)

Mål (långa o korta)
- 8 chins, smalt grepp (rekord: 2)
- 8 dips (rekord: 3)
- 10km sub 60min (ännu inte försökt)
- 5km sub 25min (rekord: 28min - känns ändå inom räckhåll, har inte sprungit så mkt den senaste tiden...
- Innebandy på elitserienivå

Fokus i juli och augusti ligger på spänst, snabbhet och explosivitet men kommer självklart träna kondition o styrka också,,

Något mer jag borde skriva?

"Man vinner inte ett silver, man förlorar ett guld!"

/Applet

Uppdaterat träningsschema:)

Senast redigerat av Applet (2008-07-08 14:14)

Registrerad: 2008-03-24

hej hej :-)

Bra att du gjorde en sådan här bok, du kan skriva bara vad du käka till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål , middag osv..

Nej, är inte direkt något mer du borde skriva, du har fått med det mesta. Inge rodd, LÖPNING . Hm , antar du menar juli och inte juni där ? Klart ska du träna kondition och styrka med , men lite mindre av dessa just nu. 1-2pass/v räcker lugnt för hjärtat.

sådär då,, uppdaterad! Funderar på att ta bort ett styrkepass (överkroppen), frågan är vad jag ska lägga till istället?! Fem pass känns lite lite, tränar gärna 6pass/v! :D

Applet skrev:

sådär då,, uppdaterad! Funderar på att ta bort ett styrkepass (överkroppen), frågan är vad jag ska lägga till istället?! Fem pass känns lite lite, tränar gärna 6pass/v! :D

Varför ta bort på överkroppen?

aha, nejdå jag kan ha kvar det, tänkte mer om det är blir bättre med ett till konditionspass eller snabbhet/spänst istället? (skulle då bli 2styrkepass/v istället för 3pass/v, varav ett ben o ett överkropp) Annars lägger jag tillbaka det och kör som vanligt.. :P Jag litar på dig (eller er)!

Måndag: Gym - distans 8km
Tisdag: Löpning - överkropp
Onsdag: Gym -snabbhet +ben
Torsdag:bålstabilitet
Fredag:  Löpning - HIIT
Lördag:  Löpning - snabbhet + spänst
Söndag:Vila

Vad gillar du detta?  Jag kör ungefär sådär, dock ej Hiitpass..

Kan rekommendera 1 hiitpass:

löpning 40 sek (ca 80-85%)- vila 20 sek  x 20
20 sek - vil 10 sek x 20
10 sek- vila 5 sek x 10

Detta pass är extremt tufft och bra. Du kommer inte få så mycket syra utan mer hjärtat som får jobba bra.

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-07 16:26)

Hoppas att du inte menar två pass om dagen utan såhär:
Tisdag: Löpning - distans 7-10km
Onsdag: Gym - snabbhet +ben (snabbhets-träning o benstyrka i samma pass eller?)

Det låter väldigt bra! :) Enda problemet är onsdagen då gymmet och spåret ligger 5km ifrån varandra, men det kanske går att lösa... Men iaf att jag delar upp styrkan på tre dagar? Ben, bål och överkropp (ej mage, rygg i det passet?)

Det där passet ser sjukt jobbigt ut!!! Allt under SAMMA pass? Du måste ha väldigt bra kondition. Upplägget verkar bra, men däremot orkar jag nog inte lika många reps... Menar du 80-85% av maxfart eller maxpuls? Är 20s- och 10s-intervallerna max?

Tack igen,,!!!

Applet skrev:

Hoppas att du inte menar två pass om dagen utan såhär:
Tisdag: Löpning - distans 7-10km
Onsdag: Gym - snabbhet +ben (snabbhets-träning o benstyrka i samma pass eller?)

Ja, precis så :-)  Nej inte i samma pass, om du kan, dela upp det i 2 pass. 1 förm och sedan ett eftermiddag, då du kör spänsten först. När det gäller benstyrkan kan du köra på gymmet tungt.

Det låter väldigt bra! :) Enda problemet är onsdagen då gymmet och spåret ligger 5km ifrån varandra, men det kanske går att lösa... Men iaf att jag delar upp styrkan på tre dagar? Ben, bål och överkropp (ej mage, rygg i det passet?)

Hm hur menar du? Jaha, ok du menar att du kör bålen+axlar biceps tripeps onsdag? Det fungerar utmärkt :)

Det där passet ser sjukt jobbigt ut!!! Allt under SAMMA pass? Du måste ha väldigt bra kondition. Upplägget verkar bra, men däremot orkar jag nog inte lika många reps... Menar du 80-85% av maxfart eller maxpuls? Är 20s- och 10s-intervallerna max?

Ja , det är riktigt tufft och bra! SAMMA PASS :P börja med x10 på alla intervaller. maxfart menar jag. Du ska inte maxa och inte jogga.. Du kommer inte kunna maxa 20 resp 10 intervallerna :P Du ska alltid ligga på 80-85%. Målet är alltså att bli löpstark men ej få syra i benen, utom möjligtvis 40sek passet i början. Det är bara hjärtat som jobbar. :) Lägg in lite rörlighet med pinne (om du inte förstår förklarar jag) speciellt när du kör benpass , viktigt att du är rörlig!.

Tack igen,,!!!

Onsdag, alltså först spänst + snabbhet sen benstyrka! Intervall-passet låter jättebra!
Rörlighet med pinne får du nog förklara, det har jag inte hört talas om,, :P

Applet skrev:

Onsdag, alltså först spänst + snabbhet sen benstyrka! Intervall-passet låter jättebra!
Rörlighet med pinne får du nog förklara, det har jag inte hört talas om,, :P

japp spänst sedan styrka. Men lilla du, rörlighet är viktigt .

http://www.sct.nu/traning/ovningar/rorl … ilder.html

här finns lite övnignar med "pinne" . Det är viktigt!!

Det finns en övning för baklåret. Nu ska jag försöka förklara hihi

Du lägger dig som om du skulle köra en situps. Du tar en "pinne" och lägger den mot baklåret på ena benet och det andra benet ska du ha pinnen på framsida lår. Så att den sitter fast lite. Fötterna ska alltså vara i luften och mycket böjda. Sedan rätar du ut det ben som har pinnen på baklåret. Du stretchar ut det. Det andra benet ska bara emot lite lätt så att inte pinner faller. Förstod du ^^

ska försöka hitta någon bild.

Alla dessa övningar gör att du inte blir så stel och smidigare. Dessutom skadeförebyggande

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-07 20:53)

http://www.swebowl.se/files/%7BC0FB9BE5 … B77%7D.jpg

inte så bra bild, hitta den på google :P

aha, ok.. men är rörlighetsträning ungefär som stretching?! Alltså ska jag köra det bara en gång i veckan (efter tex. benpasset) eller oftare? Triathlon sidan var ju hur bra som helst! :)
Rörlighetsövningar, balansboll, fotled, löpskolning, bålträning... Vad tror du om att köra bålstyrkan på balansboll alt. med kroppsvikt?

haha, jag har aldrig varit inne där utan sökte på google. Den sidan var tydligen jättebra :)
Ja, rörlighet brukar man oftast relatera till stretchning, att köra pinnen också är ännu bättre. En grej som inte fanns med där med pinnen var:

lägg dig på rygg och knäna uppdragna till bröstet. Så du ligger som en boll. Sedan ska du trä minnen över dina fötterna och tillbaka igen. Den är lite klurig i början. Sedan när du klarar det bra ska du efter varje träövergång att ta ner benen i en rak linje utefter marken. Dom ska inte nudda marken. Detta är en bra övning för bålen- tar som f*n!!

självklart kör man så mycket man kan på balansbollen :) Jag kör de flesta bålövnignar på balansbollen !

Kör så hårt du kan , fokusera mer på dessa övninagr  än vanliga situps,

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-08 08:04)

Har ju glömt att lägga upp mina träningspass.. :P
Söndag: Spänst/snabbhet
2.5km uppvärmning
Flygande 30 * 6
5,10,15,20m * 2
Grodhopp framåt ca. 5m*3
Stående längdhopp *4
Enbenshopp sida till sida, svårt med tekniken men det kommer :)
Enbenshopp framåt 10*2 på varje ben
Upp o ner på en bänk ca. 40cm 8*4 tror jag
Kort nedjogg

Kunde inte motstå att försöka göra chins,, hela 2st blev det!! PB!! 3st var inte såå långt borta..
Första spänst/snabbhetspasset avklarat, ser fram emot nästa! :D

Fortfarande efter mitt gamla program med endast ett set/övning, till nästa vecka måste jag ha fixat ett nytt så jag kommer igång på allvar,, Chins o dips vill jag självklart köra, även sittande roddrag och "Cable Straight Arm Pulldown" (hittade inte det svenska namnet) känns bra... Förslag på överkroppsövningar mottages tacksamt!

lägg dig på rygg och knäna uppdragna till bröstet. Så du ligger som en boll. Sedan ska du trä minnen över dina fötterna och tillbaka igen. Den är lite klurig i början. Sedan när du klarar det bra ska du efter varje träövergång att ta ner benen i en rak linje utefter marken. Dom ska inte nudda marken. Detta är en bra övning för bålen- tar som f*n!!

ok, det låter bra, men det är väl mer en övning för bålstyrka än rörlighet eller?! :)

Ser bra ut Applet :-) Hur kändes spänst/snabbhetspasset? Visst är det roligt!

Japp, tekniken kommer :) Hur körde du 5,10,15,20 ? Grattis till PB :-D

Kör dips, chins, bänkpress, axelpress (hantlar) rodd, många stora basövningar så kommer du öka i styrka. Jag är sämst på namnen men kolla runt lite här så hittar du bra övningar :-)

det är en blandning av rörlighet och bålstyrka. Man måste vara rörlig när man trär över pinnen över benen.
Skriv upp vad du äter också, viktigt och bra :-)

Angående hur mycket rörlighet du ska köra, dvs pinnen - anser jag du ska köra det som uppvärmning inför varje pass helst. Kör du styrka kör efter passet. :-) Om du inte har tillgång eller inte kan köra varje dag , minst varannan.

Dagen rapport då.. :P

Frukost: 3 lingongrova med banan, 2 glas mellanmjölk (ca. 09.20)
Lunch: Pasta med 3 prinskorvar och 1 kokt ägg, 2 glas mellanmjölk (ca.13.00)
Mellanmål?: 1 kiwi (ca.14.00)
Fika: Halv bit kladdkaka (16.10 - kunde ju inte bara titta på när mina föräldrar åt :) ajabaja!)
Mellanmål: 1 banan (16.30)
- Träning - (ca. 17.00)
Mellanmål: Pro Viva active återhämtningsdryck (18.10)
Middag: Vildkorvstroganoff med ris och broccoli, 3 glas vatten (19.15)

Dagens träning: 8km löpning i lungt tempo
51min o 30s tog det och det var med väldigt stumma och trötta ben... Skönt att det är över! Jag ska nog ta det lite lungt med ökningarna på det här passet och hålla mig runt 7-8km tills benen vänjer sig...
Maxpuls: 181 slag
Medelpuls:169 slag
Kalorier: 738 kcal

Bra kost tycker jag. men var är GRÖNSAKERNA ?? ;) Ät gärna mer till frukost då du ej inte ätit på länge efter nattens fasta. Gröt är bra :) Eller är du en sådan person som inte kan äta på morgonen?

Gott med kladdkaka!! vad är målet? vill du gå upp  i vikt?

joo, du har rätt i att grönsakerna försvinner lätt på lunchen nu på sommaren när man inte käkar i skolan,, :) men jag ska tänka på det!

Precis, ofta har jag svårt att få i mig mat på morgonen speciellt innan match eller liknande,, har försökt någon gång med gröt men då blir man ju hungrig en timme senare!!! Då är mackor godare,, ibland kan jag få i mig 4st iaf plus nån frukt,,

Målet är att få mer muskler, så några kilon upp ska det väl bli,, jag har väl redan en ganska låg fettprocent men att få fram lite fler magrutor skulle ju inte vara helt fel :P

ok, då tycker jag du ska försöka äta mer. När det gäller gröten trodde jag också man blir hungrig snabbt men ta 1,5dl-2dl så blir du INTE hungrig garanterat. Ta mackor också. LÄgg i lite linfrö  i gröten, mycket kacl iofs.. haha, självklart magrutor :P

Dagens träning o mat!

Frukost: 3 lingongrova med messmör, 1 kiwi, 2 glas mjölk
Mellanmål: 1 liten tallrik a-fil med fruktmüsli, 1 banan
- Träning - 60cl vatten
Mellanmål: 1 lingongrova, 1 banan, 4 rutor plopp
Lunch: Pasta/prinskorvsomelett (1 portion pasta, 2 ägg, 4 prinskorvar), 2 glas vatten
Mellanmål: 1 lingongrova
Middag: 1 1/2 skiva Lövbiff, 2 potatisar, 2 rödbetor, 2 glas mjölk
Efterrätt: Fruktsallad :P 1/3 av (2 äpplen, 2 päron, 2 apelsiner, 1 1/2 banan + lite vindruvor)

Löpning: Snabbhet/spänst
Passet var i sport sett samma som i söndags, men jag var väldigt stel i höftböjaren o baksida lår så jag kortade ner det lite...
2.5 km uppvärmning
-----
Flygande 30 *4 (känning i baksida lår + höftböjaren de sista metrarna)
5m *6
10m *4
5m, backa tillbaka, 10m *2
-----
Grodhopp framåt 10m *3
Stillastående längdhopp *5 (lite bättre teknik än i söndags iaf :D)
Enbenshopp i sidled (vänster gick bra men på höger ben verkar det inte som jag har någon balans - vänsterhänt/fotad.. :P)
Enbenshopp framåt 10m *2 på varje ben
Upp/ner på stubbe (behöver slipa på tekniken lite till,, gick ändå hyffsat)

Eftersom benen kändes så stela o lite trötta hoppade jag över det planerade benstyrkepasset idag och kommer igen på bålstyrkan i morgon istället,, som btw ska bli väldigt roligt har inte använt balansbollen speciellt mkt tidigare... :)

Edit: Fyllde på dagens kost...

Senast redigerat av Applet (2008-07-09 21:18)

ok, då tycker jag du ska försöka äta mer. När det gäller gröten trodde jag också man blir hungrig snabbt men ta 1,5dl-2dl så blir du INTE hungrig garanterat. Ta mackor också. LÄgg i lite linfrö  i gröten, mycket kacl iofs.. haha, självklart magrutor :P

jag ska testa med gröt imorgon! :)

Roligt att det går bra, övning ger färdighet i hoppen :)

Lingongrova med messmör är såååå gott ;) Grönsakerna ?? :P

Gröt med linfrön!

Alltid kul med framsteg!! :D Ja, visst är messmör gott och sen går det så snabbt också! :) bra när man har bråttom,, Jag brukar äta mycket grönsaker till middag men det glöms lätt bort till lunchen.

Ta gärna till lunch med :) ...Om du kommer ihåg :P

Vad blir det för träning imorgon?

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB