Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Variera med uthållighetsträning?

Registrerad: 2008-06-26

Kan tänka mig att de flesta som styrketränar oftast kör riktigt tungt med färre repetitioner, men är det viktigt/bra att variera med ngt lättare vikter och köra längre set med olika röreslehastigheter (liknande bodypump) som väl gynnar musklernas uthållighet? Skulle gärna vilja veta mer om detta om någon vet! :)

Registrerad: 2008-06-26

Ingen som vet något???

Registrerad: 2008-03-24

Det enda jag kan säga är : absolut tror jag att man ska köra uthållig styrka med. Det beror också på vad man vill uppnå med sin träning.

Varation är viktigt i all träning. Dock kan jag inte ge dig en mer vetenskapligt svar , det får de stora boysen ta. Men absolut bra med uthållig styrka ! :)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Är det bara jag som tror att variation är överskattat. Med variationer menar jag alltså inte intensitetscykler eller andra periodiseringsformer, utan snarare att byta träningsform/övningar/träningsprogram? Bodypump lär väl knappast ge ett skit för ens styrketräning.

Registrerad: 2008-03-24

Jag tror att variation är bra. Musklerna behöver nya utmaningar om man står still, eller  så är det bara roligare att variera. Jag tror på det .
Däremot tycker jag inte man ska ändra på ett koncept som redan fungerar :) Men iofs är det inte riktigt så i detta fall.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Variation upp till bodypumpliknande träning kanske en månad om året eller så (eller kanske t.o.m 2-3, en i varje period i sin träning) för folk som annars kör i princip enbart tung träning har jag kommit att betrakta som ett mycket bra inslag just för att få musklerna och kroppen att glömma all anpassning den har mot tidigare träning och göra sig själv redo för en ny omgång tung träning. Det handlar lika mycket om att undvika skador som om att se till att undvika att man stagnerar. Sedan finns det naturligtvis andra sätt att periodisera och variera på, men det är ett sätt och det är inte direkt dåligt.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB