Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Kan tänka mig att de flesta som styrketränar oftast kör riktigt tungt med färre repetitioner, men är det viktigt/bra att variera med ngt lättare vikter och köra längre set med olika röreslehastigheter (liknande bodypump) som väl gynnar musklernas uthållighet? Skulle gärna vilja veta mer om detta om någon vet! :)
Ingen som vet något???
Det enda jag kan säga är : absolut tror jag att man ska köra uthållig styrka med. Det beror också på vad man vill uppnå med sin träning.
Varation är viktigt i all träning. Dock kan jag inte ge dig en mer vetenskapligt svar , det får de stora boysen ta. Men absolut bra med uthållig styrka ! :)
Är det bara jag som tror att variation är överskattat. Med variationer menar jag alltså inte intensitetscykler eller andra periodiseringsformer, utan snarare att byta träningsform/övningar/träningsprogram? Bodypump lär väl knappast ge ett skit för ens styrketräning.
Jag tror att variation är bra. Musklerna behöver nya utmaningar om man står still, eller så är det bara roligare att variera. Jag tror på det .
Däremot tycker jag inte man ska ändra på ett koncept som redan fungerar :) Men iofs är det inte riktigt så i detta fall.
Variation upp till bodypumpliknande träning kanske en månad om året eller så (eller kanske t.o.m 2-3, en i varje period i sin träning) för folk som annars kör i princip enbart tung träning har jag kommit att betrakta som ett mycket bra inslag just för att få musklerna och kroppen att glömma all anpassning den har mot tidigare träning och göra sig själv redo för en ny omgång tung träning. Det handlar lika mycket om att undvika skador som om att se till att undvika att man stagnerar. Sedan finns det naturligtvis andra sätt att periodisera och variera på, men det är ett sätt och det är inte direkt dåligt.
fullfart skrev:
Kan tänka mig att de flesta som styrketränar oftast kör riktigt tungt med färre repetitioner, men är det viktigt/bra att variera med ngt lättare vikter och köra längre set med olika röreslehastigheter (liknande bodypump) som väl gynnar musklernas uthållighet? Skulle gärna vilja veta mer om detta om någon vet! :)
http://www.gih.se/upload/Forskning/Fysi … s44-48.pdf
Varsågod, lite om styrketräning för uthållighet. Sid. 4: mitokodrieträning.
1x50 på allt. Enjoy :-)
Senast redigerat av floppix (2008-10-15 23:39)
Om jag ska orka 50 men inte 51 så är det mjölksyreträning för mig alla gånger..inte mycket till enjoy. Men visst om jag spyr på gymmet är det iallafall "enjoy" att se alla andras reaktion.
GIH har upptäckt en sämre version av schemat Babel gav mig i somras?
Variation är alltid bra. Styrketräning med ren uthållighetsträning med jättemånga repetitioner ser jag inte så stor poäng med i regel (läs 15+). Jag kör det själv typ som aktiv vila, mer sällan nu dock
Bodypump stimulerar väl musklerna i kombination med konditionsträning. Så ja, vill man bli slimmad och smal är det nog ingen dum idé att köra en massa bodypump faktiskt.
Senast redigerat av Madball (2008-10-16 16:13)
Är det någon som har sett den där klassiska bilden med två enäggstvillingar där den ena blir bodybuilder och den andra långdistanslöpare? Det skiljde en del i kroppsform om man säger så - ffa hos han som styrketränade, där var muskelerna mycket större än hos löparen förutom vadmuskulaturen som var betydligt större hos löparbrodern.
Vad är det som gör att en löpare kan få så stora vader och en cyklist kan få så stora benmuskler utan någon av dem någonsin varit inne på ett gym? Det blir ju fler än 15 RM om man säger så..
Skulle gärna se en länk till den där klassiska bilden.
Det här är inte den bästa jag sett men en liten fingervisning i a f:
Gav lite fel fakta i förra inlägget. Ewald var mer av en friidrottare men Otto var långdistanslöpare.
What the heck happened here?
Both twins are athletes. Otto runs distance, Ewald competes in the field events (discus, shot put, hammer throw, etc.).
The different types of training (one, low-intensity cardio; the other, high-intensity resistance-type training) resulted in two very different body types, even for a pair of humans with the exact same genetic code.
Senast redigerat av therunningman (2008-10-16 17:06)
Vaderna kan jag ge mig på att försöka förklara: de allra flesta har ytterst få FT (fast twitch) fibrer i sina vader, istället domineras den muskeln av ST (slow twitch) fibrer. När man då styrketränar på konventionellt sätt så stimulerar man FT-fibrerna till tillväxt; fullständigt korrekt utifrån en normal muskel eftersom dessa fibrer har den överlägset största tillväxtpotentialen, men när det nu i vaderna knappt finns några sådana fibrer så får man knappt någon tillväxt heller. Långdistanslöpning å andra sidan maximerar tillväxten för den typ av fibrer som där finns flest av, ST, vilket gör att även om de inte kan växa så mycket så är det mer än ingenting -> bättre resultat än styrketräning.
Nu är förklaringsmodellen säkerligen inte fullt såhär enkel, eftersom jag har för mig att vadmuskeln är väldigt speciell i sin utformning, men något åt detta här hållet iaf:)