Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Vad äta innan man lägger sig (gå ner i vikt)

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Hehe jo, ibland kan det vara frestande att be folk att faktiskt äta mer av allt. Men saken är ju den att alla behöver vi olika mängder mat för att gå ner i vikt, vissa kan deffa på 2500kcal och andra på 1500 eller mindre. I allmänhet brukar det vara så att om man inte går ner, måste man äta mindre, även om motsatsen kan stämma i sällsynta fall. I vilket fall så håller jag med om att näringsbrist kan vara ett stort potentiellt problem för folk som måste äta väldigt lite, men personligen anser jag att det var därför som vitaminpiller för 1-2kr/dag uppfanns, och därför bör man när man ger råd också fokusera på att hitta en kosthållning som tillgodoser de primära behoven (fett, protein) samtidigt som den ger en så smärtfri (dvs hungerfri, för det mesta) viktnedgång som möjligt. Och jag har ingen aning om vad poängen med den här posten var; förmodligen mest att säkerställa att vi inte verkar som sura, vresiga besserwissers inför nyreggade medlemmar:)

Registrerad: 2008-06-26

haha inga problem ;) Kul att höra andras åsikter och argument för dessa.

Men en sak angående detta; Om man äter såhär när man vill gå ner i vikt, vad händer då när man börjar "äta normalt"? Eller ska man inte göra det igen?

Registrerad: 2008-03-24

Man kommer inte kunna gå tillbaka till sina gamla matvanor - har jag för mig. Utan då får man äta som man gör- vill man gå upp får man äta lite mer.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

fullfart skrev:

haha inga problem ;) Kul att höra andras åsikter och argument för dessa.

Men en sak angående detta; Om man äter såhär när man vill gå ner i vikt, vad händer då när man börjar "äta normalt"? Eller ska man inte göra det igen?

Metabolismen kommer sannolikt vara lägre, både pga en längre tids "svält" (ja det är precis det det är) och pga att man har mindre massa att underhålla med energi. Förslagsvis så rampar man upp intaget under ett par veckor så att metabolismen sakta men säkert hittar tillbaka till sin normala nivå.

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-04-03

Tack för alla svar medans jag varit borta!

Jag äter rätt mycket grönsaker (sket i att skriva dem bara) - paprika, morötter, lök etc.

Alltså angående er diskussion här om att "äter jag såhär så går jag ner massor i vikt" etc - jag har väldigt svårt för att gå ner i vikt, men också svårt för att gå upp, rent generellt. Jag vet hur jag ska äta för att HÅLLA vikten, så när jag nått min målvikt så vet jag hur jag ska äta för att hålla den.

Det är att GÅ NER som är det svåra nu, för min kropp VILL verkligen inte släppa ifrån sig fett av nån anledning - kan ju vara för att jag är normalviktig. Jag gick upp en 9 kilo förra året under en backpackingresa - pga alkoholen måste jag erkänna.... är rätt så säker på att det var alkoholen, plus skräpmaten såklart :P

Så det är ett jäkla pain in the ass nu att försöka gå ner alla dessa kilon (har gått ner 7 av dem redan) plus lite till, jag har nämligen varit normalviktig hela tiden (även efter viktuppgång).

Så fort jag tränar så är det sjukt svårt för mig att gå ner i vikt. Låter stört jag vet, är väl pga musklerna eller så, men jag vill inte väga 54kg och ha helt förtvinade muskler om ni fattar vad jag menar. Annars kan jag ju bara ligga hemma och dricka ren kur Nutrilett hela dagarna, men det får man ju inte en snygg (och fast) kropp av...

Gud vad jag svamlar! :P Läste precis igenom inlägget... vad jag ville säga var väl att jag behöver hjälp med att just DEFFA, inte bara BANTA - jag vill ha kvar muskler men GÅ NER I VIKT - vilket är något jag aldrig lyckats med innan. Antingen har jag varit extremt svag och orkeslös pga bantning, men då lyckats gå ner i vikt, eller så har jag haft lite muskler (som nu), fast aldrig röra mig en millimeter i fettvikt - så jag har ändå fettet utanpå musklerna och ser då STÖRRE ut.... om ni förstår vad jag menar...

Registrerad: 2008-03-24

Läs deffguiden så förstår du nog bättre :) Fråga annars om du behöver hjälp :)

Tack, hittills har jag gått ner ca 1.6kg på 2 veckor ... det går långsamt långsamt med vikten , men desto mer händer på måttbandet! :-)

Så man ska väl vara nöjd med det lilla, jag kämpar på här...

Senast redigerat av Frances (2008-07-06 12:53)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB