Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Kolla in denna bilden nedan:
Det är höjdhopparen Linus THörnblad. Vissa av er tycker kanske han ser klen ut, vissa (som mig) tycker han ser rätt biff ut. Det är ungefär såhär (som på bilden) jag hade hoppats att bli. Inte biffigare.
Hur tror ni hans träningsprogram ser ut? Jag har själv sett i intervjuer att han löper rätt mycket.
Bilden:
http://images.google.se/imgres?imgurl=h … v%26sa%3DN
Stora bröst och magrutor, imponerar på väldigt många. Jag tror då inte han kör någon speciell gym-träning, lite kompleterande övningar till höjdhoppningen och lite extra bänkpress. :) Som höjdhoppare får man nog passa sig för att bli för tung. :)
jag säger silikon.
Degpekka skrev:
Jag tror då inte han kör någon speciell gym-träning, lite kompleterande övningar till höjdhoppningen och lite extra bänkpress. :) Som höjdhoppare får man nog passa sig för att bli för tung. :)
Jag skulle påstå att han kör/kört ganska mycket styrketräning. Om jag inte minns fel så hade han för mycket muskler vilket gjorde att han var för tung. Därför så fick han "träna bort" några kilo muskelmassa för att förbättra sitt höjdhoppande.
De flesta friidrottare kör rätt hårt på gymmet under vintern...
Träna hård och tung styrketräning i några år, deffa ner så kanske du kommer se ut sådär :-)
Cybercowboy skrev:
Degpekka skrev:
Jag tror då inte han kör någon speciell gym-träning, lite kompleterande övningar till höjdhoppningen och lite extra bänkpress. :) Som höjdhoppare får man nog passa sig för att bli för tung. :)
Jag skulle påstå att han kör/kört ganska mycket styrketräning. Om jag inte minns fel så hade han för mycket muskler vilket gjorde att han var för tung. Därför så fick han "träna bort" några kilo muskelmassa för att förbättra sitt höjdhoppande.
De flesta friidrottare kör rätt hårt på gymmet under vintern...
Okej, känner inte till hans bakgrund, så jag dömde bara efter vad jag såg på just den bilden. :)
denna är ju 100 ggr "värre"
http://kjellbergsweden.typepad.com/phot … blad_2.jpg
Han har väldigt djupa muskelfästen i magen.
Awesome mage de där..
Senast redigerat av ZEE (2008-07-06 01:16)
Relaterad artikel där det även finns en till liten bild med en...öh...posering? :
http://www.expressen.se/1.394775
Hopparen kan tydligen tänka sig att bli hobby-BB när höjdhoppandet läggs på hyllan för gott...
Recept på 77,5 kg muskelmassa á Thörnblad:
Thörnblads förvandling till en muskelknutte
Oktober-januari
Nio stentuffa pass i veckan tillsammans med nye tränaren Stanislav Szczyrba.
Thörnblad kör mer styrka än tidigare och koncentrerar sig på bröst och mage.
Kan ofta hittas liggande vid ribbstolarna i Atleticum i Malmö, nötandes lyftövningar.
April-maj
Efter inomhussäsongen tas hårdträningen upp igen med sikte på EM.
Hänger även en del i gymet när utesäsongen börjar.
Juli
Självsvälten inleds.
Linus Thörnblad minskar sitt dagliga matintag en månad före mästerskapet, men ser till att behålla musklerna.
EM-vikten: 77,5 kilo.
Vägen till sex-pack:
- Jag har kört mycket mage, legat vid ribbstolarna och lyft upp kroppen.
Koncentrerar sig på bröst och mage? Snackar om strandform? Vad i...
Herregud vad fult!! Alltså Linus där.. Usch!! :(
Edit: Om jag ska vara ärlig varför måste han lägga på sig massa muskler, eller ha så mycket muskler? Visst hoppar han bra men höjdhoppare ska väl inte riktigt ha en sådan kropp. ?
spicegirl_17 skrev:
Edit: Om jag ska vara ärlig varför måste han lägga på sig massa muskler, eller ha så mycket muskler? Visst hoppar han bra men höjdhoppare ska väl inte riktigt ha en sådan kropp. ?
Tycker inte dedär är så mkt muskler... Han har bara noll fett på kroppen och som steve säger brutalt djupa magmuskelfästen. Kolla hans armar ^^
Keep_On_Pumpin skrev:
spicegirl_17 skrev:
Tycker inte dedär är så mkt muskler... Han har bara noll fett på kroppen och som steve säger brutalt djupa magmuskelfästen. Kolla hans armar ^^
ok, men ändå, han borde bli lite smalare, och för guds skull inte bara köra mage och bröst som ni säger!
Nja, man behöver muskler för att kunna hoppa också. Blir han för smal är risken att han tappar mer styrka än han vinner i lättare kroppsvikt.
spicegirl_17 skrev:
ok, men ändå, han borde bli lite smalare, och för guds skull inte bara köra mage och bröst som ni säger!
lilla flicka, jag kan GARANTERA dig att han inte bara kör mage och bröst :) det är som sagt den låga kroppsfettprocenten som gör det mesta av looken, och mage ska han definitivt ha mycket av även i en gren som höjdhopp. sen är linus en av de hoppare som inte är skolade i hoppning och friidrott från småbarnsåren, utan har kommit in i grenspecifik träning vid högre ålder. således blir det svårare för honom att hoppa perfekt tekniskt, eftersom de neuromuskulära är mest träningsbart ju yngre man är. linus har alltså mer fått hoppa på råstyrka och snabbhet, dvs. han har en höjdhopparkropp som mer liknar en sprinters eftersom fart är något han lättare kan träna upp än teknik. hänger du med?
floppix skrev:
spicegirl_17 skrev:
lilla flicka, jag kan GARANTERA dig att han inte bara kör mage och bröst :) det är som sagt den låga kroppsfettprocenten som gör det mesta av looken, och mage ska han definitivt ha mycket av även i en gren som höjdhopp. sen är linus en av de hoppare som inte är skolade i hoppning och friidrott från småbarnsåren, utan har kommit in i grenspecifik träning vid högre ålder. således blir det svårare för honom att hoppa perfekt tekniskt, eftersom de neuromuskulära är mest träningsbart ju yngre man är. linus har alltså mer fått hoppa på råstyrka och snabbhet, dvs. han har en höjdhopparkropp som mer liknar en sprinters eftersom fart är något han lättare kan träna upp än teknik. hänger du med?
Got you babe!
Han har bantat ner sig lite också. Efter den artikeln tog det inte lång tid innan hans tränare gnällde på honom och sa att han hade för mycket massa för att hoppa höjd.
Snubben ser inte ut så längre.