Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Jag behöver råd med kosten

Registrerad: 2008-07-03

Hej allihopa!

Jag har börjat träna (mäkta stolt)! Detta är stort, för jag har aldrig tränat förut. Jag är motiverad som tusan (vissa kallar det 30 års kris) och tycker  det är superskoj. Jag konditionstränar på maskiner, styrketränar och går på olika typer av gruppträning. Målet är få bättre kondition och de hälsofördelar som det innebär, bli mer fit och gå ner i vikt (inte nödvändigtvis i den ordningen).
Mitt problem är dock kosten. Jag har ingen aning om vad och hur jag ska äta. Att jag behöver dra ner på kalorierna förstår jag, men hur gör jag det på ett vettigt sätt? Jag skulle behöva någon som talar om för mig hur jag ska äta dag för dag, ett schema som jag kan hålla mig till. Kan någon vänlig ge mig lite tips?

De närmaste veckorna har mitt gym stängt och jag kommer därför inte träna så mycket. Ska jag äta annorlunda då?

Registrerad: 2007-03-03

Dra ner på socker och sockerkedjor först och främst. De är inte livsnödvändiga till skillnad från fett och protein.

Ät mycket av ...
... fet fisk
... grönsaker
... bra fett
... magert kött, fågel och mager fisk

ät normalt av
... fett kött
... frukt

dra ner på
... socker (alla enkla sockerarter; monosackarider)
... sockerkedjor (sammanlänkade sockerarter; t.ex. stärkelse, strösocker)
... nötter och frön

Träna progressivt! Öka vikterna i gymmet så ofta du kan; om du tränar inom repetitionsintervallet 8-12 så ökar du vikten när du klarar 12 reps.

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Varför dra ner på frön och nötter? Massor med nyttiga grejer...?

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

Tror Svea menar att det är ett högt kalorivärde i just nötter bla.

Vårdarjäveln skrev:

Massor med nyttiga grejer...?

Ja. Men de nyttiga grejerna går att få tag på i andra livsmedel. Där man dessutom slipper energimängden.

Vad som däremot inte går att kompensera med andra livsmedel är de ofantliga mängderna omega-3 man behöver få i sig.

Senast redigerat av I Svea I (2008-07-03 21:50)

Webbsida

I Svea I skrev:

Vad som däremot inte går att kompensera med andra livsmedel är de ofantliga mängderna omega-3 man behöver få i sig.

Fisk innehåller ju omega-3, men det kanske var det du menade...?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Nötter och frön innehåller mkt omega-6, vilket innebär att man om man äter mkt av dessa livsmedel behöver kompensera med ofantliga mängder omega-3 för att hålla balansen rätt.

Webbsida

Aha... Är det något man behöver oroa sig för som svensson?

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Vårdarjäveln skrev:

Aha... Är det något man behöver oroa sig för som svensson?

Ja, jag tror det.

Webbsida

Absolut. Jag väljer att citera svea:

Vi har en kamp i kroppen, mellan omega-3 (antiinflammatoriskt) och omega-6 (proinflammatoriskt). De tävlar om samma hormonsystem ... eller ... hormonliknande system passar bättre. De hormonliknande organiska ämnena kallas "eikosanoider". För att det inte ska bli för komplicerat som du bad om i tidigare posten, så kan man säga att omega-3 eikosanoiderna är bra hormoner (antiinflammatoriska) och omega-6 motsatsen.
'
Om omega-6 leder, så ger det upphov till inflammationer. D.v.s. allt från huvudvärk till blodpropp till cancer.

Man hör ofta att 1:1 är bra. I början frågade jag mig varför, i och med att det borde vara så att omega-3 ska leda eftersom annars blir det en jämn kamp. Men grejen är att omega-3 är mycket starkare och vid 1:1 mängd så blir eikosanoid-mängden till omega-3s fördel. Hur mycket vet jag dock inte; antagligen vet ingen det.

Han skrev även en hel del annat bra om det och fetter i allmänhet här: http://www.halso.info/forum/t-32870.html

Webbsida

Oops.. Dags att dra ner på nötterna då. Men  änåd, nu låter det ju som att omega-6 är skitfarligt. Allt annat fett måste ju då vara katastrof för inflammationer och proppar?

Webbsida

Allt annat fett är inte proinflammatoriskt. Och omega6 är inte skitfarligt, det är essentiellt det också:) Eller ja, allt är egentligen "skitfarligt" i för stora mängder, man kan t.ex. dö av akut a-vitaminförgiftning (dock händer det på naturlig väg i princip endast när man äter isbjörnslever) eller genom att dricka för mycket vatten samtidigt.

Från: Uppsala
Registrerad: 2005-04-01

Vårdarjäveln skrev:

Oops.. Dags att dra ner på nötterna då. Men  änåd, nu låter det ju som att omega-6 är skitfarligt. Allt annat fett måste ju då vara katastrof för inflammationer och proppar?

Ät mer omega 3 istället.

Lajne skrev:

dock händer det på naturlig väg i princip endast när man äter isbjörnslever) .

Jag fick det nästan när jag åt leverpastej rakt ur burken. Burk på burk. Mamma hade gjort till julen. Flera halvkilon!

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

I Svea I skrev:

Lajne skrev:

Jag fick det nästan när jag åt leverpastej rakt ur burken. Burk på burk. Mamma hade gjort till julen. Flera halvkilon!

Ska man tro på dina berättelser? xD Helt klockrent om så är fallet iaf, du för börja filma dina middagar, tror det är flera än jag som lätt skulle sitta och titta på när du käkar! xD

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

I Svea I skrev:

Lajne skrev:

Snuskigt svea. Jävligt snuskigt. hehe

Registrerad: 2008-07-03

Tack för svaren! Det var bra med en "ät mycket av" och "ät lite av " lista. Jag har det i teorin, men tycker att det är svårt att applicera i praktiken.
Hur många mål per dygn rekommenderar ni? Bör man räkna kalorier för att hålla koll och i så fall hur vet hur många man bör äta för att gå ned/inte lägga på sig?
Hur ser era måltider ut? Vad äter ni en typisk dag?

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Lajne skrev:

Allt annat fett är inte proinflammatoriskt. Och omega6 är inte skitfarligt, det är essentiellt det också:) Eller ja, allt är egentligen "skitfarligt" i för stora mängder, man kan t.ex. dö av akut a-vitaminförgiftning (dock händer det på naturlig väg i princip endast när man äter isbjörnslever) eller genom att dricka för mycket vatten samtidigt.

Jag tänkte tillägga att man dör om man äter isbjörnslever pga den sjuka mängden A-vitamin men det behövde jag alltså inte. Har du också läst S.A.S. överlevnadshandbok?

Registrerad: 2007-04-26

I Svea I skrev:

Lajne skrev:

Pics or it never happend! Fan alltså, ge oss youtube-klipp på när du käkar!

Var går gränsen för att man ska lägga upp på tuben?

Om jag äter 50-100g smör bara sådär, är det ett normalt betéende?

Registrerad: 2007-10-08

I Svea I skrev:

Var går gränsen för att man ska lägga upp på tuben?

Om jag äter 50-100g smör bara sådär, är det ett normalt betéende?

Ja, men ett äckligt sådant ;P

Webbsida

stevebc skrev:

Jag tänkte tillägga att man dör om man äter isbjörnslever pga den sjuka mängden A-vitamin men det behövde jag alltså inte. Har du också läst S.A.S. överlevnadshandbok?

Nej, jag snubblade över det i samband med herbalifediskussionerna för länge sedan då jag undersökte överdosering av vitaminer:P

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB