Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej grabbar o tjejer !
Jag undrar hur pass effektiv stela marklyft egentligen är för öka hamstringsens volym?
För med stela marklyft tränar man väl hamtringsen statiskt (och om jag inte minns fel har jag läst här nånstans att att träna magen statiskt inte direkt är nödvändigt) .... så är det verkligen effektivt för att bygga, eller räcker det med vanlig lårcurl?
Tack på förhand
Senast redigerat av mercinix (2008-07-04 10:11)
Personligen tycker jag stela lyft utklassar curls. Men statiskt? Du har massor med ROM (Range of motion) i stela lyft. Om inte jag gör något enormt fel förstås
mercinix skrev:
Hej grabbar o tjejer !
Jag undrar hur pass effektiv stela marklyft egentligen är för öka hamstringsens volym?
För med stela marklyft tränar man väl hamtringsen statiskt (och om jag inte minns fel har jag läst här nånstans att att träna magen statiskt inte direkt är nödvändigt) .... så är det verkligen effektivt för att bygga, eller räcker det med vanlig lårcurl?
Tack på förhand
Jag tror du glömmer att hamstringen går över två leder. Dess ena funktion är flexion av knäleden (böjer knäleden), dess andra funktion är extension av höftet.
Det johan säger är att hamstring jobbar dynamiskt i ett stelt marklyft. Ryggen jobbar statiskt och ska så göra. Detta betyder att ni förmodligen INTE behöver stå på en platta, bänk eller liknande för att få längre ROM. Förmodligen behöver ni bara gå ner med stången just under knäna.
en fråga, hur tränar man stela marklyft??
Tack för alla svar, men jag tycker inte min fråga riktigt besvarats....
Ur ett byggperspektiv, är stela marklyft att prioritera framför lårcurl?
Tack ännu en gång!
Ur ett byggarperspektiv vill jag säga nej, eftersom en av de 4 muskelbukar som finns på baksidan av låret inte fäster i bäckenet och därför inte heller jobbar i ett rakt marklyft utan bara i en lårcurl, så det borde ge en sämre msymmetri om man är riktigt väl deffad. Men rätta mig gärna om jag har fel.
hur starka är ni killar i raka marklyft? för mig som aldrig har kunnat göra riktiga marklyft pga teknik så är det såhär jag lyft mina fjutt130.
Har väl aldrig maxat men 150x8 har jag kanske gjort som mest. Skiljer inte mycket från vanliga mark.
Endast höftextension ger inte full träning av bakre lår, utan man måste curla i knäled också.
zartok skrev:
hur starka är ni killar i raka marklyft? för mig som aldrig har kunnat göra riktiga marklyft pga teknik så är det såhär jag lyft mina fjutt130.
Jag liksom dig (antar jag) tar mest i raka mark :/, har väl typ inte tillräcklig quad-styrka för att köra riktiga mark på högre vikter eller ngt.
behöver man bara ha quadstyrka på en bra rygg för att klara vanliga mark? i så fall borde jag ju vara bland dom bättre i forumet på det? ^^ jag vill lära mig tekniken >___<
Ryggen involveras mycket mer i stela marklyft, liksom bakre lår. I vanliga marklyft involveras gluteus och främre lår mer.