Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Vilka fördelar/nackdelar finns det att träna t ex bänkpress fri stång jämfört med i maskin? Hur mycket mer får man ut i fri stång? Är det ens någon idé att träna i maskin?
Samma sak gäller andra övningar med, benböj m.m.
du aktiverar en större del av muskeln när du tränar med en fri vikt. just i bänkpressen är det väldigt tydligt eftersom många skiftar stången ner mot underdelen av bröstet när dom går ner och höjer den till överdelen i slutmomentet. tränar man med fast stång så blir den naturliga rörelsen förhindrad. jag skulle hellre köra i en bänkpressmaskin som har handtag än en smith med fast stång idag, men tidigare så körde jag bara med den fasta stången.
det tar även bort balansmomentet, och det är inte bra för dom små balansmusklerna som man tränar med fria vikter.
det gäller nog så gott som (för att inte skriva alla) övningar som man kan göra med fria vikter samt med maskiner.
zartok skrev:
du aktiverar en större del av muskeln när du tränar med en fri vikt. just i bänkpressen är det väldigt tydligt eftersom många skiftar stången ner mot underdelen av bröstet när dom går ner och höjer den till överdelen i slutmomentet. tränar man med fast stång så blir den naturliga rörelsen förhindrad. jag skulle hellre köra i en bänkpressmaskin som har handtag än en smith med fast stång idag, men tidigare så körde jag bara med den fasta stången.
det tar även bort balansmomentet, och det är inte bra för dom små balansmusklerna som man tränar med fria vikter.
det gäller nog så gott som (för att inte skriva alla) övningar som man kan göra med fria vikter samt med maskiner.
ok, så hur " dåligt" är det att träna i smitch?
Hur långt är ett snöre? Omöjligt att svara på tyvärr, men för dig som vill ha en mer funktionell styrka som funkar för tennis skulle jag vilja påstå att det är sämre än för vanliga svensson som bara vill pumpa upp sig inför beachen. Så byt gym ffs!;)
Lajne skrev:
Hur långt är ett snöre? Omöjligt att svara på tyvärr, men för dig som vill ha en mer funktionell styrka som funkar för tennis skulle jag vilja påstå att det är sämre än för vanliga svensson som bara vill pumpa upp sig inför beachen. Så byt gym ffs!;)
Shit, ligger så bra alltså! Är ju i klubben så att säga.. Men kanske jag ska göra .. eller iallafall fixa på sats eller lik också.. Brukade åka en hel del till bosön med förut..
I quote:
Cybergaylord skrev:
*Fria vikter förbättrar den funktionella styrkan
*Fria vikter förbättrar balansen
*Fria vikter förbättrar koordinationen
*Fria vikter förbättrar stabiliteten i kroppen
*Fria vikter aktiverar fler muskler (muskelmassa)
Alla dessa kan du i princip stryka i de linjära rörelserna du får från maskinerna.
Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen; jag säger inte att maskiner är värdelösa, dom har sin plats i ett vettigt program, men basen ska ändå ligga vid flerledsövningar (komplexa rörelser) FRAMFÖR ALLT för nybörjare. Längre in i träningskärriären kan man mycket väl tänka sig att maskiner får större värde för att prickskjuta släpande muskelgrupper, men det är irrelevant i den här tråden.
Tack cowboy.
Jag kör nu förstås så lite som möjligt i maskin, dock kör jag: bänkpress, benböj i smithmaskin, överkroppen kör jag mest hantlar eller kropptyngd. Sedan vissa övningar som rygg t ex latsdrag och lite annat. Benspark och lite sådant.
Men så jag kör bara 2 övningar i smith, ska jag ändå byta? NU har jag ju insett marklyft, ryck otroliga öningar! :P Så får mycket ben där också..
jag vet inte riktigt vad tennisspelare vill ha sin stora styrka, men gissar jag rätt när jag tänker väldigt mycket axlar, bröst på forehandslag samt baksida axlar och traps på backhand, samt bra tryck i magen? är det dessa så är det nog dom här som du vill försöka träna mest med fria vikter. ländryggen behöver säkert också vara stark, och där har du marklyften =)
explosivitet i benen kanske är bäst att träna intervallträningar i backar?
zartok skrev:
jag vet inte riktigt vad tennisspelare vill ha sin stora styrka, men gissar jag rätt när jag tänker väldigt mycket axlar, bröst på forehandslag samt baksida axlar och traps på backhand, samt bra tryck i magen? är det dessa så är det nog dom här som du vill försöka träna mest med fria vikter. ländryggen behöver säkert också vara stark, och där har du marklyften =)
explosivitet i benen kanske är bäst att träna intervallträningar i backar?
vi behöver otroligt mycket bålstabilitet! För att få ut maximalt av våra slag, så kroppen blir mer "i ett" Har man en dålig bål blir man inte lika stark ute i kanterna. När det gäller fysiken i överkroppen krävs mycket. Man ska vara explosiv, vara väldigt jämt i axlar, biceps, triceps och sedan skulderblad ryggn, traps är inte så vitkigt. Utan jämnheten, brösten bra och ryggen dålig så tar ju ryggen stryk.
Explosivitet i benen är förstås backar men inte för mycket då man blir seg. Uthållig styrka är det inget som vi direkt behöver då man blir seg av det med. Benböj, marklyft benpress är bra, sedan också spänst och riktigt mycket fotarbete!
De flesta hantelövningar brukar man köra på pilatesboll då det är mycket balans samt bålen aktiveras mer. t ex köra axlar (raka armar utåt lyft) då man står på knä på bollen.
Är det någon idé att byta gym då jag kan köra de mesta fritt förutom bänkpress och benböj? Allt annat går bra med hantlar
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-04 13:11)
Om du kan träna OL-inriktade övningar så tycker inte jag att du behöver det.
And FYI så är en smithböj ganska jämförbar med en hacklift. Det är inte övningen knäböj längre om man kör i smithen, än fast man böjer på knäna :)
Cybercowboy skrev:
Om du kan träna OL-inriktade övningar så tycker inte jag att du behöver det.
And FYI så är en smithböj ganska jämförbar med en hacklift. Det är inte övningen knäböj längre om man kör i smithen, än fast man böjer på knäna :)
Hm förstod inte riktigt det sista?
Kommer jag bygga upp benen bra med OL ? tycker du jag ska lägga ner "benböjen" i smith maskinen. ?
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-04 14:14)
Ja OL-träning är bra skit och kommer bygga upp hela kroppen. Det är viktigt att du har någon som kan lära dig dock, så att du inte gör fel och skadar dig. Det är mycket viktigt att du har en stark bål t.ex. så inte ryggen tar en jävla massa stryk pga inte bålen orkar.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Qua … Squat.html där har du en hacklift-maskin, och som du märker är rörelsen väldigt lik en smith-böj.
ok, då förstår jag. Ja, stark bål har jag enligt mig själv iaf :P Men man kan alltid bli starkare.
För övrigt ska jag till inomhussäsongen börja köra på bosön 1ggn i veckan, då kan jag köra benböj fritt och lite annat som jag ej kan göra hemma. :)
edit: jag har kört mkt i smithböj och jag har blivit mycket starkare i benen , så något har det gett iaf :P
Så jag ska fortsätta med det , dock fokusera mer på OLm marklyft och lite ryck och sådant
Självklart ger det väldigt bra att köra böj i smithen också. Fria vikter är bra! Maskiner, isolationsövningar och andra övningar som inte klassas som fria vikter är också väldigt bra(bra mkt bättre än folk får det att låta som på detta forumet, tycker jag).
Sen blir du givetvis bättre på det du tränar, därav din styrkeökning i smithböjen.
Sen får man inte glömma, att så länge man har en vettig tanke bakom sin träning så är det svårt att göra fel. :)
Degpekka skrev:
Självklart ger det väldigt bra att köra böj i smithen också. Fria vikter är bra! Maskiner, isolationsövningar och andra övningar som inte klassas som fria vikter är också väldigt bra(bra mkt bättre än folk får det att låta som på detta forumet, tycker jag).
Sen blir du givetvis bättre på det du tränar, därav din styrkeökning i smithböjen.
Sen får man inte glömma, att så länge man har en vettig tanke bakom sin träning så är det svårt att göra fel. :)
Tack pekka för det! =)
Jag blev nästan lite deppad över att jag har tränat hårt under ett år och ökat jättebra i styrkan i benen och sedan säger folk det är dåligt :P
Ja, man blir bra på det man tränar .men jag varierar mer nu. Första året på gymmet var bara maskiner för att komma igång, nu som sagt, nästan inga maskiner förutom några få.