Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Någon som har några bra övningar för bålen? Jag är hockeymålvakt och är 15 år gamla och är 178 lång och väger 74 kg och vill bli starkare i mage och rygg.
Jag vill säga frontböj, och möjligen stående rotationer som "tunga" övningar. Även mark och vanliga böj fungerar ganska bra här. Av de lite lättare övningarna är side raises min favorit.
Lajne skrev:
Jag vill säga frontböj, och möjligen stående rotationer som "tunga" övningar. Även mark och vanliga böj fungerar ganska bra här.
Då krävs det också att man använder bålen på rätt sätt. Det är inte helt uppenbart när man är nybörjare hur man böjer (får till) med båltryck osv. Men ja, frontböj är en jävla bra övning.
Utrullningar är annars en övning som är grymt underskattad (som TV-shops Ab-wheel ungefär).
Åh, bålen min favorit ;)
•situps med knäna i 90°.
• lägg dig på rygg och benen rakt ut , 1dm från marken och håll där så länge du kan. Sedan kan du variera det med att jobba med benen i kors, jobba med benen rakt upp och ner,
• bryggan , stå på armbågarna och håll överkroppen helt rakt.
• balansboll- försök att sätta dig på knä på den . När du kan det så kan du börja rotera lugnt och ena hållet sedan andra. ryggen ska vara helt rak.
• Balansboll- försök att stå på det! Riktigt bra. Spänn innerlåren
•Stå som du gör på bryggan men armbågarna ska ligga på en balansboll. Sedan kan du långsamt rulla bollen från en sida till en annan, bara några dm , mer orkar man inte, Du kan rulla bollen utåt också.
Alla dessa övningar är grymma för bålen. Hoppas du förstod på ungefär.
Sedan rekommenderar jag också att alla hantelövningar du kör när du står eller sitter, att "suga" in magen lite då aktiveras bålen också.
Jag kör mycket dessa övningar och jag får upp hållningen + mycket stark bål..
edit:
• ryggresningar, håll då armarna rakt ut, (inte på sidorna)
• brygga men på sidan. Stå på sidan med ena armbågen i golvet och ena foten i golvet . Då aktiverar du sidomusklerna. Alltså det är precis som bryggan fast du bara vrider på dig lite. Sedan kan du ta upp den "fria" handen i luften, det är svårare! Gör sedan samma sak på andra sidan. då vänder på dig alltså.
• Sedan kan du göra bryggan men att du lyfter ett knä i taget upp på sidan. Som en groda, då aktiverar du också höftböjaren.
• stå på som om du skulle göra en armhävning, men att du har fötterna på balansboll. Dra sedan knäna så långt du kan upp till bröstet. Fötterna ska ligga kvar på bollen. Det är bra!
Cybercowboy skrev:
Lajne skrev:
Jag vill säga frontböj, och möjligen stående rotationer som "tunga" övningar. Även mark och vanliga böj fungerar ganska bra här.
Då krävs det också att man använder bålen på rätt sätt. Det är inte helt uppenbart när man är nybörjare hur man böjer (får till) med båltryck osv. Men ja, frontböj är en jävla bra övning.
Utrullningar är annars en övning som är grymt underskattad (som TV-shops Ab-wheel ungefär).
Det är sant. Får man till bålen i böj och marklyft så ger det fan så bra träning. Hade träningsvärk och var allmänt svullen i sidan av magen idag efter gårdagens maxningar. Försökte spänna ut buken rejält då och det gav träningsvärk.