Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Du är inte inloggad.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Det är ju kanon, då har du minuter att tjäna på att börja bensparka :)
Jag tar de minutrarna på cykel och löpning istället, när jag slipper ha kramp efter att ha sparkat mig trött i vattnet.
Du missförstod, jag menade ju inte att du bara skulle börja sparka helt plötsligt. Det är ju en träningsgrej, både tekniskt och fysiskt och då får man inte kramp. Så det jag menade att det är bra att ha oanvända potentialer att plocka fram i framtiden. Jag har t ex väldigt dålig teknik, vilket är en potential att plocka fram till nästa år. Min dåliga teknik ger mig grymt bra självförtroende för jag vet att om jag har simmat 1500 meter på 27.29 med den så kommer jag kunna simma riktigt fort en vacker dag när jag fått ordning på tekniken. Det kommer peppa mig till simträning i vinter också.
machine gun skrev:
Jag tar de minutrarna på cykel och löpning istället, när jag slipper ha kramp efter att ha sparkat mig trött i vattnet.
Du har också varit på tävling ser jag! Kalaskul att läsa om din framfart. Hm. Min löpning går så jävla skit nu så jag nästan funderar på att köra tre grenar nästa gång jag är i form nog att tävla i nåt. Ang. quoten ovan så resonerar du som herr-senior-2:an:
Jag får fjärde snabbaste cykeltiden, ca 1,20 långsammare än Colting, får duga men jag vill ha bättre, måste vara bättre om jag ska vara så dålig på att simma!¨Hehe :)
floppix skrev:
Du har också varit på tävling ser jag! Kalaskul att läsa om din framfart. Hm. Min löpning går så jävla skit nu så jag nästan funderar på att köra tre grenar nästa gång jag är i form nog att tävla i nåt. Ang. quoten ovan så resonerar du som herr-senior-2:an:
Jag får fjärde snabbaste cykeltiden, ca 1,20 långsammare än Colting, får duga men jag vill ha bättre, måste vara bättre om jag ska vara så dålig på att simma!¨Hehe :)
Ju sämre man är på varje gren desto fler grenar måste man köra. Ungefär som att kan man inte springa snabbt så måste man springa långt.
Äh, jag hade ju vunnit simmomentet om jag bara kunnat simma rakt XD
machine gun skrev:
080705
Örserum triathlon 2008 - Lopproman
Kul att det gick så bra. Övning ger färdighet...
Om jag glömde säga det i lördags så BRA KÖRT!
Ironwoman skrev:
machine gun skrev:
080705
Örserum triathlon 2008 - LoppromanKul att det gick så bra. Övning ger färdighet...
Jo det krävs en del träning för att få till en bra Lopproman, kul att du som är expert i ämnet också kommer och ger feedback till en n00b som m_g ;-)
Summering träning v.27
Måndag: Simning 2,8 km + Transportcykel 15 km
Tisdag: Löpning 8,6 km + Simning öppet vatten 1,5 km + Transportcykel 30 km
Onsdag: Cykel racer 34,3 km
Torsdag: -
Fredag: -
Lördag: Örserum triathlon motionssprint 1:11:48
Söndag: Simning öppet vatten 1,5 km
Träningsdagar: 5
Träningspass: 6
Total träningtid: ca 8:28
Simning: 5,8 km
Cykel:
- racer: 54,3 km
- transport: 45 km
Löpning: 13,6 km
Kommentarer: Bättre sent än aldrig. Ytterligare en triathlonhelg, denna gång med strålande resultat! Trots stukad handled, besök på akuten, utebliven växlingsträning och ofrivilliga vilodagar under veckan så gick Örserum långt över förväntan! Tror jag hittat min sport :) Dags att skärpa mig med löpningen dock.
Kanske var de ofrivilliga vilodagarna som toppade formen åt dig.
Tryman skrev:
Om jag glömde säga det i lördags så BRA KÖRT!
Tack tack! Och detsamma :)
Endag skrev:
Kanske var de ofrivilliga vilodagarna som toppade formen åt dig.
Could be. Blev ju iofs samma sak veckan innan och då gick det inte alls lika bra, men å andra sidan berodde det mest på min oförmåga att svänga på cykeln ;P
machine gun skrev:
Could be. Blev ju iofs samma sak veckan innan och då gick det inte alls lika bra, men å andra sidan berodde det mest på min oförmåga att svänga på cykeln ;P
Vilodagar kan ge pigga fräscha ben, men svänga - det måste man fixa själv :)
Jag blir ibland konfunderad när jag ser träningsprogram i t ex Runner's world där man kör fem träningsdagar och en vilodag i tävlingsveckan. Det funkar för väldigt vältränade, men de läser ju ändå inte träningsprogram från en tidning de köpt på Pressbyrån. För min del är det klart så att extra vilodagar sista veckan ger mycket.
Endag skrev:
Jag blir ibland konfunderad när jag ser träningsprogram i t ex Runner's world där man kör fem träningsdagar och en vilodag i tävlingsveckan. Det funkar för väldigt vältränade, men de läser ju ändå inte träningsprogram från en tidning de köpt på Pressbyrån. För min del är det klart så att extra vilodagar sista veckan ger mycket.
Jag håller med. Jag tror att ofta är personerna som skriver programmen alldeles för hemmablinda. De gör helt enkelt bara nån slags bantad version av sina egna program. Många motionärer springer kanske 3-4 ggr/vecka i vanliga fall och då är det ju knappast läge att börja köra mer än så inför tävling.
machine gun skrev:
Endag skrev:
Jag håller med. Jag tror att ofta är personerna som skriver programmen alldeles för hemmablinda. De gör helt enkelt bara nån slags bantad version av sina egna program. Många motionärer springer kanske 3-4 ggr/vecka i vanliga fall och då är det ju knappast läge att börja köra mer än så inför tävling.
De västa jag sett där är på den sida endag räknar statistik på sin träning, triathlon. För att inte peka ut någon person som varit elit för länge.
machine gun skrev:
Läser man om toppning i triathlonböcker kan det vara ännu värre... Men rent generellt tror jag att de som följer 4.30-programmen inför Stockholm osv mår bättre av att skippa toppning och satsa på vila istället. Låg volym och många vilodagar. Men sen blir ju väldigt många rastlösa eller nervösa av att vila och då kanske man sover dåligt osv så kan det nog vara smart att lägga in 4 km-pass a la IW i uppladdningsveckan.
Jag kan också tycka det är onödigt att lägga in megapass för nybörjare. HAr sett marathonprogram för rookisar där det finns 32 km-pass. Klarar man det är det ju bra, men det är knappast nödvändigt.
Endag skrev:
Jag kan också tycka det är onödigt att lägga in megapass för nybörjare. HAr sett marathonprogram för rookisar där det finns 32 km-pass. Klarar man det är det ju bra, men det är knappast nödvändigt.
För psyket kan det vara nödvändigt. Jag är rookie och jag har kört 30+ km pass innan mina två maror.
Ironwoman skrev:
De västa jag sett där är på den sida endag räknar statistik på sin träning, triathlon. För att inte peka ut någon person som varit elit för länge.
Jag vet inte om jag fattar dig rätt. Menar du: på funbeat finns det många nybörjare som tränar extrema volymer?
Isåfall håller jag med. Jag tycker det råder en osund minutjakt på funbeat och bland många bloggare. Många som är rätt nya på idrott öht kör 15-20 timmar per vecka. Iofs har många skadat sig och kör rehab nu... MEn det är inte bara de som kör triathlon utan flugan ultralöpning har också krävt sina offer.
[åfyfan va äckligt, lille sonen kom just ut med toaborsten i munnen som en slickepinne]
Man kan se att det är en minutjakt, många reggar promenader och skadar de sig börjar de regga allt möjligt, måla båten, byta blöja, röka pipa.
machine gun skrev:
För psyket kan det vara nödvändigt. Jag är rookie och jag har kört 30+ km pass innan mina två maror.
Ja men många knäcker sig också eller blir skraja när de ser såna maffiga pass. Men efteråt är det säkert fint för psyket, gör en mindre rädd för maran. Men vad jag menar är att det inte behövs såna feta pass rent konditionsmässigt. Jag har aldrig sprungit över 30 km och jag har inte haft problem att fullfölja. Men sen är alla olika såklart, man kan inte bara kolla på sig själv som jag gjorde nu.
Endag skrev:
Ironwoman skrev:
Jag vet inte om jag fattar dig rätt. Menar du: på funbeat finns det många nybörjare som tränar extrema volymer?
Isåfall håller jag med. Jag tycker det råder en osund minutjakt på funbeat och bland många bloggare. Många som är rätt nya på idrott öht kör 15-20 timmar per vecka. Iofs har många skadat sig och kör rehab nu... MEn det är inte bara de som kör triathlon utan flugan ultralöpning har också krävt sina offer.
[åfyfan va äckligt, lille sonen kom just ut med toaborsten i munnen som en slickepinne]
Man kan se att det är en minutjakt, många reggar promenader och skadar de sig börjar de regga allt möjligt, måla båten, byta blöja, röka pipa.
Minutjagandet håller jag med om, men det jag tänkte på här var de vita flikarna. Titta längst till höger på träningsprogram för supersprint.
När det gäller längd på längsta långpassen tycker jag att man ska titta på hur långa pass man är van vid och hur mycket de sliter. Är man sliten mer än 3 dagar är det för långt. Springer man inte mer än max 15 km, förutom några långpass är över 30 dumt. Men om man gör en långsam upptrappning kan det funka, även för rel nybörjare (alltså en hälsosam icke överviktig 20-40 åring som löptränat rel seriöst ett halvår och kan komma under 3 timmar).
Ironwoman skrev:
Minutjagandet håller jag med om, men det jag tänkte på här var de vita flikarna. Titta längst till höger på träningsprogram för supersprint.
Vad är det med det programmet? Två pass i veckan, inte så mycket.
Jag har fått jobb! Som dietist, i Jönköping. Det känns... overkligt, men kul såklart! Trodde aldrig att jag skulle få jobb såhär fort. Från att ha varit nyexad och arbetslös har jag nu två jobb. Ett semestervik i Nyköping om ett par veckor och efter det ett längre vikariat i Jönköping. Jag är sjukt nöjd! :) Nu kanske jag äntligen kan slappna av och känna mig lite ledig.

GRATTIS!!
Det är du värd! Och dessutom i ett område där du vet att du presterar på topp!
(tänke rpå Örserum)
Tackar!
Jag vet iaf att det finns finfina landsvägar att cykla på. Jag menar, Vätternrunda går ju tom förbi där. Och så kan man cykla till Gränna och äta polkagrisar. Optimalt.
080709 - Pass 1
Löpning - distans
Sträcka: 8,83 km
Tid: 0:50:12
Min/km: 5:41
HR: 163/176
Lätt jogg för att få igång kroppen lite. Varmt och soligt, så pulsen gick upp något av värmen. Kroppen kändes ganska bra, förutom att jag var hungrig.
machine gun skrev:
Tackar!
Jag vet iaf att det finns finfina landsvägar att cykla på. Jag menar, Vätternrunda går ju tom förbi där. Och så kan man cykla till Gränna och äta polkagrisar. Optimalt.
Oh yeah, polkagrisarna. Erkänn att det var därför du tog jobbet?? Blir det flytt till Småland nu eller?
Jag har en hel del kompisar som har bott där och sen lite släkt. Alla trivs. Tror det är en kanonstad om man gillar att träna och inte minst triathlon.