Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 84 85 86 87 88 … 129  

Endag tränar för en vacker dag

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Endag skrev:

Dessutom är det lite oroväckande att jag har benlängd 80 när de mätte på Cykelcity i Lund och 82 på Bikepro i Malmö... 2 cm är rätt stor skillnad i sadelhöjd.

Cykelcity i sthlm hade nån konstig mojäng som man fick ställa sig gränsle över som de mätte med. På Cycling (där jag köpte cykeln) mätte de med tumstock. Jag skulle tro att tumstock blir mer exakt.

Jag har längre ben än dig för övrigt ;)

Endag skrev:

Jag nu såg jag det. Oj oj det är ju hälften klubbkamrater i min klass. Den enda jag känner av dem är Daniel som kommer vara riktigt jäkla grym i Kalmar i år, han har tränat stenhårt, drog Malmö 10K på 34 min för några veckor sen. Sen såg jag ett annat namn som inte bådar gott i AG 40-44, det är en kille som liggerpå ungefär samma nivå som jag tror jag som jag simmat en del med. Finns risk att det bliur duell och då spricker min plan om måttligt lugnt tempo... Sen ser jag att det är en del kollegor som är med. Vi är tydligen minst fem från jobbet som ska köra Kalmar också.

Startar seniorer och masters samtidigt då?

Registrerad: 2007-05-08

machine gun skrev:

Endag skrev:

Dessutom är det lite oroväckande att jag har benlängd 80 när de mätte på Cykelcity i Lund och 82 på Bikepro i Malmö... 2 cm är rätt stor skillnad i sadelhöjd.

Cykelcity i sthlm hade nån konstig mojäng som man fick ställa sig gränsle över som de mätte med. På Cycling (där jag köpte cykeln) mätte de med tumstock. Jag skulle tro att tumstock blir mer exakt.

Jag har längre ben än dig för övrigt ;)

Jag har också mätt med en sån. Skillnaden var nog att på Bikepro var det en riktigt ballbreaker om jag säger så, medan cykelcity vårdade juvelerna lite mildare. Skillnaden var kanske de två centimetrarna. Men nu har jag ställt in hojen på en ny höjd som jag provade lite lätt igår, tyvärr kommer jag inte kunna testa riktigt innan Sövde för jag måste vila hälsenan. Men då lär jag ju få veta om det är rätt eller inte.

Jag vet att jag har korta ben... :)

Startar seniorer och masters samtidigt då?

Det har jag inte kollat, men jag kan inte tänka mig nåt annat. Det är ju rätt få anmälda och sen en långdistans, så jag antar att det är samtidigt. Han killen jag är rädd att det ska bli en duell med kan nog blivit rätt vass sen vi sågs sist för han skulle vara ledig från jobbet en dag i veckan för att kunna få in mer träning inför Kalmar.

Senast redigerat av Endag (2008-07-04 09:31)

Registrerad: 2006-03-15

Endag skrev:

Han killen jag är rädd att det ska bli en duell med kan nog blivit rätt vass sen vi sågs sist för han skulle vara ledig från jobbet en dag i veckan för att kunna få in mer träning inför Kalmar.

Så skulle man ha det =)

Jag håller tummarna för dig när du kör Sövde nästa helg.

Tryman skrev:

Endag skrev:

Han killen jag är rädd att det ska bli en duell med kan nog blivit rätt vass sen vi sågs sist för han skulle vara ledig från jobbet en dag i veckan för att kunna få in mer träning inför Kalmar.

Så skulle man ha det =)

Jag håller tummarna för dig när du kör Sövde nästa helg.

Ja det låter rätt gott! Lite lyxigt.

Håll gärna tummarna, det kan behövas. Om jag gör ett dåligt resultat har jag lyckats, ett bra så har jag gått för hårt :)

Söndag 6 juli

Löpning 9 km, 49 min, HR 141
Hade planerat in att springa 28 km i dag, men efter ca 20 min började det göra ont i hälsenan och vaden runt så jag vände och stack hem. Hade kunnat springa långt för så ont gjorde dte inte, men jag vill inte riskera nåt. Bara en vecka till Sövde. Faktum är att jag hade gjort iordning simgrejerna ifall jag skulle bryta löpningen så det var bara att sticka direkt till simhallen.

Simning 47 min
Hade grymt missflyt i simhallen också. När jag hunnit halvvägs i mitt tänkta program så kommer en badvakt och säger att de tänker stänga nu så jag får packa mig upp. Surt. Men jag simmade med grym skärpa i dag, riktigt bra fokus på teknikövningarna. Koncentrerade mig 100% och det gör stor skillnad.

500 insim
5*(25 catchup + 25 glid + 25 catcup + 25 ss)
5*100 start 2.00 min
300 (100lugnt, 100 medel, 100 hårt)

30 min Styrketräning
Rehab o bål
Rehabprogrammet utan boll
10 kvastskaft
20 Stålman utan boll
8*1 min Sälen
20 utfallssteg
3 min Fysiorulle-övningar
bålövningar
balansövningar ett ben
armhävningar

Senast redigerat av Endag (2008-07-06 23:22)

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Om du kommer iväg och kör i Skövde så kan du kanske se Spenaten bonka också, finns nog risk att han gör så efter den lilla 50timmars-veckan som bara blev en 40timmarsvecka. Om du är duktig med kvasten ska du nog se att det går fint med triatlonet nästa helg :-)

floppix skrev:

Om du kommer iväg och kör i Skövde så kan du kanske se Spenaten bonka också, finns nog risk att han gör så efter den lilla 50timmars-veckan som bara blev en 40timmarsvecka. Om du är duktig med kvasten ska du nog se att det går fint med triatlonet nästa helg :-)

Isåfall blir det en trippel i DNF va? Nu får vi hålla tummarna att han håller.

Jag ska köra stenhårt med kvasten i veckan, minst... öh... 10 om dagen

Sövde utan "k" :)

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Jaja, timmen är sen, jag har också berättat att en tjej ska springa snabbt nerför när hon ville ha tips om hur man ska springa på bästa sätt uppför. bara 50% rätt till mig alltså. Gonatt.

Registrerad: 2006-08-28

Endag skrev:

Skulle han lyckas med det är det tom värre än det brukar vara. Normalläget för honom är typ 50 % DNF på korta lopp.

Vecka 27

Måndag    Löpning 17 km, 90 min
              Styrka/rörlighet 15 min

Tisdag      vila

Onsdag     Löpning 25 km, 140 min
               Styrka/Rörlighet 5 min

Torsdag    Löpning barnvagn 10 km, 57 min
               Cykling trainer 30 min
               Styrka /rörlighet 15 min

Fredag      vila
Lördag      vila

Söndag     Löpning 9 km, 49 min
               Simning 47 min
               Styrka / rörlighet 30 min

Detta var tänkt som en löpvecka och blev väl det även om jag inte alls lyckades enligt planen pga ont i hälsenan/vaden. Tanken var att jag skulle springa 10-12 km på fredagen och sen 28 km på söndagen, men det blev som sagt inställt. Inte hela världen, men hälsenan /vaden oroar mig en del. Blir en lugn vecka med voltaren och popcorn fram till Sövde på söndag.

Så, nu är boende fixat till Kalmar. Tänkte köra sprinten och sen skrika på er som kör på lördag och kanske langa till en klubbkompis. Sen att jag ska ta dig ut och fira födelsedagen ordentligt på fredagen förståss =)

Ironwoman skrev:

Endag skrev:

Skulle han lyckas med det är det tom värre än det brukar vara. Normalläget för honom är typ 50 % DNF på korta lopp.

Trodde långdistansare hade pannben ;)

Tryman skrev:

Så, nu är boende fixat till Kalmar. Tänkte köra sprinten och sen skrika på er som kör på lördag och kanske langa till en klubbkompis. Sen att jag ska ta dig ut och fira födelsedagen ordentligt på fredagen förståss =)

Va kul! Då ska jag heja på dig på fredagen! Måste man ha langning?

Hur funkar det vid vätskestationerna, kan man endast få i cykelflaskorna eller går det få en mugg på vägen. Alltså kan man köra in med fyllda flaskor men dra i sig en cola eler nåt?

Ja på fredg blir det party. En cl vodka för varje år jag fyller...not :)

Endag skrev:

Måste man ha langning?

Hur funkar det vid vätskestationerna, kan man endast få i cykelflaskorna eller går det få en mugg på vägen. Alltså kan man köra in med fyllda flaskor men dra i sig en cola eler nåt?

Ja på fredg blir det party. En cl vodka för varje år jag fyller...not :)

Man behöver ingen langning, men många vill ju ha det för att få den dryck man är van vid.

Under cyklingen får man bara cykelflaskor, men det går ju att ha en cola och en sportdryck (som jag har).

Vi får parta efter målgång=), vem dansar först på bordet (borde bli jag eftersom jag väger tillräckligt lite för att bli upplyft på bordet)

IW:
Jag tror jag kommer vilja ha en flaska vatten med mig, emn jag tänkte om man kunde få vatten vid kontrollerna att dricka så kunde man ju ha cola eler sportdryck i båda. Men kan man ta en flaska utan att slänga en? Isf kanma ju svepa i sig och sen slänga den direkt.

Borde kanske fixa langning, gillar inte Vitargo. Fast man den blir ju värst på löpningen...

Jag kan nog redan nu säga at jag inte kommer dansa på nåt bord på åtminstione en månad:)

Simning 65 min
IW sa att man tappade mycket andra halvan på Kalmar så jag var tvungen att prova att simma 3200 m i sträck med mellantider. Gick rätt bra, men kände att jag var lite sliten i armarna och latsen på slutet, men jag har aldrig simmat mer än 1500 förut och har ju inte varit en frekvent simhallsgäst på sistone direkt. Skulle jag kört 600 m till hade jag varit riktigt seg sen.

Tider:
3200 1:02:25
3000 på 58:26 min

Mellantider
500 9:33 min
500-1000 9:46 min
1000-2000 19:33 min
2000-2500 9:49
2500-3000 9:43
3000-3200 3:58
lite avsim

Rätt jämn fart förutom att första gick lite snabbare. Tränande lite olika andningar och navigering för att undvika tristess, men körde mest tretakt. Den som verkar funka bäst av navigeringen var 2 takt vänster - 3 takt speja över vattnet - 2 takt höger, eller hur man nu ska förklara det.

Senast redigerat av Endag (2008-07-07 22:08)

Det ser bra ut. Bra att du blir sliten i latsen också, visar att du simmar rätt.

Du kan nog simma på 1,30 ändå...

Sedan behöver du nog inte titta upp så ofta som var 10:de meter, men funkar det bäst för dig så. Men du kan iaf när du fått in riktingen titta upp hälften så ofta.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Och varför har mannen inte simmat 3200 tidigare??? Att första 500 (eller egentligen de första 200) går 10 sek snabbare är ju helt normalt. Däremot är det ju mer onormalt att du inte tappar ytterligare efter 2000 meter.
Tur för mig att du inte kröde när det var "tävling"! Med våtdräkt ska 1:20 inte vara något problem.

Ironwoman skrev:

Det ser bra ut. Bra att du blir sliten i latsen också, visar att du simmar rätt.

Du kan nog simma på 1,30 ändå...

Sedan behöver du nog inte titta upp så ofta som var 10:de meter, men funkar det bäst för dig så. Men du kan iaf när du fått in riktingen titta upp hälften så ofta.

Vi får se... det är ju svårt att spå tid, första gången ute så långt. Dessutom är det i hav så vädret spelar ju jättestor roll, men det känner ju redan till :)

Jona visade mig en teknik som många hade sa hon. Där tittade man upp efter varje vänsterandning och då körde hon tretakt. Alltså andas vänster, vänster armtag, titta upp, höger arm, vänster arm, andas höger.  Så det jag gjorde nu är mer sällan eftersom jag skjuter in en extra tvåtaktsandning på varje sida. Men när hon visade såg det väldigt smidigt ut, när jag gör det går jag upp med hela huvudet. Sen tror jag hon visade den tekniken för att hon sa att jag simmade så krokigt och trodde att jag skulle tjäna på att titta ofta. I Göteborg gick det ju riktigt bra första varvet när jag höll mig till folk, andra varvet blev det glesare plus att jag ville simma om folk och då fick jag navigera själv. Det resulterade i att jag simmade fel hela tiden och hamnade rätt långt ifrån de andra. Jag vet inte hur trångt det är i Kalmar om man simmar som jag, runt 1.30? Skulle nog tjäna på att ta nåns fötter eller ligga jämte.

Senast redigerat av Endag (2008-07-08 08:57)

steph skrev:

Och varför har mannen inte simmat 3200 tidigare??? Att första 500 (eller egentligen de första 200) går 10 sek snabbare är ju helt normalt. Däremot är det ju mer onormalt att du inte tappar ytterligare efter 2000 meter.
Tur för mig att du inte kröde när det var "tävling"! Med våtdräkt ska 1:20 inte vara något problem.

Jag har faktiskt inte orkat. Tycker det är grymt jobbigt att simma mer än 200 meter. Fast nu har jag hittat en skön rytm i simmandet. DEt går saktare än tidigare, men det käns kontrollerat och jag får inte heller andnöd.

Jag tror första 100 gick 10 sek snabbare än snittet så sen var det rätt jämna 500ingar.

Registrerad: 2007-05-10
Webbsida

Jo jag tror vi har snackat mycket om det där med fart och tvåtakt. Klart man måste simma långsammare när man simmar längre och rytmen är ju a o o. Och jag såg nog att m_g sen ändå körde tvåtakt ute på kortsim trots all tretakt i bassäng.
Jag har ju hela tiden kört filosofin att all träning ska ske med samma "teknik" som på IM.
Farten på simningen är inte så avgörande på så sätt att 5 min hit elelr dit gör inget på IM tiden, men skiljer mellan kontrollerat simning i skön rymt eller grymt jobbig simning med andnöd o panikkänslor i 1:17.
Du hittar nog säkert nås fötter att hänga på. De flesta far ju efter andras fötter. Det är bara att hoppas att den som far först vet var målet är!

steph skrev:

Och jag såg nog att m_g sen ändå körde tvåtakt ute på kortsim trots all tretakt i bassäng.

Det var praktiskt i Säter, för då kunde man ligga och titta på linan som markerade simbanan hela tiden och slapp navigera så mkt. I Örserum körde jag 3-takt hela vägen.

machine gun skrev:

steph skrev:

Och jag såg nog att m_g sen ändå körde tvåtakt ute på kortsim trots all tretakt i bassäng.

Det var praktiskt i Säter, för då kunde man ligga och titta på linan som markerade simbanan hela tiden och slapp navigera så mkt. I Örserum körde jag 3-takt hela vägen.

Att simma 3-takt på träning gör att man blir lika bra på att andas åt båda hållen samt att det är lättare att hålla rak kurs utan att navigera.

Ja det är ganska lite som skiljer mellan behaglig simning och jobbig. Skulle jag simmat två minuter snabbare igår hade det varit riktigt jobbigt hela vägen.

Tycker man tappar rätt mycket på att inte kunna navigera och simma rakt. Dels simmar man för långt, men också att man måste stanna till och kika.

Känns piss i vaden. Kändes inget alls i morse sen cyklade jag bara ner på stan och efter fem minuters cykling gjorde det ont. Nu får det bli helt lugnt med cykel/löp till på söndagens tävling. Funkar det inte då så får jag väl se det som träning i utomhussimning och sen bryta på cykeln.

Sidor: 1 … 84 85 86 87 88 … 129  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB